Zorganizowanie akcji promocyjnej na swoim fanpage’u w serwisie Facebook, to doskonały sposób na pozyskanie nowych klientów i obserwatorów. Jednak warto zdawać sobie sprawę, w jaki sposób należy przeprowadzić konkurs na Facebooku, aby był on zgodny z prawem.
Konkurs na Facebooku to jedna z najpopularniejszych form rozreklamowania swojej działalności. Wiele firm, przedsiębiorców, artystów, czy influencerów korzysta z takiej możliwości. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, jak taką zabawę przeprowadzić, żeby była zgodna z prawem.
Spis treści
Jak przeprowadzić legalny konkurs na Facebooku?
Często powielamy popularne schematy, które widzimy na innych fanpage’ach i wychodzimy z założenia, że skoro wszyscy tak robią, to widocznie jest to dozwolone. Jednak niewiedza dotycząca znajomości prawa, nie zwalnia z jego przestrzegania. Organizując konkurs na Facebooku, który jest niezgodny z regulaminem serwisu i polskim prawem, możesz ponieść duże konsekwencje. Jakie? Tego dowiesz się z naszego artykułu, w którym przygotowaliśmy 5 ważnych punktów, z których dowiesz się, jak przeprowadzić legalny konkurs na Facebooku.
1. Konkurs na Facebooku a regulamin
Co prawda Facebook posiada swój regulamin, jednak nie ponosi odpowiedzialności za treść i przebieg organizowanego przez Ciebie konkursu. Dlatego taki regulamin musisz stworzyć samodzielnie i opublikować dla swojej społeczności przy ogłoszeniu akcji promocyjnej. Jeśli tego nie zrobisz, to w najlepszym wypadku grozi Ci usunięcie posta konkursowego, a w najgorszym zablokowanie lub usunięcie całego Twojego fanpage’a. A to oznacza nieodwracalną utratę wszystkich obserwujących z Twojej strony na Facebooku oraz treści, nad którymi ciężko pracowałeś_aś.
Sprawdź artykuł radczyni prawnej Oktawii Zarzeckiej, żeby dowiedzieć się, co powinien zawierać regulamin konkursu na Facebooku.
2. Polub, oznacz, udostępnij?
Bardzo częstą praktyką na Facebooku są akcje promocyjne, w których warunkiem udziału, a czasem wręcz całym zadaniem konkursowym jest:
- udostępnienie na tablicach uczestników lub ich znajomych Twojego posta konkursowego
- oznaczanie w komentarzach znajomych uczestników konkursu
- polubienie Twojej strony.
Mogłoby się wydawać, że jest to najprostszy sposób na pozyskanie nowych obserwatorów. Jednak jest całkowicie niezgodny z regulaminem Facebooka. Bo według regulaminu tej platformy, do promocji nie można wykorzystywać osobistych osi czasu użytkowników, ani nakłaniać ich do oznaczania swoich znajomych lub publikowania posta konkursowego na ich tablicach.
Choć obsługa Facebooka osobiście nie ściga takich nielegalnych praktyk, to istnieje wiele prywatnych grup, których użytkownicy wynajdują tego typu konkursy i masowo je zgłaszają. W takim wypadku cały post konkursowy może zostać skasowany. Musisz też się liczyć ze stałą blokadą Twojej strony. A o konsekwencjach takiej sytuacji pisaliśmy już w punkcie 1.
To jednak nie jedyne ryzyko, które może zagrozić Twojej stronie. Facebook posiada specjalne algorytmy, których zadaniem jest wyświetlanie Twoich treści odpowiedniej grupie docelowej. W chwili, gdy warunkiem udziału w konkursie jest polubienie Twojego fanpage’a, może się na nim zjawić spora grupa ludzi, która polubi profil tylko ze względu na nagrodę. W przyszłości nie będą aktywni, a być może nie będą nawet należeć do Twojej grupy docelowej. To sprawi, że algorytmy ograniczą widoczność strony Twoim obserwatorom, a to przełoży się na bardzo niskie zasięgi.
3. Jak wyłonić zwycięzców?
Często stosowaną praktyką przy akcjach promocyjnych jest wyłanianie zwycięzców drogą losowania, czyli loterii. Np. wygrywa co piąty komentarz, albo nagle na profilu pojawia się filmik z tajemniczą ręką, która wyciąga ze szklanej kuli nazwisko zwycięzcy. Loteria promocyjna w świetle ustawy o grach hazardowych, jest grą losową. Dlatego, żeby ją przeprowadzić, musisz spełnić 3 poniższe warunki:
- uzyskanie zezwolenia od właściwego dyrektora Izby Administracji Skarbowej na przeprowadzenie loterii promocyjnej
- uiszczenie opłaty za wydanie takiego zezwolenia
- zapewnienie nadzoru nad przebiegiem loterii przez osoby legitymujące się odbyciem stosownego szkolenia.
Niezastosowanie się do tych warunków może skutkować dotkliwą administracyjną karą pieniężną, jak i odpowiedzialnością karnoskarbową.
Więcej na ten temat pisze nasza twórczyni Amelia Wolińska z bloga melkablogerka.blospot.com. Autorka postanowiła zgłębić temat popularnych w internecie rozdań, które opierały się na losowaniu zwycięzców. Sprawdźcie, co odkryła.
Zdarza się, że na uzyskanie takiego zezwolenia czeka się kilka miesięcy. Dlatego bezpieczniejszym rozwiązaniem jest przygotowanie dla uczestników prostego zadania konkursowego. W takim wypadku jako zwycięzców wybiera się osoby, które w naszym mniemaniu najlepiej wywiązały się z zadania, tym samym unikając czynnika losowości.
4. Podatek od nagrody
Organizując konkurs, w którym do wygrania są nagrody rzeczowe lub finansowe, jesteś zobowiązany_a do zapłacenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego. Ciąży na Tobie również obowiązek przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklaracji (PIT-8AR). Jeśli tego nie zrobisz, to możesz być pociągnięty_a do odpowiedzialności karnoskarbowej.
Są jednak wyjątki, w których możesz być zwolniony_a z zapłacenia takiego podatku. Piszą o nich nasi twórcy Bartosz i Damian z bloga finansowysilacz.pl. Autorzy są ekonomistami i zdają sobie sprawę z zawiłości opisów prawnych, dlatego cały temat przedstawiają w bardzo przystępny sposób. Artykuł znajdziecie tutaj.
5. Pamiętaj o RODO
Wyłaniając zwycięzców swojego konkursu, przetwarzasz ich dane osobowe. W związku z tym jesteś zobowiązany_a do dołączenia do regulaminu promocji odpowiedniego dokumentu RODO, w którym poinformujesz o zasadach przetwarzania danych osobowych uczestników oraz laureatów konkursu.
Dzięki temu uczestnicy konkursu będą mieli wgląd w sposób, w jaki ich dane będą przez Ciebie przetwarzane. Jeżeli tego nie zrobisz, to możesz zostać ukarany_a administracyjną karą pieniężną wynikającą z RODO.
Umiejętne przeprowadzenie konkursu na Facebooku zgodnie z regulaminem serwisu i obowiązującym prawem, może się przyczynić do znacznego wzrostu zainteresowania Twoją marką. Organizując akcję promocyjną, wystarczy pamiętać o powyższych zasadach.