Restauracje oprócz wyśmienitej kuchni oraz miłej obsługi, posiadają zdumiewające metody psychologiczne. Są to sprawdzone triki, które podświadomie zachęcają nas, abyśmy wydali więcej pieniędzy niż planowaliśmy. Poznaj 6 najczęściej stosowanych.
Spis treści
1. Zamieszczają drogie dania między tańszymi
Przeważnie widząc potrawy, których koszt znacznie przewyższa inne, zaczynamy szukać tańszych pozycji w karcie. W tym momencie nadal drogie dania, lecz posiadające nieco niższą cenę, wydają się nam okazyjne i bardziej przystępne. Sprytne prawda? Ta metoda jest jedną z najpopularniejszych.
2. Manipulują cenami
Fenomen cen z końcówką 99 groszy, jest znany w handlu już od dawna. Niemalże wszystkie restauracje również stosują ten trik, który sprawia, że jesteśmy bardziej skłonni do wydania większej ilości pieniędzy. Wystarczy wartość produktu obniżyć np. z 8 na 7.99, by jego sprzedaż wzrosła nawet o kilkanaście procent. Grosz różnicy, a podświadomie dana rzecz sprawia wrażenie o wiele tańszej.
3. Nie używają znaku waluty
Rzadko kiedy natkniemy się na walutę w karcie i ma to swoje ciekawe uzasadnienie. Otóż przypomina nam ona o wydawanych pieniądzach. Według przeprowadzonych badań w Cronell University of Hotel Administration goście, którzy otrzymali menu z zawartym symbolem pieniądza, zamówili mniej od tych, którzy przy daniu mieli podaną jedynie cyfrę. Dlatego w jadłospisach znajdują się same liczby, by nie wzbudzać negatywnych emocji związanych z płaceniem.
4. Stwarzają specjalny nastrój
Klimat, który panuje w lokalu, również wpływa na ilość wydawanych przez Ciebie pieniędzy. Zauważ, że w tle większości restauracji, a szczególnie w tych bardziej wystawnych, puszczana jest muzyka klasyczna. Gatunek ten nie jest wybrany przez przypadek, ponieważ podświadomie sprawia, że czujemy się bardziej zamożni. W rezultacie pozwalamy sobie na droższe i bardziej wykwintne potrawy.
5. Stosują rozbudowane opisy dań
Zanotowano, że dania przedstawione w atrakcyjny i bardziej rozbudowany sposób, cieszą się największą popularnością wśród klientów. Co ciekawe, wyczerpujące, bogate w przymiotniki etykiety danych potraw, zwiększają ich sprzedaż o prawie 30%. Dlatego restauracje coraz częściej decydują się na opisy, pobudzające nasze zmysły, gdzie zwyczajny placek przedstawiony jest jako „niezwykle kruche ciasto stworzone z najwyższej jakości produktów, z dodatkiem świeżych owoców i tajemniczego składnika”.
6. Układają menu w specjalny sposób
Jak się okazuje, w restauracjach wszystko jest dokładnie zaplanowane. Nawet rozmieszczenie dań w menu. Zauważ, że najpopularniejsze i zarazem najdroższe pozycje, przeważnie umieszczone są w prawym górnym rogu karty. Właśnie to miejsce nasz wzrok napotyka jako pierwsze, a według badań najczęściej zamawiamy potrawy, które dostrzegliśmy na samym początku.
Zobacz również: Ranking 10 najdziwniejszych restauracji świata
Jeśli zamówiłeś więcej niż zamierzałeś, to nie dlatego że byłeś głodny. Za Twój wybór, odpowiedzialnych jest wiele czynników. Teraz wiemy, że w restauracjach nic nie dzieje się przez przypadek.
(źródło: foodnetwork.ca, lifehack.org)