Wyobrażając sobie idealny samochód, często myślimy o jego osiągach, przyciągającym wzrok fenomenalnym wyglądzie i o przyjemności, którą będziemy czuć podczas jazdy. Niełatwo znaleźć takie auto, ale coraz prościej jest zmienić swój samochód tak, aby przypominał wyśniony przez nas pojazd. Znacie pojęcie tuningu samochodowego?
Spis treści
Narodziny tuningu
W przypadku motoryzacji, tuning to nic innego jak zmiana standardowego modelu auta na bardziej spersonalizowany, odpowiadający oczekiwaniom właściciela pojazd. Wyróżnia się kilka jego rodzajów – my skupmy się na dwóch: mechanicznym i optycznym. Nie ma konkretnej daty, którą można by uznać za początek tego zjawiska w świecie motoryzacji, jednak jako wcześniejsze traktuje się pojawienie tego pierwszego. Trzeba przyznać, że wprowadzanie zmian mających na celu zwiększenie osiągów i wydajności auta to temat, który w dziedzinie mechaniki samochodowej, obecny był od początków jej istnienia. Liczba warsztatów i sklepów, w których możemy kupić lub zmodyfikować nasze silniki jest bardzo duża i stale rośnie.
Jeśli natomiast chodzi o tuning optyczny, jego pojawienie datuje się na okres zdecydowanie późniejszy. Zmiany w wyglądzie aut miały od początku jeden cel: zwiększenie zauważalności samochodu na drodze. Podobnie jak w przypadku tuningu mechanicznego, z roku na rok liczba firm proponujących usługi z zakresu wizualnych transformacji rośnie, a ich oferta poszerza się o pozycje, które jeszcze jakiś czas temu ciężko było sobie wyobrazić.
Warto zauważyć, że osoby, które poddają swoje auta modyfikacjom, często inspirują się wyglądem i działaniem samochodów sportowych.
Japoński mistrz
Zjawisko tuningu łączy się głównie z rozwojem motoryzacji japońskiej. To właśnie w Kraju Kwitnącej Wiśni pojawiły się pierwsze warsztaty oferujące takie usługi. Jednym z najpopularniejszych i najlepszych mechaników specjalizujących się w tuningu był Akira Nakai. Przygotowywał on specjalne modele samochodów do wyścigów na torach. Akira zawsze twierdził, że auto służy do wykorzystywania maksymalnej mocy, a nie do stania w garażu i podziwiania go. Stawiał więc głównie na mechanikę pojazdu i modyfikował silniki tak, aby ich najmocniejszym punktem były satysfakcjonujące osiągi. Szczęśliwie, wielu producentów aut podziela zdanie Nakai. Dzięki temu sportowe modele samochodów charakteryzują się przede wszystkim dużą mocą silnika, która często nie wymaga już żadnego tuningu.
Inspiracja rajdami
Chyba każdy pasjonat jazdy samochodem marzył kiedyś o tym, aby spróbować swoich sił jako rajdowiec. Prowadzenie wyścigowego auta daje wyjątkową satysfakcję i gwarancję niezapomnianych doznań. To właśnie naprzeciw takim pragnieniom kierowców, wychodzą koncerny samochodowe, produkujące sportowe modele swoich aut. Inspiracją dla nich – zarówno w temacie wyglądu, jak i mechaniki – są rajdy, wyścigi i pojazdy, które biorą w tym udział. Konstrukcja silnika, zawieszenie, koła czy fotele bywają niemal identyczne, jak te w rajdowych autach. Kierowcy dzięki temu mogą poczuć się jak za sterami wyścigowego samochodu i wcale nie muszą poświęcać czasu i środków finansowych na modyfikacje wizualne czy mechaniczne, które zbliżą ich samochód do sportowego pojazdu. To wielki komfort. Mimo że nie jest to zjawisko sprzyjające rozwojowi tuningu, warto docenić starania koncernów, które za główny cel obierają sobie zadowolenie swoich klientów.
Różne modele
Doskonałym przykładem modeli seryjnych o zdecydowanie sportowym charakterze będzie tutaj linia ST od Forda, która z pewnością trafi w gusta nawet najbardziej wymagających klientów. I tak, mieszkańcy miast, którzy poszukują małego auta o nieco agresywnym charakterze, zadowolą się modelem Fiesta ST. Nowy Focus – w tej samej wersji – dedykowany jest kierowcom, którzy szukają trochę większego samochodu. Ford Mondeo ST to z kolei propozycja dla wielbicieli limuzyn w wersji sportowej. Amerykański koncern przygotował także wersję kombi tych aut (Focus ST i Mondeo ST). Oferta jest więc tak szeroka, że nie sposób nie znaleźć w niej czegoś dla siebie.
Różnica
Czym tak naprawdę różnią się Fordy z linii ST od swoich oryginałów? Posiadają wybitnie sportowy charakter, zachowując przy tym wszystkie dobre cechy samochodu, którym można bezpiecznie i pewnie poruszać się po mieście. Wystarczy przeanalizować ich wygląd zewnętrzny i zwrócić uwagę na wyprofilowaną pokrywę silnika, wąskie reflektory przednie, prostokątne lampy przeciwmgielne, osłonę chłodnicy o strukturze plastrów miodu, podwójną, centralnie umieszczoną heksagonalną rurę wydechową, boczne nakładki progowe, elementy dyfuzora po obu stronach wydechu i tylny spoiler dachowy. To właśnie te elementy sprawiają, że nasze auto wygląda agresywnie i odważnie. Oczywiście istnieje możliwość poddania swojego samochodu odpowiednim modyfikacjom w celu uzyskania podobnego produktu, jednak warto pamiętać, że gdybyśmy chcieli zrobić to na własną rękę, to tylko za części zamienne do Forda zapłacilibyśmy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Zakup nowego modelu wzbogaconego o wspomniane wyżej elementy to zdecydowanie lepsze rozwiązanie – nawet najlepszy tuning nie zastąpi oryginalnych elementów skonstruowanych specjalnie do danego modelu i zamontowanych przez profesjonalistów w fabryce
Tuningować czy nie?
Dla samochodowych pasjonatów tuning samochodu to największa frajda jaką można mieć. Oczywiście można to robić na własną rękę, ale trzeba się liczyć z tym, że kosztuje to sporo czasu i często mnóstwo pieniędzy. Może w takim razie warto przyjrzeć się ofertom koncernów, które z założenia spełniają wpasowują się w naszą wizję dobrego, sportowego auta? Temat do rozważenia.
(źródło: ford.pl)