Rewolucja niejedno ma imię, czyli jak zmieniają się trendy w motoryzacji | Blaber ””
MOTO

Rewolucja niejedno ma imię, czyli jak zmieniają się trendy w motoryzacji

Ta ciekawa historia rozpoczyna się w momencie, gdy wielu z nas jeszcze nie było na świecie, a nasi ojcowie marzyli o nowym samochodzie zza zachodniej granicy. Tam życie wyglądało trochę inaczej. Początek lat 70-tych to piękny okres w motoryzacji. Mnóstwo nowych, przełomowych konstrukcji.

Coraz częściej klienci zaczynali rozglądać się za małymi, miejskimi samochodami, które zarazem nie były pozbawione rozwiązań z dużych limuzyn. Rozmiar maksymalnie 3,5 m, wnętrze dla 4 dorosłych osób, a i miejsce na jakiś bagaż byłoby mile widziane. Tak miał wyglądać nowy, mały Volkswagen. Po 4 latach pracy, w 1975 roku, światło dzienne ujrzało nowe auto osobowe. Co prawda wtedy pod znaczkiem 4 pierścieni (czyli jako Audi), ale od roku 1975 już pod znaną nam nazwą – Volkswagena Polo.

Rośnie wszerz i wzdłuż

Ponad 40 lat później niewiele się zmieniło. Volkswagen Polo ciągle jest w produkcji – pojawiła się właśnie VI generacja tego modelu. No dobrze, zmieniło się wiele, właściwie to wszystko prócz tego, że samochód ciągle ma 4 koła, kierownicę i firmowy znaczek na grillu, którego nie da się pomylić z żadnym innym. Przez kolejne generacje samochód urósł – ponad pół metra na długość i 20 cm na szerokość. To całkiem normalny trend w motoryzacji, bo samochody segmentu B, wskoczyły tam gdzie kiedyś były kompakty, a właściwie wszyscy producenci mają w swojej ofercie samochody jeszcze mniejsze (choćby taki Up!, skoro już przy Volkswagenie jesteśmy).

Ale dziś nie o tym co całkiem normalne. Auta rosną, są też lepiej wykonane (przykład>>>) i zapewniają pasażerom więcej komfortu – to jest jasne.

Wzrost bezpieczeństwa

Nigdy jednak tak jak obecnie, nie stawiano na bezpieczeństwo pasażerów, ich komfort i ułatwienia dla kierowcy. Doszliśmy do tego, że wielu świeżych kierowców, wsiadając do samochodu sprzed dekady czy dwóch, nie potrafi się w nim odnaleźć. Podstawowe czynności takie jak cofanie czy parkowanie, sprawią im po prostu trudność! Czujniki cofania, kamera, ABS, ESP, kontrola trakcji czy prozaiczna, automatyczna klimatyzacja – to już żadne gadżety, skoro znajdują się w każdym, nawet najmniejszym samochodzie.

Do tego widać znakomity trend – Polacy kupują coraz lepiej wyposażone modele! Podstawowe wersje wyposażenia wyjeżdżają z salonów od święta lub tylko we flotowych konfiguracjach. Nic dziwnego, skoro w takim kompaktowym, 4 metrowym samochodzie, dostępne są technologie jakie do tej pory zarezerwowane wyłącznie dla samochodów nawet o dwie klasy wyższych!

Skoro już jesteśmy przy miejskiej „nowince” spod znaku Volkswagena, zobaczcie tylko, ile urozmaiceń technicznych znajdziemy w 6 generacji Polo:

* Front Assist

Z pozoru prosty system, którego zadaniem jest zminimalizować skutki uderzenia w tył innego pojazdu. Jednak przy niewielkich prędkościach, choćby w mieście, jest szansa, że dzięki temu systemowi unikniemy w ogóle tego typu kolizji! Polo ma możliwość zahamowania z maksymalną siłą za Ciebie.

