Dziesięciolecia zmian - zobacz 40-letnią historię VW Polo | Blaber
#CAŁKOWITAPRZEMIANA

Dziesięciolecia zmian – zobacz 40-letnią historię VW Polo

Materiał wspiera Volkswagen oraz nowy model Polo. Poznaj go bliżej oraz dowiedz się więcej o akcji #całkowitaprzemiana.

Polo to jeden z najbardziej rozpoznawalnych, kompaktowych modeli koncernu Volkswagena na świecie. Przez ponad 40 lat przeszedł on kilka „operacji plastycznych”, nadal jednak cieszy się ogromną sympatią i ma rzesze fanów. Pierwsze Polo pojawiło się w 1975 roku. Czterdzieści dwa lata później historia tego modelu otwiera kolejny rozdział – na rynek wjeżdża właśnie szósta generacja Polo. Jak auto zmieniało się przez te lata?

Kolejne wcielenia modelu budziły zawsze duże emocje, zawsze jednak docenialiśmy jego ponadczasową stylistykę, wszechstronność, bogate wyposażenie i różnorodność. Polo to bez wątpienia fenomen w świecie motoryzacji – do tej pory sprzedano w końcu ponad 14 milionów egzemplarzy.

Polo numer jeden

Szalone lata 70-te to propaganda sukcesu w epoce Edwarda Gierka, zaciąganie kredytów w bankach światowych. Rozwija się budownictwo, kultura i motoryzacja, w muzyce króluje rock. W takich to czasach inżynierowie Volkswagena otrzymali zlecenie zaprojektowania pojazdu, którego masa nie przekroczy 700 kg, a długość 3,5 m. Wywiązali się z tego zadania znakomicie. W roku 1975 podczas prestiżowych Targów Motoryzacyjnych w Paryżu po raz pierwszy ujrzeliśmy VW Polo. Wymiary tego mieszczucha wówczas to 3500 mm długości, 1559 mm szerokości, rozstaw osi 2335 mm. Ważył około 700 kg i był dostępny w 9 kolorach nadwozia.

Wraz z upływem lat Polo stawało się coraz większe. Debiutujący na rynku Polo VI jest dłuższe od swego protoplasty o ponad pół metra – ma 4053 mm, pozostałe wymiary to odpowiednio 1751mm i 2564mm, a do wyboru mamy 14 kolorów nadwozia.

Pod maską pierwszego Polo pracował silnik R4 o pojemności 0,9 l i mocy 40 KM, a do pierwszej „setki” auto rozpędzało się w… 18 sekund. Swoją karierę Polo zaczynał jako trzydrzwiowy hatchback, ale już po dwóch latach od premiery do rodziny dołączył Derby czyli Polo w wersji sedan. Mógł on pochwalić się olbrzymim, bo aż 515-litrowym bagażnikiem.

„Jedynka” okazała się wielkim sukcesem Volkswagena. Nic więc dziwnego, że 4 lata później zafundowano Polo delikatny facelifting (zmienił się grill, zderzaki oraz wnętrze). Pierwsza generacja była obecna na rynku od 1975 do 1981 roku i sprzedała się w liczbie przekraczającej 500 tysięcy egzemplarzy. Był to świetny wynik i Volkswagen postanowił iść za ciosem, licząc na kolejne sukcesy.

Ewolucja, nie rewolucja  

Rok 1981 i pojawia się zupełnie odmieniony Polo II. Samochód był tak naprawdę mocno zmodernizowanym modelem pierwszej generacji auta. Unowocześniono przede wszystkim silniki. Podstawową jednostką napędową pojazdu był „benzyniak” o pojemności 1.1 l lub 1.3 l. W 1987 roku zaprezentowano pierwszą usportowioną wersję – G40, która miała aż 115 KM mocy!

Polo III miał swoją oficjalną prezentację w 1994 roku. W tym modelu postawiono między innymi na bezpieczeństwo. To tutaj standardowym wyposażeniem stała się poduszka powietrzna kierowcy i pasażera. Cztery lata później wprowadzono limitowaną serię 3 tysięcy egzemplarzy usportowionego modelu GTI z silnikiem o mocy 120 KM oraz dwie inne wersje limitowane: Harlequin i Open Air z elektrycznie otwieranym, ogromnym, szklanym dachem. Trójka dość dobrze sprzedawało się w polskich salonach. Na ogół były to auta skromnie wyposażone, w charakterystycznym jasnozielonym kolorze, z podstawowym, 45-konnym silnikiem pod maską.

W roku 1999 VW Polo przeszedł istotną modernizację – otrzymał nowe reflektory i większą atrapę chłodnicy z mocno wyeksponowanym logo. Nudną deskę rozdzielczą zastąpiła zupełnie nowa, dużo ciekawsza, z okrągłymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, podświetlanymi na niebieski kolor. Cała gama Polo otrzymała zmodernizowaną paletę silników. Ozdobą gamy były dwie jednostki napędowe: dynamiczny i oszczędny 1.9 TDI oraz ekonomiczny, ale głośny, trzycylindrowy 1.4 TDI.

Wiek dojrzały

Jest rok 2001 i wjeżdża kolejne, czwarte już wcielenie Polo, które zdecydowanie urosło. Pierwszy raz wymiary samochodu tej serii zaczęły się zbliżać do klasę wyższych aut kompaktowych. Stylistycznie auto nawiązywało do mniejszego Volkswagena – Lupo. W następnych latach sporo się z tym modelem dzieje. W 2004 roku gamę uzupełnia odmiana sedan, czyli Polo Classic. W 2005 roku z okazji 30. rocznicy prezentacji modelu, auto ponownie przeszło gruntowną operację plastyczną – otrzymało nowy wygląd, bogatsze wyposażenie i nową gamę silników.

