Nie każdy rower nadaje się na każdą okazję. Jaki wybrać do przejażdżki po mieście, a na jaki typ postawić podczas dłużej wycieczki poza miasto lub w góry? Zapraszamy na krótki przegląd rowerowy.
Spis treści
Klasyczny rower na miasto – dla Pań
Typowo miejskie rowery kojarzone są głównie z klasycznymi damkami. Świetnie sprawdzają się jako pojazdy wykorzystywane podczas zakupów, czy do niezobowiązujących wycieczek po mieście. Ich rama poprowadzona jest nisko (aby paniom łatwiej było wsiadać i zsiadać). Biorąc pod uwagę zróżnicowane gusta ich posiadaczek, występują w różnych kolorach i konfiguracjach.
Typowe parametry:
Przerzutki – zazwyczaj miejskie rowery to tzn. single speed, czyli sprzęty posiadające tylko 1 przełożenie. Coraz częściej spotyka się także wersje wyposażone w przerzutki (zazwyczaj około 3 wariantów).
Hamulce – typowy układ to 2 hamulce (przedni szczękowy uruchamiany za pomocą dźwigni umieszczonej na kierownicy, tylni umieszczony w pedałach). W przypadku, gdy rower dysponuje przerzutkami – obie dźwignie znajdują się na kierownicy.
Dodatki – czyli to, co panie cenią najbardziej. Producenci swoje rowery wyposażają w różnie ciekawe gadżety, np. koszyki (wiklinowe lub metalowe), ozdobne dzwonki, efektowne lampy oraz błotniki. Wszystko, aby ich właścicielki czuły się wyjątkowo.
Idealny na dłuższe trasy – męska domena
Długie wycieczki, po w miarę prostych drogach, to domena rowerów szosowych. Cechują się lekką konstrukcją, ergonomiczną kierownicą (pozwalającą wygodnie podróżować nawet przez wiele kilometrów) oraz siodełkiem, które nie męczy pośladków nawet po bardzo długim czasie użytkowania. Rama ma klasyczny układ trójkąta (górna rura znajduje się wysoko). Pedały często wyposażone są w specjalne uchwyty ułatwiające pedałowanie (do tego potrzebna są też specjalne buty).
Typowe parametry:
Przerzutki – w przeciwieństwie do wyżej wymienionych rowerów miejskich, szosówki wyposażone są w naprawdę ogromną ilość przełożeń. Począwszy od 21 kombinacji, na 36 lub więcej kończąc. Wszystko po to, aby jak najlepiej dopasować się do tempa jazdy i nie przemęczyć właściciela.
Hamulce – w tym przypadku obie dźwignie znajdują się na kierownicy, wszystko za sprawną obecnych przerzutek. Hamulce powinny być mocne i wytrzymałe. Nierzadko zdarza się bowiem, że muszą zatrzymać rower pędzony z prędkością kilkudziesięciu kilometrów na godzinę.
W góry i trudny teren – dla facetów
Totalne zaprzeczenie dwóch powyższych rodzajów rowerów. Rowery górskie (w zależności od rodzaju zwane także MTB czy downhill) to prawdziwe niezniszczalne machiny. Naturalnie, jeśli mówimy o profesjonalnych rowerach, a nie tych kupowanych w marketach. Są dużo cięższe, mają grube, spawane ramy. Do tego amortyzatory na przód i tył, grube i szerokie opony, a do nich solidne obręcze. Wszystko, aby korzystanie z nich było bezpieczne i aby przetrwały eksploatację nawet w najtrudniejszych warunkach.
Typowe parametry:
Przerzutki – podobnie, jak w przypadku rowerów szosowych, górale muszą mieć przynajmniej kilka przełożeń, których zadaniem będzie ułatwienie jazdy po trudnym terenie (zwłaszcza podjazd pod strome wzniesienia).
Hamulce – dostępne w dwóch wariantach: klasycznych zaciskach oraz hamulcach tarczowych. Oba uruchamiane za pomocą dźwigni na kierownicy.
O ile, w przypadku rowerów miejskich czy szosowych, łatwo można wyjaśnić brak konieczności jazdy w kasku, o tyle podczas korzystania z rowerów górskich kask jest niezbędny.
Który, z wyżej wymienionych rowerów najlepiej odpowiada Waszym preferencjom? Podzielcie się swoim zdaniem.