>>> Zobacz, jak działa taki system

Pamiętam niedawno zdarzenie na A2, Warszawa-Łódź, jak zwykle ogromny ruch i ni stąd ni zowąd nagłe spowolnienie ruchu – do 0 km/h. Wystarczyło lekkie spojrzenie w inną stronę i kolizja gotowa. VW ostrzegł mnie, a że zareagowałem zbyt późno, maksymalnie wcisnął pedał gazu w podłogę! To był Passat, a tu dokładnie ten sam system, możesz mieć w Polo! Absolutne „must have” jeśli będziecie zamawiać własny egzemplarz. Wart jest każdej wydanej na niego kwoty.

* Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego

Nie, nie chodzi o asystenta parkowania, znanego już od pewnego czasu w wielu samochodach i lepiej lub gorzej parkującego za nas automatycznie systemu. Tutaj mam na myśli całkiem innego pomocnika, który dba o nasze bezpieczeństwo. Prosta sytuacja: parkujesz pod marketem, próbujesz wyjechać tyłem z miejsca parkingowego, szybki rzut oka w prawo w lewo i śmiało do tyłu. Nie wiadomo skąd, nagle, pojawia się za Tobą inny samochód, a ty w ostatnim momencie wdusiłeś hamulec i ocierasz spocone czoło. To codzienna rzeczywistość. Chwila roztargnienia, nieuwagi i problem gotowy. I po to właśnie jest układ czujników, które w takim momencie ostrzegą Cię dźwiękowo, czy wręcz zatrzymają samochód, gdybyś w porę nie zareagował. Jeden z bardziej przydatnych układów elektronicznych w nowym Polo. Może zaoszczędzić Ci masę kłopotów!

>>> Zobacz, jak działa taki system

* Aktywny tempomat ACC

Duży ruch miejski albo ruchliwa autostrada. Niezależnie gdzie się znajdziesz, możesz pozwolić swojej prawej stopie odpocząć. Poważnie – kilkoma ruchami lewej dłoni ustawisz automatyczną prędkość za poprzedzającym Cię pojazdem. To całkiem normalne dla tempomatu. Ale twoja lewa stopa też może odpocząć!

>>> Zobacz, jak działa taki system

Nowe Polo będzie samoczynnie hamować i przyspieszać utrzymując się za poprzedzającym Cię samochodem, a jeśli zdecydujesz się na skrzynię DSG, zatrzyma się, a potem samo ruszy podczas jazdy w korku! Półautonomiczne auto? Wierz mi, że upłynie chwila czasu zanim zaczniesz w pełni ufać temu układowi, ale przyjemność z jazdy – gwarantowana!

Innowacja naprawdę „dla każdego”

Gdybyś przegapił początek tego artykułu to powtórzę – nie mówimy tutaj o kosztującym „miliony monet” luksusowym krążowniku szos, a o 4 metrowym, miejskim samochodzie, który pozwoli każdemu kierowcy na odprężającą i bezpieczną jazdę.

I to jest naprawdę jeden z najważniejszych i najpotrzebniejszych trendów w motoryzacji. Po prostu kierowcy nawet niewielkich samochodów chcą się czuć w nich bezpiecznie i komfortowo. Czy nowe Polo wyznacza tutaj nowe standardy? Czy inni producenci pójdą w tym samym kierunku? Trzymamy za to kciuki i gratulujemy Volkswagenowi.

To tylko kilka, moim zdaniem najciekawszych, rozwiązań jakie znajdziemy w VW Polo, które udowadniają, jaki postęp robi na naszych oczach branża motoryzacyjna. Jeśli chcecie poznać inne, zerknijcie na stronę https://www.volkswagen.pl/pl/modele/nowe-polo.html.

””

Artykuł powstał we współpracy z marką Volkswagen

””


Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Kontynuacja przeglądania oznacza zgodę na ich stosowanie. Polityka cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close