W poprzedniej części tematem była terminologia graczy odpowiedzialna za rodzaje i gatunki gier. W tej części wgłębimy się w tajniki kodu i mechanik, czyli chleba codziennego wszystkich graczy na całym świecie.
Zobacz również: Terminologia graczy – co oni gadają? Część pierwsza
Rozgrywka i mechanika:
PvE – Player versus Environment
Jest to określenie rozgrywki, gdzie gracz walczy z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Najczęściej to określenie spotkamy w MMORPGach.
PvP – Player versus Player
Tutaj w drugą stronę – określenie rozgrywki, w której gracz walczy przeciwko innemu graczowi. PvP można używać zamiennie z Duel. Występuje głównie w MMORPGach.
Quest – zadanie
Określenie misji, którą otrzymuje gracz w celu zdobycia wirtualnej waluty, doświadczenia i ekwipunku.
Exp – Experience
Jest to określenie doświadczenia, które zdobywa gracz w trakcie rozgrywki, by zdobywać kolejne poziomy i rozwijać swoją postać. Występuje w RPGach, MMORPGach, lecz stało się także popularne w MOBAch i FPSach. Zawsze służy jednak temu samemu – rozwojowi postaci i gracza. „Idę expić” oznacza po prostu, że ktoś idzie zdobywać doświadczenie.
Mob
Jest to przeciwnik (najczęściej zwierzę, potwór) w grze sterowany przez sztuczną inteligencję, za pokonanie którego gracz otrzymuje doświadczenie. Istnieją rodzaje mobów jak np. boss lub minion, zawsze jednak oznaczają po prostu silniejszą lub słabszą odmianę moba. Spotykane głównie w MMORPG i MOBAch.
Drop/Loot – „Loot wczorał droppił mega”
Oznacza, że po pokonaniu z moba „wypadły” z niego części ekwipunku lub drogocenne przedmioty, które gracz potem może wykorzystać lub sprzedać. Loot jest to określenie na przedmioty, gdzie drop oznacza samą czynność – wypadania przedmiotów z potworów. Określenia te dominują w MMORPGach.
Item – „Spójrz na nie! Spójrz na te wszystkie itemy!”
Jest to określenie na przedmiot, który wypadł z moba.
Hit – „Wczoraj spotkałem moba, który zdjął mnie na hita”
Oznacza, że gracz spotkał w grze przeciwnika, który pokonał go jednym uderzeniem – hitem. Zazwyczaj nie jest to powód do dumy. Występuje głównie w MMORPG i MOBAch.
EQ – Equipment – „Ile ja bym dał, by mieć takie EQ”
Określenie na ekwipunek, który gracz nosi w grze. Wpływa głównie na statystyki postaci i sprawia, że jest potężniejsza. EQ spotkamy zazwyczaj w MMO i MOBAch.
Buff – „Buffuj! Buffuj, bo umrę!”
Jest to efekt, który sprawia, że gracz jest silniejszy przez określoną ilość czasu. Źródło buffa jest różne – może to być inny gracz, który rzucił zaklęcie, mikstura, nagroda za wykonanie zadania albo po prostu kaprys adminów serwera. Taki kaprys ma też swoją nazwę:
Event
Jest to nic innego jak wydarzenie w grze zazwyczaj o określonej tematyce jak np. Halloween, Gwiazdka, Wielkanoc. Rodzaj eventa ustalają z góry twórcy gry lub admini serwerów.
Raid – „Miałem iść na zajęcia, ale akurat był raid…”
Jest to określenie na drużynową misję, zazwyczaj znacznie cięższą niż normalne questy. Wykonanie takiej misji jest nagradzane cenniejszymi nagrodami, większą ilością doświadczenia, lepszym ekwipunkiem i wyjątkowymi osiągnięciami. Zdarzały się przypadki, że gracze wykonywali jeden raid przez cały dzień – zazwyczaj są one dużym wydarzeniem w społeczności gry. World of Warcraft jest znane ze swoich raidów – powstają na ten temat całe serie na youtube.
Top/Bot/Mid/Jungle – „Ja na bota, ty na mida, a reszta niech idzie sobie w jungle. Solo top!”
Są to określenia lokacji, głównie ścieżek/linii, które gracze mają za zadanie bronić i kontrolować. Określenia powstały głównie pod gry MOBA i oznaczają nic innego jak Góra/Dół/Środek/Dżungla.
Jungle – „Jak zwykle, wina junglera!”
Określa teren, gdzie występują głównie neutralne moby, które gracz może pokonać. Chociaż nie jest to wymagane do wygrania rozgrywki, to jednak daje znaczną przewagę. Większość graczy nie wyobraża sobie gry w MOBA’ie bez junglera – czyli osoby, która będzie zajmowała się cały czas czyszczeniem dżungli z mobów i okazyjnym wspieraniem graczy na liniach.
DMG – damage
Określenie na obrażenia, jakie zadaje gracz przeciwnikom. Im większy damage, tym lepiej. Istnieją postacie, które specjalizują się w zadawaniu jak najwięcej obrażeń innym graczom/mobom.
HP – Health Points
Określenie na ilość życia, którą gracz ma. Im więcej tym lepiej – pozwala przetrwać więcej ciosów. Istnieją postacie, które specjalizują się w posiadaniu jak największej ilości HP.
Skill – „Nie masz skilla! – Sam nie masz skilla!”
Określenie zarówno na umiejętności samego gracza (Ktoś ma skilla – ktoś jest dobry w daną grę) jak też pakietu zdolności, które posiada postać gracza (np. kula ognia).
Crafting
Terminologia graczy traktuje to pojęcie jako wytwarzanie przedmiotów w sposób zdefiniowany w mechanice i rozgrywce samego tytułu.
I to wciąż jeszcze nie koniec, słownik graczy jest wielki! Czekajcie na część trzecią. W międzyczasie nie zapomnijcie, że terminologia graczy miała już swoją część pierwszą!