Spis treści
Co zrobić w przypadku awarii Internetu?
Awaria Internetu jest jedną z największych bolączek zdalnych pracowników (i nie tylko). Komputer wyświetla mrożący krew w żyłach komunikat brak dostępu do Internetu, a Ty pomału zaczynasz wpadać w panikę. Cały świat wymyka się z rąk. Nie masz wglądu do social mediów, nie odpalisz większości usług, a w dodatku jesteś w pracy. Obowiązki muszą być wykonane. Co w takim przypadku zrobić?
Odpuść sobie zaawansowaną konfigurację
Za Internet płacisz i powinien on działać. Jeśli coś jest nie tak, to oczywiście możesz pobawić się ustawieniami. Niestety to jest wątpliwe rozwiązanie. Nie tylko dlatego, że potrzebujesz w tej dziedzinie wiedzy, ale też dlatego, że zwyczajnie bywa to czasochłonne. A jeśli nie przyniesie żadnych rezultatów, to irytacja będzie narastać. To doprowadzi Cię do kolejnego kroku – od którego tak naprawdę warto zacząć.
Pobieżna diagnoza
Firmowy laptop nie ma dostępu do sieci? Sprawdź, czy problem dotyczy tylko jego. Jeśli nie możesz połączyć się z siecią również na innych urządzeniach (np. smartfon albo tablet), to znaczy, że winny jest router. Pośrednio albo bezpośrednio. Jeśli Internet rozłączyło tylko na laptopie, to znaczy, że to on jest winowajcą.
W takim przypadku spróbuj zrestartować komputer. Jest to pierwsza porada, jaką usłyszysz od dowolnego fachowca. Zwykły restart potrafi rozwiązać naprawdę wiele problemów. Jeśli jednak laptop dalej nie może się połączyć, a w dodatku nie widzi innych sieci – to prawdopodobnie coś jest nie tak z kartą sieciową i sprzęt zwyczajnie musi trafić do serwisu.
Zrestartuj router
Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy laptop widzi wszystkie sieci poza Twoją, albo gdy inne urządzenia również nie mogą połączyć się z Wi-Fi. Oznacza to, że problem leży po stronie samego routera lub dostawcy Internetu. Dlatego zacznij od wyłączenia routera na 10 sekund, a następnie ponownie go włącz. Pamiętaj, że przywrócenie połączenia może trochę potrwać. Możesz denerwować się, dopiero jeśli po 5 minutach nadal nie ma Internetu.
Kontakt z dostawcą
Restarty nie pomogły, urządzenia się nie łączą i wszystko jest bez sensu. Pozostaje jedno rozwiązanie: skontaktuj się bezpośrednio z dostawcą Internetu i zgłoś mu awarię. Możesz to zrobić telefonicznie lub przez chat na stronie internetowej. Oczywiście z wykorzystaniem sieci mobilnej. Internet domowy w końcu nie działa.
No i tutaj znów są dwie opcje. Dostawca może potwierdzić, że ma awarię. W takim przypadku poda prawdopodobny czas jej usunięcia. Druga możliwość jest taka, że po stronie dostawcy wszystko śmiga, a problemem jest router. Jeśli dostaliśmy go od naszego dostawcy Internetu, to musi on przysłać technika, który zdiagnozuje i wyeliminuje problem. W przypadku prywatnie kupionego routera, trzeba skontaktować się z jego pomocą techniczną. Możliwe również, że konieczna będzie pomoc serwisu.
Jak pracować bez Internetu?
Na szczęście istnieje pewien sposób na tymczasowe rozwiązanie problemu. Dzięki temu unikniesz przykrej konieczności szybkiego szykowania się i podróży do biura. Od razu zaznaczę, że nie jest to sposób idealny, ale w wielu przypadkach wystarczający, żeby wytrzymać do czasu przywrócenia Internetu.
Z pomocą przychodzi… smartfon. Wejdź w jego ustawienia i przejdź do trybu punktu dostępowego (hotspot). Czasem dostęp do niego widoczny jest z rozwijanego paska u góry urządzenia. Teraz go włącz. Sprawdź jego nazwę oraz hasło. Wyszukaj udostępnioną przez siebie sieć komórkową na telefonie (tam, gdzie masz listę dostępnych Wi-Fi). Kliknij na tę nazwę, wpisz hasło, podłącz się. Gotowe! Z powrotem możesz cieszyć się pracą.
Internet będzie prawdopodobnie wolniej działał i będzie też zużywać pakiety z abonamentu komórkowego. Jednak w obecnych czasach niemal każdy ma jego spore ilości, a nawet po wykorzystaniu całości, nie tracimy połączenia. Internet w takim przypadku zwyczajnie spowalnia, ale wciąż można na nim działać.
Awaria Internetu potrafi napsuć krwi, zirytować i wymęczyć każdego. Jeśli przez to musimy odsunąć w czasie obejrzenie odcinka ulubionego serialu na Netflixie, to jeszcze pół biedy. Ale kiedy uniemożliwia nam to pracę, awaria staje się prawdziwym problemem. Powyższe wskazówki sprawią, że będzie on mniej bolesny i przetrwasz do czasu, aż cała sytuacja wróci do normy.