Przy akompaniamencie wystrzałów korków od szampana, podczas prestiżowych targów motoryzacyjnych w Genewie w 2009 roku, zaprezentowany został Volkswagen Polo V. Było to spore wydarzenie, tym bardziej, że zaprojektował go słynny stylista, Walter de Silva. Auto okrzyknięto gwiazdą targów i uznano za jedno z najładniejszych samochodów wydarzenia.

Mimo niezwykłej urody, pięć lat później Polo V doczekało się drobnego faceliftingu, co nadało mu nieco nowocześniejszy charakter. Zmiany dotyczyły atrapy chłodnicy, zderzaków oraz lamp. We wnętrzu pojazdu zmienione zostało koło kierownicy, zestaw zegarów oraz konsola centralna.

Na przestrzeni lat Polo V było wielokrotnie nagradzane. Zwyciężyło między innymi w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2010, ale co najważniejsze, w tym samym roku zajęło pierwsze miejsce w konkursie World Car of the Year zostawiając w tyle… Mercedesa klasy E i Audi A5.

Sport to sukces

Polo to nie tylko piękna sylwetka na ulicach miast. Volkswagen z tym modelem wjechał z impetem również do WRC – Polo R WRC z silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 315 KM zadebiutowało w Rajdzie Monte Carlo w 2013 roku. Sebastian Ogier był pierwszym kierowcą VW i zapewnił niemieckiej marce pasmo zwycięstw. Przez cztery sezony Polo R WRC zwyciężało w każdym rajdzie, który jest w kalendarzu WRC, i to na niemal każdej nawierzchni – na śniegu, szutrze i na asfalcie. W ciągu niecałych czterech sezonów startów Ogier w Polo R WRC wygrał 40 spośród 49 rund, w których uczestniczył. To auto, które w historii MŚ ma najlepszy współczynnik wygranych rajdów do liczby startów, i chyba prędko ten rekord nie zostanie pobity.

Stylistyczna ewolucja

W czerwcu miała miejsce światowa premiera nowej generacji tego modelu, a niebawem będziemy oglądać Polo w polskich salonach.


Zmiany stylistyczne – jak to zawsze bywa w przypadku tego samochodu – nie są rewolucyjne, to raczej ewolucja tego, co już znamy, chociaż trzeba przyznać – ekscytująca, odważna i wyjątkowo świeża. W Polo VI inaczej wygląda przód auta – nieco inna jest atrapa chłodnicy, w którą zgrabnie wkomponowano diodowe światła do jazdy dziennej. Pojawi się również topowe Polo GTI z silnikiem o mocy 200 KM.

Polo – nowości

W nowym Polo pojawiły się rozwiązania dotąd rzadko spotykane w tym segmencie aut. Nowością jest ośmiocalowy wyświetlacz systemu multimedialnego oraz nawigacji (oferowany w bogatszych wersjach). Urządzenie jest niemal w całości sterowane dotykowo, a dwa pokrętła ułatwiają jego obsługę. Nowością jest również Active Info Display, czyli zestaw elektronicznych zegarów – prędkościomierza i obrotomierza – wraz z mapą nawigacji wyświetlaną przed oczami kierowcy. Dostępny jest też bezprzewodowy system ładowania smartfonów, zawieszenie Sport Select z regulowaną sztywnością amortyzatorów oraz panoramiczny dach.

Bezpieczne, bo nowoczesne

Jak na nowoczesne auto przystało, Polo ma szereg systemów asystujących oraz tych, zwiększających komfort podróżowania. W ramach wyposażenia dodatkowego dostępny jest aktywny tempomat ACC, teraz działający do prędkości 210 km/h. Nowością jest  asystent zmiany pasa ruchu Blind Spot z systemem wspomagającym wyjazd tyłem z miejsca parkingowego Rear Traffic Alert oraz – częściowo automatyczny – system Park Assist wspomagający wyjazd z miejsca parkingowego oraz funkcja awaryjnego hamowania podczas manewrowania autem. Na życzenie, Polo można wyposażyć w bezkluczykowy system otwierania/zamykania drzwi i uruchamiania silnika.

W Polo seryjnie, niezależnie od poziomu wyposażenia, montowany będzie system awaryjnego hamowania Front Assist, który sam zainicjuje hamowanie w sytuacjach nagłego niebezpieczeństwa. Jest to ciekawe o tyle, że niektórzy konkurenci nie oferują takiego systemu nawet w opcji.

Volkswagen przyzwyczaił już nas, że oferuje szeroką gamę jednostek napędowych. Do wyboru są cztery silniki benzynowe i dwa diesle, wszystkie wyposażane seryjnie w system Start-Stop. Moc oferowanych silników sięga od 65 KM do 150 KM. Po raz pierwszy też będzie można kupić Polo z silnikiem zasilanym gazem ziemnym – będzie to nowo skonstruowany 1.0 TGI o mocy 90 KM. VW chwali się dużą oszczędnością nowych jednostek. Jedną z zachęt sprzedażowych producenta jest wyliczenie kosztów użytkowania nowych aut, które na dłuższą metę czynią samochody tej marki bardziej konkurencyjnym wyborem, niż najtańsze opcje innych producentów.

Czy szykuje się kolejny rynkowy sukces? Dajcie znać w komentarzach, która generacja Polo Was najbardziej urzeka.


”Advertisement”

Co Ty na to?
  • Fascinated
  • Happy
  • Sad
  • Angry
  • Bored
  • Afraid

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Kontynuacja przeglądania oznacza zgodę na ich stosowanie. Polityka cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close