Samochód nie rusza, a kontrolki i lampki gasną? Prawdopodobnie dzieje się tak z powodu rozładowanego akumulatora, który trzeba naładować. Na szczęście ładowanie akumulatora nie jest specjalnie skomplikowaną czynnością. „Debiutantom” doradzamy, jak ładować akumulator.
Spis treści
Dlaczego trzeba ładować akumulator?
Akumulator zasila odbiorniki elektryczne auta (np. rozrusznik), a gdy silnik pracuje, jego energia uzupełniana jest przez prądnicę lub alternator. Jednak zbyt duży pobór energii może spowodować jego rozładowanie. Może to także nastąpić na skutek np. uszkodzonego regulatora napięcia lub innych defektów na linii silnik-akumulator. W pełni naładowany akumulator to w pełni sprawny elektrycznie samochód – bez naładowanego nie da się po prostu jechać.
Zobacz również: Sposoby na czyszczenie tapicerki w samochodzie
Co potrzeba do ładowania akumulatora?
W celu uzupełnienia energii potrzebny jest prostownik do akumulatora, który przetwarza sieciowy prąd przemienny na stały. Akumulatory szczelnie zamknięte można ładować tylko ładowarkami o stałym napięciu lub ładowarkami „inteligentnymi”. Należy pamiętać, że ładowanie akumulatora samochodowego nie jest możliwe, jeśli ma on temperaturę poniżej 3°C, ponieważ oznacza to zamarznięcie znajdującego się w nim elektrolitu. Akumulator może być ładowany zarówno w aucie, jak i poza nim – w tym drugim przypadku, gdy wykonuje się podłączanie akumulatora lub jego odłączanie, mogą pojawić się iskry. Nie zaleca się ładowania akumulatora prostownikiem bezpośrednio na pojeździe. Czy lepiej ładować wewnątrz, czy na zewnątrz? Zdecydowanie wygodniejsza jest ta druga opcja. A jaki prostownik do akumulatora nabyć? Tu warto zapoznać się ze specjalistycznymi zestawieniami na portalach motoryzacyjnych.
Jak naładować akumulator?
Zanim rozpocznie się ładowanie akumulatora, dobrze przetrzeć zaśniedziałe bolce papierem ściernym. Potem należy odkręcić korki i sprawdź poziom elektrolitu, a jeśli któraś z płytek jest odsłonięta, dolać wody destylowanej do momentu jej przykrycia. Prostownik do ładowania akumulatorów podłącza się z akumulatorem za pomocą zacisków – zacisk „+” do „+”, zacisk „-„ do „-„. Następnie należy ustawić na prostowniku wartość prądu. A jak długo ładować akumulator i jakie ma być napięcie ładowania akumulatora? Akumulatory szczelnie zamknięte oraz VRLA powinno się ładować ok. 24 h przy stałym napięciu 14,4V. To, jak długo ładować akumulator, można obliczyć samemu, korzystając ze wzoru: ograniczenie maksymalnego prądu do wartości = 0,25 x pojemność znamionowa (A) przez 20 h, cztery kolejne godziny prądem stałym o natężeniu = 0,025 x pojemność znamionowa. Wzór ten wskazuje precyzyjnie, ile czasu ładować akumulator. Jeśli chce się tylko doładować akumulator, należy użyć prądu o wartości 1/10 jego pojemności przez maksymalnie 10 godzin.
Po włączeniu prostownika należy co 1-2 godziny sprawdzać poziom gazowania, a jeśli zauważy się jego gwałtowny wzrost, należy natychmiast wyłączyć prostownik.
Kiedy wiadomo, że akumulator jest naładowany?
Aby dowiedzieć się, czy akumulator został naładowany, należy sprawdzić stopień naładowania za pomocą pomiaru wartości napięcia na zaciskach lub gęstość elektrolitu, a potem powtórzyć czynność po godzinie. Jeśli wartość jest taka sama (powinna wynosić 12-12,5 V), oznacza to naładowanie. Jeśli natomiast jest inna, potrzebny jest jeszcze pewien czas ładowania akumulatora. W przypadku braku odpowiednich narzędzi pomiarowych, można po prostu wyłączyć prostownik i po godzinie włączyć go ponownie – jeśli gazowanie przebiega intensywnie, należy odłączyć prostownik i po kolejnej godzinie podłączyć go z powrotem. Jeśli gazowanie nadal będzie intensywne, wówczas akumulator jest naładowany.
Zakończenie ładowania
Po naładowaniu należy wykonać ponowne podłączenie akumulatora do samochodu (jeśli był wyjęty). Jeżeli ma on uszkodzone regulatory napięcia, może nastąpić przeładowanie akumulatora. Poznaje się to po podwyższeniu napięcia po 24 h od ładowania oraz zapachu gazów.