Flagowy model od bawarskiego producenta, który od lat cieszy kolejne pokolenia miłośników motoryzacji. Od połowy lat 70-tych koncern produkuje tę serię, która cieszy się dużą popularnością. Oto ewolucja BMW serii 3 na przestrzeni ponad czterdziestu lat.
Spis treści
1. BMW E21
Pierwsza odsłona bawarskiego sedana klasy średniej. Ten model był dostępny jedynie w dwóch wariantach: dwuosobowy sedan lub kabriolet. Produkowano go w latach 1975-1983. Auto występowało wyłącznie z silnikami benzynowymi, a pojemności zaczynały się od 1,5, kończąc się na mocnym 2,3 145KM.
2. BMW E30
Następca E21, którego o wiele częściej możemy spotkać na naszych drogach. Był produkowany od 1982 do 1994 roku. W przeciwieństwie do swojego poprzednika nowa „trójka” oferowała o wiele więcej opcji nadwozia: sedan, coupe, kombi (touring) czy kabriolet. Silniki zaczynały się od pojemności 1,6 a kończyły nawet na 2,5. Najbardziej pożądanym modelem był oczywiście sportowy M3 E30. W tym modelu pojawiły się również siniki diesla.
3. BMW E36
Jedno z najbardziej popularnych BMW, które możemy dostrzec na naszych ulicach. Niska cena auta sprawiła, że samochodem zaczęli jeździć młodzi niedoświadczeni kierowcy, którzy tandetnie modyfikowali swoje E36. Ładnych i zadbanych egzemplarzy jest coraz mniej, a te cenione są najbardziej. Ten model był produkowany w latach 1990-2000 i podobnie do swojego poprzednika występował w wielu opcjach nadwozia (nowym pomysłem była wersja kompakt). Tutaj również silniki benzynowe zaczynały się od pojemności 1,6, a najmocniejszym był 3,2 dostępy w wersji M3.
4. BMW E46
Następca E36, który produkowany był w latach 1998 – 2007. Jest jednym z najbardziej popularnych modeli nie tylko serii 3, ale również całej marki BMW. Opcje nadwozia były niemal identyczne jak u poprzednika. E46 miało tak szeroki wybór silnika, że każdy znalazł coś dla siebie. W 2001 roku auto przeszło face-lifting i dziś te modele są o wiele bardziej pożądane. Agresywny charakter samochodu sprawił, że każdy większość młodych kierowców chciało wejść w posiadanie tej „trójki”.
5. BMW E90
Według pasjonatów serii 3 jest to ostatni model, który posiada cechy klasycznej „trójki” Jego produkcja rozpoczęła się pod koniec 2004 roku, a zakończyła w 2012. E90 zgarnęło główną nagrodę w plebiscycie Światowy Samochód Roku 2006. Dwa lata później przeszło face-lifting. Najmocniejszy silnik w wersji M3 posiada pojemność 4,0 litra o mocy 420KM. Opcji nadwozia było cztery: sedan, coupe, cabrio i kombi.
6. BMW F30
Ostatni model serii 3, który jest na rynku. Jego produkcja rozpoczęła się w 2011 roku, cztery lata później auto przeszło face-lifting i do dziś jest produkowane na całym świecie. F30 nie przypadła do gustu miłośnikom „trójek”, którzy twierdzą, że ten model bardziej przypomina BMW serii 5. F30 nadal ma ogromną gamę silników, jednak zmieniono tutaj opcje nadwozia. Do tej pory nie pojawiły się wersje dwudrzwiowe i cabrio, co zabolało pasjonatów BMW.
Zobacz również: Zobacz, jak przez lata zmieniały się flagowe modele Forda
(źródło: topgear.com, buzzfeed.com)