Największe koncerny motoryzacyjne od lat tworzą samochody koncepcyjne by pokazać swoje wizje przyszłości i innowacyjne pomysły. Zobacz najbardziej rewolucyjne prototypy w historii.
Spis treści
1. Lancia Stratos Zero
Celem Marcello Gandiniego, który na swoim koncie miał takie projekty jak Lamborghini Miura, było stworzenie możliwie najniższego samochodu. W efekcie powstał prototyp o zadziwiającej wysokości 83 centymetrów i tak niezwykłej stylistyce, że w latach swojego powstania był brany za łazik kosmiczny.
Zobacz również: 3 powody, dla których autonomiczne samochody zrewolucjonizują nasze życie
2. Mazda Furai
Prototyp zaprezentowany przez Mazdę w 2008 miał działać w pełni na alkoholu etylowym. Pojazd pojawił się w wielu grach wyścigowych i jak się później okazało został zniszczony w 2008 roku przez pożar podczas testowania przez ekipę Top Gear.
3. GM XP-21 Firebird
Samochody koncepcyjne mają to do siebie, że są odrobinę szalone. Zaprezentowany w 1953 roku prototyp nigdy nie miał być przeznaczony do ruchu ulicznego. To spotkało się z wielkim zawodem entuzjastów, bo kto by nie chciał jeździć samochodem, który wygląda jak odrzutowiec?
4. BMW Vision Next 100
Prototyp nazwany Vision Next 100 wygląda jakby został wyciągnięty prosto z filmu Tron i wyposażony został w szereg gadżetów i technologii niczym z filmów science-fiction. Wyposażono go między innymi w szybę z technologią wirtualnej rzeczywistości, która wyświetlać może dowolną ilość informacji z pokładowego komputera.
Samochód oczywiście wyposażony jest w tryb automatyczny, w którym to komputer steruje całym pojazdem. W trybie tym diody po bokach karoserii sygnalizują przechodniom, gdy przejście jest już bezpieczne.
5. Peugeot Indie 500
100 lat po słynnych sukcesach Peugeota w wyścigach stworzono prototyp, który ma niecały metr wysokości i napędzany będzie systemem hybrydowym o mocy 500 KM. 270 KM ma pochodzić z silnika spalinowego, zaś resztę dostarczy silnik elektryczny, który w dodatku będzie działał wspomagająco, wypełniając luki, w których silnik spalinowy nie osiąga pełni mocy.
Całość ma ważyć jedynie 1000 kg, co oznacza, że stosunek mocy do masy w tym prototypie jest wyższy niż u Bugatti Veyrona. Wszystko to przekłada się na imponujące przyspieszenie, które ma wynosić jedynie 2,5 sekundy do „setki”. Pokonanie kilometra ma trwać niecałe 19 sekund.
6. Nissan Pivo
Japońscy projektanci wiedzą jak stworzyć coś dziwnego, a jednocześnie innowacyjnego. Nissan Pivo zamiast wstecznego biegu ma obrotową kabinę pasażerów, odsuwane drzwi, cztery skrętne koła i oczywiście elektryczny napęd. Wszystko to by odpowiedzieć na potrzeby zatłoczonych japońskich dróg.
Zobacz również: Specjalny Ford Mustang Hennesey ma ponad 800 KM mocy!
(źródło: topgear.com, autocar.co.uk)