Niniejszy poradnik dedykowany jest wszystkim mającym problemy z zapamiętaniem treści, które przeczytali. To dość poważny problem, zwłaszcza jeśli MUSIMY zapamiętać konkretne informacje.
Okazuje się, że istnieją sposoby, dzięki którym przeczytana treść zostanie w naszej głowie na dłużej. Oto one.
Spis treści
#1 ZANIM PRZECZYTASZ TEKST, PRZEJRZYJ GO
Pozwoli Ci to na wychwycenie najważniejszych tematów i terminów, które mogą być przydatne do zrozumienia czytanej treści. Profesor neurologii, Bill Klemm, podkreśla, że wyodrębnienie – chociażby wzrokiem – kluczowych tematów poruszonych w tekście, ma pozytywny wpływ na zapamiętanie najważniejszej jego tezy.
#2 RÓB NOTATKI…
Książka, w której znajdują się jakieś odręczne notatki i podkreślenia, to książka, która żyje. Nie bój się robić notatek na marginesach albo zaznaczać najważniejszych Twoim zdaniem, fragmentów tekstu. Jeśli bierzesz się za czytanie czegoś ważnego, przygotuj sobie ołówek!
#3 … NAJLEPIEJ METODĄ CORNELLA
Wymyślił ją w latach 50. XX wieku, Walter Pauk. Polega ona na odpowiednim zagospodarowaniu przestrzeni, w której robimy notatki i rozdzieleniu konkretnych informacji. Metoda Cornella zakłada podzielenie przestrzeni (może to być zwykła kartka) na trzy części. Z prawej strony robimy notatki, zapisując swoje myśli w telegraficznym skrócie – nie powinno to zajmować więcej, niż ⅔ szerokości kartki. Lewa strona, przeznaczona jest na pytania i problemy, które nasuwają nam się podczas studiowania tekstu. W dolnej części kartki, zapisujemy wnioski i krótkie podsumowanie, które może pojawić się po spotkaniu albo wykładzie, na którym poruszane były tematy zawarte w tekście. Pomaga to utrwalić zdobytą wiedzę.
#4 ZADAWAJ SOBIE PYTANIA
Jakkolwiek to nie zabrzmi, rozmawiaj z tekstem – nie bój się zadawać mu pytań i poszukiwać na nie odpowiedzi. To nie muszą być skomplikowane zagadnienia. Zadawanie prostych pytań pomaga uporządkować wiedzę, którą udało Ci się zdobyć do danego momentu.
#5 OPOWIADAJ O TYM, CO CZYTASZ
Raczej tym, których to zainteresuje, niż wszystkim naokoło 😉 Zdaniem psychologa edukacyjnego – Petera Doolitle’a – warunkiem zapamiętania nowych informacji jest wykorzystanie ich do czegoś, przetworzenie zdobytej wiedzy. Pozwala to niemal od razu zweryfikować, które informacje zapamiętaliśmy dobrze, a do których treści powinniśmy jeszcze wrócić.
#6 CZYTAJ NA GŁOS
Niekoniecznie w środkach komunikacji miejskiej, ale tam gdzie się da. Czytanie na głos pomaga nie tylko w zapamiętywaniu treści (czytamy dokładniej, zwracając uwagę na każdy szczegół, a nie przelatując wzrokiem przez stronę). Poprawia nam krążenie, sprawia, że się dotleniamy i wpływa (pozytywnie) na pracę naszego serca, płuc i mięśni. Dzięki wibracjom krtani, nasze ciało odpręża się, co może pomóc w przypadku chociażby bólu głowy.
#7 WYBIERAJ PRAWDZIWE KSIĄŻKI
Czyli te papierowe – e-booki zostaw na szczególne okazje. Badania dowodzą, że czytając książki elektroniczne, mamy większę problemy z zapamiętaniem chronologii zdarzeń. Jak podkreśla ich autorka, dr Anne Mangen, sam fakt, że trzymamy książkę w dłoniach i musimy przewracać kolejne strony sprawia, że “czujemy akcję” i jesteśmy w nią bardziej zaangażowani. Idzie to w parze z zapamiętaniem konkretnych informacji.
#8 ZAPAMIĘTUJ STOPNIOWO
Nie wyznaczaj sobie za cel, zapamiętanie wszystkich informacji od razu. Jak radzi profesor informatyki Ben Y. Zhao, czytaj “nierówno”. I koncentruj się na konkretnych fragmentach tekstu. Nie staraj się także zapamiętać absolutnie wszystkiego – niech Twoją uwagę skupią najważniejsze tezy i informacje, zawarte w materiale. Resztę możesz później po prostu skojarzyć.
Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki okażą się Wam pomocne. Ciekawi jesteśmy, ile konkretnych informacji z nich zapamiętaliście! Dajcie znać w komentarzu 😉