Sportowe auto kojarzy się przede wszystkim z doskonałymi osiągami. Często wymienia się też zbyt duże zużycie paliwa, aby samochód był praktyczny w codziennym użytkowaniu. Lekarstwem na ten problem ma być silnik EcoBoost. Czy ekonomia w sportowych autach jest możliwa? Przekonajmy się.
Spis treści
ST-Line
ST-Line to sportowa linia aut od Forda dedykowana kierowcom lubiącym wysokie osiągi i doskonałe przyspieszenie. Oprócz flagowego Focusa i Mondeo w skład linii ST wchodzi mała miejska Fiesta i duży SUV, czyli Kuga. Sportowy charakter to nie jedyny wyznacznik tej serii. Wychodząc na przeciw kierowcom, dla których ważna jest przyjemność z jazdy, konkretne osiągi, ale też ekonomiczna jazda, Ford zdecydował się na wprowadzenie silnika EcoBoost.
Silnik EcoBoost 2.0
Na samym wstępie warto podkreślić, że jest to najmocniejszy silnik dostępny w pakiecie ST-Line. Benzynowy dwulitrowy EcoBoost generuje moc 250 koni mechanicznych, co sprawia, że Ford Focus ST potrafi rozpędzić się do 100km/h w 6,5 sekundy (prędkość maksymalna auta to niecałe 250 km/h). Jest to naprawdę znakomity wynik! Co ważne dla każdego właściciela auta, silnik EcoBoost w średnim spalaniu zużywa jedynie 6,8 l/100km przy bardzo niskiej emisji spalin: 159g/100km. Turbodoładowany, mający system zmiennych faz rozrządu i wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa EcoBoost, jest idealnym rozwiązaniem przy zakupie Forda z linii ST.
Sportowy charakter
Tym, którzy nie do końca wierzą w agresywny charakter technologii EcoBoost warto uświadomić, że jest ona wykorzystywana zarówno w Fordzie Fiesta WRC, jak i w bolidzie Formuły 4. Wykonany z aluminium silnik sprawia, że auto zachowuje proporcję wagi typowego sportowego samochodu z segmentu G. Jego ogromną wydajność potwierdza wysoki moment obrotowy, który jest dostępny już od 2000 obrotów. Konstruktorom chyba po raz pierwszy udało się opracować technologię, która w tak sprawny sposób łączy sportowy charakter z ekonomicznym wymiarem użytkowania samochodu. Mamy tu do czynienia z gwarancją wydajności, satysfakcjonujących osiągów, a przede wszystkim z niskim spalaniem. Wystarczy zestawić wspomniane modele Fordów z technologią EcoBoost z pojazdami, które cechują się pojemnością 1,6 (205 KM) lub z nieco droższymi, z silnikiem 2.0 (220 KM).
Zobacz również: Zobacz, jak przez lata zmieniały się flagowe modele Forda
Można? Można!
Okazuje się, że istnieje sposób na to, aby połączyć ze sobą dobre osiągi i – coraz ważniejsze w dzisiejszym świecie – względy ekonomiczne. Że można zbudować silnik, który bez szkody dla środowiska pozwoli kierowcy korzystać z dobrodziejstw do tej pory zarezerwowanych głównie dla rajdowców. Bez wątpienia innowacyjne podejście Forda do tego tematu powinno stanowić wzór dla innych producentów aut. Zanim jednak podobne rozwiązania zaleją rynek motoryzacyjny, warto dokładnie przyjrzeć się i przetestować nowe wersje modeli Forda i unikalną technologię silnika EcoBoost, która stawia je w jednym szeregu z najlepszymi autami dostępnymi obecnie na rynku.
(źródło: ford.pl, topgear.com)