Organizowane przez Euro NCAP rankingi bezpieczeństwa od kilkunastu lat pomagają nam w wybieraniu najlepszych samochodów dla nas i naszych rodzin. Które modele uzyskują najwyższe noty?
Spis treści
Na czym polegają testy?
Euro NCAP (European New Car Assesment Programme) to niezależna organizacja, która zajmuje się oceną bezpieczeństwa pojazdów. Powstała w 1997 roku i od tamtej pory znacznie przyczyniła się do rozwoju technologii. Jej rankingi są obiektywne i pomagają konsumentom w wyborze pojazdu, który spełni ich oczekiwania, a także pokazuje producentom samochodów, co jeszcze mogą poprawić w swoich modelach.
Testy zderzeniowe, które przeprowadza Euro NCAP, składają się z czterech etapów – zderzenia czołowego, bocznego, zderzenia z pieszym i ze słupem. Samochody są oceniane w pięciu kategoriach określanych na podstawie masy pojazdu. Auta otrzymują gwiazdki – od jednej do pięciu, w zależności od wyników testów. W tegorocznych rankingach pojawiło się kilka mocnych typów.
Lider rankingu
Niekwestionowanym liderem rankingu jest nieodmiennie Volvo. Modele samochodów tej marki od lat zdobywają maksymalne noty. Tym razem testom poddano XC90. Zarówno bezpieczeństwo dorosłych, dzieci jak i pieszych jest tu ocenione bardzo wysoko, a aktywne/pasywne systemy w samochodzie zyskały ocenę 100%. Co roku noty się zwiększają, i to znacznie – na przykład bezpieczeństwo dziecka od 2012 roku wzrosło aż o 12 procent. Warto zaznaczyć, że Volvo miało bardzo duży wkład w stworzeniu fotelika zwróconego tyłem do kierunku jazdy, a w 1978 roku jako pierwsi na świecie wprowadzili podstawkę do siedzenia dla dzieci.
Z kolei ochrona dorosłych pasażerów jest bliska ideału – 97%, i od lat znajduje się na podobnym poziomie. Ciekawostką jest znaczny wzrost bezpieczeństwa pieszego w zderzeniu z autem – Volvo w przeciągu zaledwie paru lat zwiększyło ten wskaźnik aż o 50%. To pokazuje, że inżynierowie Volvo intensywnie pracują nad poszczególnymi czynnikami mającymi wpływ na zdrowie i życie użytkowników ich samochodów.
Różne poziomy bezpieczeństwa
Jeśli chodzi o inne marki, to zostały ocenione różnie. Sporo samochodów, jak Mercedes-Benz GLC, Audi Q7 albo Honda Jazz otrzymało wysokie łączne oceny, jednak żaden z nich nie uzyskał 100% w zakresie aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa. W kategorii ochrony dorosłych pasażerów plasują się poniżej poziomu 97%.
Niektóre modele wypadły średnio. Dla przykładu, Kia Niro w wersji Standard ma cztery gwiazdki, a Toyota Hilux trzy gwiazdki. Podobnie rzecz się ma z BMW Z4. Z kolei Lancia Ypsilon uzyskała tylko dwie gwiazdki.
Jak pokazuje doświadczenie lat poprzednich, wyniki tych testów mogą się przełożyć na wartość rynkową samochodów, dlatego producenci na pewno będą musieli popracować nad swoimi autami. A które Wy byście wybrali dla siebie?
(źródło: euroncap.com, theaa.com)