W zeszłym roku polscy użytkownicy Instagrama uzyskali dostęp do nowej funkcji, jaką są rolki. Jednak przez wielu wciąż traktowane są jako niepotrzebny dodatek. Czy prowadząc swój biznes w social mediach, warto z nich korzystać? Nasza twórczyni Izabela Mikosz przekonuje, że jak najbardziej tak!
Od zeszłego roku Instagram został poszerzony o reels, czyli po polsku – rolki. Ta nowa możliwość prezentacji krótkich form video bliźniaczo przypomina to, co można znaleźć na TokToku. A ten uważany jest przez wielu za średnio poważny portal dla bardzo młodych ludzi. Czy taka forma może zatem pomóc w rozwinięciu biznesu na Instagramie? Naszym zdaniem tak i razem z Izabelą Mikosz podpowiemy Wam, jak to zrobić!
Spis treści
Czym są rolki na Instagramie?
Od października 2021 roku, polscy użytkownicy Instagrama mają dostęp do rolek, znanych na całym świecie jako reelsy. Ta funkcja pozwala na nagrywanie filmików do 60 sekund i edytowanie ich w aparacie Instagrama. Można dodawać dynamiczne przejścia, efekty, napisy i muzykę – zarówno tę, którą proponuje Instagram jako będącą na topie, jak i oryginalny dźwięk z filmu lub zapisany wcześniej w telefonie. Dla tych, którzy mają TikToka to wszystko może brzmieć znajomo.
Czy reelsy mogą pomóc w rozwoju biznesu na Instagramie?
Być może zapytacie, po co mi rolki, skoro korzystam już z InstaStories? Niby w tym i w tym chodzi głównie o filmy, jednak różnice są dość znaczne i mogą mieć pozytywny wpływ na dotarcie do nowych klientów.
Rolka nie znika po dobie. Owszem, możesz zapisać swoje stories w ulubionych, żeby każdy miał do nich dostęp kiedykolwiek, jednak odnalezienie tej właściwej wciąż może być mniej intuicyjne, niż wejście w osobną kategorię, w której przechowywane są Twoje reelsy.
Na Twoje rolki mogą trafić użytkownicy spoza listy Twoich obserwujących. Reelsy, tak jak filmy na TikToku, krążą po całej platformie i mogą się wyświetlić absolutnie każdemu, kto interesuje się tematyką, którą przedstawiasz na swoich filmach. Z kolei InstaStories przeznaczone są tylko i wyłącznie dla osób, które obserwują Twój profil.
O tym jak to działa opowiada nasza twórczyni Izabela Mikosz z bloga timeforbusiness.tv. Warto przejrzeć jej pozostałe publikacje, ponieważ podpowiada w nich, jak tworzyć rolki, które pozwolą na rozwój Twojego biznesu.
Kolejna forma publikacji swoich treści to większy ruch na koncie na Instagramie. A algorytmy sprawiają, że Twój profil wyświetli się częściej w pierwszej kolejności osobom, które spędzają na nim dużo czasu.
O ile InstaStories dotyczą często tego, co dzieje się tu i teraz i są najszybszą formą komunikacji ze swoimi obserwatorami, tak rolki mogą mieć bardziej ponadczasowy wymiar i w swojej nowoczesnej formie służyć jako portfolio Twoich produktów, do których obserwatorzy mogą wracać kiedy tylko chcą.
Jak nakręcić dobrą rolkę?
Aha, czyli po prostu wrzucić w rolkę to samo, co na stories? Niekoniecznie. Przeglądając popularne reelsy szybko odkryjesz, że ich formuła jest nieco inna. Filmy są bardziej dynamiczne i przyciągające wzrok. W dodatku masz możliwość montować dłuższy materiał z krótszych kawałków dodając do niego efektowne przejścia, napisy oraz muzykę.
O czym zatem warto pamiętać tworząc rolkę?
Zanim zaczniemy, chcemy podzielić się z Wami najważniejszą rzeczą, o której powinniście myśleć za każdym razem, gdy tworzycie i publikujecie rolkę. Otóż Waszym priorytetem powinno być utrzymanie uwagi widza od początku do końca trwania filmu. Algorytm Instagrama uczy się wtedy, że Wasze materiały są wartościowe i będzie je wyświetlał większej liczbie osób. A to może przełożyć się na sprzedaż Waszych produktów lub usług.
Po pierwsze – format
Nagrywając reelsy lub przesyłając do rolki gotowy film pamiętaj, żeby był w formacie 9:16. Dzięki temu Twoim obserwatorom wyświetli się materiał widoczny na cały ekran ich telefonów. Plotki też głoszą, że algorytmy Instagrama nie lubią, gdy w ich narzędziach używa się materiałów w formacie, który nie jest do nich przeznaczony i ucinają zasięgi.
Po drugie – czas
Masz tylko 60 sekund na zaprezentowanie swoich usług lub produktów. Jednak czasu na zainteresowanie widza masz mniej, niż 10 sekund. Dlatego warto postawić na dynamiczny montaż składający się z krótkich filmików i mocny, zachęcający początek, który sprawi, że obserwatorzy zostaną z Tobą aż do końca. I choć masz do dyspozycji aż 60s, to lepiej sprawdzają się rolki o długości od 15 do 30 sekund.
Po trzecie – napisy
Czy wiesz, że nawet 70% użytkowników Instagrama ogląda filmy bez dźwięku? To oznacza tylko jedno – ZAWSZE dodawaj napisy do swoich rolek. Wtedy będziesz mieć pewność, że pełna treść Twojego przekazu dotarła do widzów i obejrzą Twój materiał do końca.
Po czwarte – montaż
Dynamika, dynamika i jeszcze raz dynamika! Już wiesz, że masz ograniczony czas na zaprezentowanie swojego filmu, dlatego powinno się w nim znaleźć wiele treści w miłej dla oka formie. Nie bój się korzystać z rozbudowanej galerii efektów przejściowych między ujęciami lub pojawiających się w określonym momencie napisów – na nie również możesz nałożyć efekty, które dodatkowo je używią. Brak Ci inspiracji? Znajdziesz je u Izabeli, oto jedna z nich:
Po piąte – muzyka
Muzyka też wpływa na zasięgi Twoich rolek! Korzystanie z tej proponowanej przez Instagram może znacznie zwiększyć ilość widzów! Najlepiej wybierać z utworów, które obecnie są na topie wśród reelsowych wyjadaczy. Możesz też dodać swoją własną muzykę z telefonu. Pamiętaj jednak, żeby była chwytliwa, a jej tempo dopasowane do prezentowanej treści.
Po szóste – aplikacje
Tworzenie rolek w Instagramie to nie jedyny sposób na sukces. Możesz też skorzystać z zewnętrznych, darmowych aplikacji, które pozwolą Ci dowolnie edytować stworzone przez Ciebie filmy. Do najpopularniejszych należą InShot oraz CapCut, które cechuje bardzo intuicyjny interfejs i nieskończona ilość możliwości, jeśli chodzi o efektowne przejścia, animacje, czy dodawanie napisów. Jeżeli w swoich filmach mówisz do widzów, to warto zaopatrzyć się w aplikację Clips, która automatycznie synchronizuje napisy.
Zachęcamy Was do śledzenia trendów i przeglądania popularnych rolek. Mogą być dla Was ogromną inspiracją do odnalezienia własnego stylu i systematycznego zwiększania liczby obserwatorów Waszego profilu. A z rosnącymi zasięgami, wzrośnie również Wasza sprzedaż.