Można je lubić lub nienawidzić, ale dla wielu są codziennością. Wielu popełnia jednak błędy na spotkaniach biznesowych, przez które wyglądają niekorzystnie i nieprofesjonalnie. Sprawdź jak się przed nimi bronić.
Spis treści
1. Jesteś nieuważny
Każdemu zdarza się myśleć o niebieskich migdałach. Łatwo jest utracić koncentrację, jeśli prezentacja się przedłuża lub gdy osoba prezentująca mówi monotonnym głosem. Często bywa także tak, że zbyt skupiamy się na tym co sami będziemy chcieli przekazać, że nie zwracamy uwagi na to co się dzieje w danym momencie. To bywa szczególnie problematyczne, zwłaszcza jeśli zostaniemy poproszeni o ocenę pomysłu.
By tego uniknąć wystarczy robić drobne notatki z tego co zostało powiedziane, na których możemy zapisywać zarówno rzeczy ważne, jak i te, które nie zostały do końca wyjaśnione. Zapisywanie pytań do prowadzącego również okaże się przydatne – tym sposobem pokażemy, że zwracaliśmy uwagę na każdy detal.
Zobacz również: 5 złotych zasad, jak ubierać się na rozmowę o pracę
2. Jesteś negatywnie nastawiony
Oczywiście wyrażanie swojego zdania i prezentowanie alternatywnego spojrzenia na sprawę jest zawsze cenne, ale nie można bawić się zawsze w adwokata diabła. Błędy na spotkaniach biznesowych takie jak przesadne krytykowanie bardzo często prowadzą do tzw. spirali milczenia, w której uczestnicy boją się wyrazić swoją opinię w obawie przed byciem osądzonym.
Takie spotkania są po to by zebrać jak najwięcej pomysłów i je zweryfikować, dlatego nie powinno się wstrzymywać potoku myśli, z których można wyciągnąć kreatywne i innowacyjne pomysły. Dodatkowo pozytywne nastawienie sprawi, że będziemy bardziej lubiani, a na tym zależy niemal każdemu.
3. Siedzisz w telefonie
Jeśli zajmujesz się swoim smartfonem to nie ma Cię na spotkaniu. Nie ważne, że tam siedzisz, skoro twój umysł wędruje przez skrzynkę mailową czy powiadomienia na Facebooku. Może to brzmieć jak oczywistość, lecz wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy.
Coraz więcej szefów zaczyna traktować takie zachowanie jako niekulturalne i jako wyraz braku szacunku dla ludzi, którzy poświęcili swój czas na przygotowanie spotkania. Dlatego jeśli nie oczekujesz bardzo ważnego telefonu, wycisz go i najlepiej nie wyciągaj z kieszeni podczas spotkania. Zwróć także uwagę na twoją mowę ciała – możesz podświadomie komunikować znudzenie, nawet jeśli o tym nie wiesz.
Jakie inne błędy na spotkaniach biznesowych są najczęściej popełniane?
(źródło: ft.com, entrepeneur.com)