Logo Starbucksa należy do najlepiej rozpoznawanych na całym świecie. Jak każdy znak tego typu, ma ono też swoją historię i znaczenie. Poznaj kilka faktów o powstaniu logo Starbucksa.
Spis treści
Dawna wersja logo
Kiedy wchodzimy do lokalu, do wejścia wita nas zielono-biały wizerunek syreny z uśmiechniętą twarzą i długimi włosami. Jednak nie zawsze wyglądała ona tak pogodnie i niewinnie, jak teraz. Wszystko zaczęło się w latach siedemdziesiątych, kiedy to założyciele sieci zastanawiali się nad opracowaniem swojego znaku rozpoznawczego.
W 1971 roku powstał pierwszy lokal. Właściciele Starbucksa, czyli Jerry Baldwin, Zev Siegel i Gordon Bowker, chcieli wymyślić coś, co będzie idealnym odzwierciedleniem charakteru kawiarni – a mianowicie jej powiązania z morzem. Seattle, gdzie umieszczono lokal, ma silne morskie korzenie, a transport kawy również odbywał się tą drogą, dlatego nie widzieli innej możliwości niż zatrudnienie specjalisty, Terry’ego Hecklera.
Morskie korzenie
Heckler zaczął od przeszukania marynistycznych książek. W jednej z nich znajdował się nordycki obrazek syreny z dwoma ogonami, utworzony w XVI wieku. „Było w niej to coś – uwodzicielska tajemnica połączona z morskim motywem, którego założyciele poszukiwali. Logo zaprojektowano wokół niej, i tak rozpoczął się nasz długi związek z Syreną„, napisano na blogu Starbucksa.
Pierwsze zmiany
Przez kolejnych 40 lat logo ulegało zmianom. Syrena miała nagie piersi, jednak z początku właścicielom kawiarni to nie przeszkadzało. Miała być „równie uwodzicielska, jak kawa„, tłumaczył potem obecny CEO Starbucksa, Howard Schultz. Niestety, problemy pojawiły się, kiedy przyszło do umieszczenia znaku na samochodach dostawczych. „Logo było wielkie„, napisał Heckler na swojej stronie. „Piersi syreny także„.
Zobacz również: Starbucks pozwany za zbyt małą ilość kawy w kubku
Szybko więc zmieniono logo, przerabiając fryzurę kobiety, żeby zasłoniła kłopotliwe miejsca. Potem, gdy Schultz kupił Starbucksa w 1986 roku, po raz kolejny przerobił znak, umieszczając syrenę w środku zielonego koła. Od 2011 logo wygląda już tak, jak obecnie.
Które logo się Wam bardziej podoba?
(źródło: adweek.com, starbucks.com)