Samochody hybrydowe to żadna nowość na naszych drogach. Dość powiedzieć, że Toyota Prius ma już 20 lat! Ale hybryda hybrydzie nierówna. Poznajcie, czym różnią się poszczególne typy tego napędu. Nie obawiajcie się, że będzie nudno – wspomnę również o kilku supersportowych autach.
Spis treści
Problem z podziałem
Sprawa nie jest prosta. Auta z napędem hybrydowym możemy podzielić zasadniczo według dwóch kategorii – sposobu połączenia silnika spalinowego z elektrycznym i stopnia hybrydyzacji. W przypadku pierwszego rozróżnienia mamy hybrydy szeregowe, równoległe i mieszane, w przypadku drugiego – częściowe i pełne.
Hybrydy szeregowe
W hybrydach szeregowych motor spalinowy nie ma połączenia z kołami. Napędza on jedynie generator energii elektrycznej, która jest wykorzystywana do zasilenia silnika elektrycznego lub ładowania akumulatorów. Dopiero jednostka elektryczna wprawia koła w ruch. Pewnie trudno będzie Wam uwierzyć, ale bardzo podobne rozwiązanie stosowane jest w większości lokomotyw spalinowych. Co ciekawe, projekt auta z szeregowym napędem hybrydowym opracował już ponad sto lat temu sam Ferdinand Porsche. Samochodów Lohner-Porsche Mixte sprzedano około 300. Obecnie na drogach praktycznie nie spotkamy pojazdów bazujących na tej technologii.
Hybrydy równoległe
W tym rozwiązaniu silnik spalinowy i elektryczny mają mechaniczne połączenie z kołami. Auto może być napędzane jednocześnie obiema jednostkami, a w zależności od konfiguracji czasami również tylko jedną z nich. W większości przypadków silnik elektryczny pełni jedynie rolę wspomagacza jednostki spalinowej. Przykładem samochodu z równoległym napędem hybrydowym jest Honda Insight, znajdziemy go również innych modelach marki.
Hybrydy mieszane
Układ mieszany to hybryda hybryd. Jak pewnie się domyślacie, łączy on w sobie cechy układów: równoległego i szeregowego. Auta tego typu mogą jeździć korzystając z silnika spalinowego, elektrycznego albo obu jednocześnie. Motor spalinowy nie tylko wprawia w ruch koła, ale może również napędzać generator wytwarzający prąd gromadzony w akumulatorach i napędzający silnik elektryczny. Popularnymi autami z tym rozwiązaniem są np. Toyota Prius, sportowe BMW i8 albo hipersportowe McLaren P1 i Porsche 918.
Niepełne hybrydy
Przejdźmy do drugiego podziału. Niepełne hybrydy to auta, w których silnik elektryczny pełni jedynie rolę wspomagacza spalinowej jednostki. Może on ułatwiać ruszanie bądź zapewniać dodatkową dawkę mocy w czasie jazdy. Przykładem aut tego typu są te wyposażone w system odzyskiwania energii z hamowania. Takie rozwiązanie jest powszechnie stosowane w samochodach Formuły 1, znajdziemy je również w Ferrari LaFerrari, ale i w zwykłych miejskich hatchbackach.
Pełne hybrydy
Tzw. pełne hybrydy to auta, które w danym momencie mogą korzystać wyłącznie z silnika spalinowego albo elektrycznego. Samochodami tego typu są głównie hybrydy mieszane, które już znacie (o ile czytaliście uważnie).
Plug-in
Hybryda typu plug-in jest hybrydą do kwadratu. Nie dość, że łączy w sobie dwa rodzaje napędu, to do tego ma cechę auta czysto elektrycznego – można ją ładować z gniazdka. Takimi autami są wspomniane wcześniej BMW i8, McLaren P1 i Porsche 918, jak również Prius w wersji Plug-in Hybrid.
Sami widzicie, że świat samochodów hybrydowych jest barwny i skomplikowany. Czasy, kiedy samochody dzieliliśmy jedynie na te z silnikami Diesla i napędzane benzyną minęły już bezpowrotnie. To dobra zmiana? Jak sądzicie?