O hyperloopie pisaliśmy już wielokrotnie, lecz wtedy pozostawał tylko w sferze planów. Dzisiaj wiemy, że za 3 do 5 lat, niezwykły projekt stanie się rzeczywistością.
Amerykańska firma z siedzibą w Los Angeles – HyperloopTT (HTT) – poinformowała w ubiegłym miesiącu, że została podpisana umowa partnerstwa publiczno-prywatnego z regionalną agencją ds. transportu i stworzono konsorcjum. Wszystko to ma na celu budowę pierwszej na świecie sieci hyperloop.
Spis treści
Między wodami
HTT planuje budować sieć w regionie amerykańskich Wielkich Jezior. Pierwszy tunel miałby połączyć Cleveland i Chicago, czyli odcinek o długości ponad 500 kilometrów. Maksymalna prędkość na trasie miałaby wynieść 1223 km/h, a czas podróży między tymi miastami – 28 minut.
Z archiwum firmy wynika, że gdyby tylko było to możliwe, zbudowałaby hyperloopy na całym świecie. Podpisała już bowiem pewne porozumienia z Indonezją, Republiką Korei, Słowacją czy Czechami. We Francji otworzono dodatkowe centrum badawcze dla HTT. Mała firma o dużych planach? Najwidoczniej.
HTT zatrudnia 800 osób z całego świata. Istnieje od 5 lat i ma jak na swój wiek, bardzo wysokie ambicje. Co więcej, nie stoi w miejscu i ma na swoim kanale YT sympatyczny filmik promocyjny.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=149&v=pBvJwgrbOe0
Kapsuła w budowie
Prezes HTT, Dirk Ahlborn, poinformował, że pierwsza (nie testowa) kapsuła od 2017 roku jest w budowie. Jej prezentacja miałaby się odbyć w 2018. Jak zapowiedziała firma, hyperloop może być gotowy nawet za 3 do 5 lat, co byłoby nie lada wyczynem.
Wydaje mi się, że jest to wręcz niemożliwe. Stworzenie konsorcjum i zainteresowanie hyperloopem inwestorów to dopiero początek drogi na szczyt HTT. Przed firmą jeszcze wiele pomiarów i badań chociażby nad tym, czy budowa tuneli jest możliwa na założonych terytoriach. Dodatkowo, potrzebne są duże pieniądze.
Droga zabawka
Cena jednej mili sieci, czyli 1,6 km, waha się od 20 do 45 mln dolarów. Połączenie hyperloopem Chciago i Detroit (to druga pozycja w planach HTT) kosztowałoby zatem około 13 mld dolarów.
Podobno na biurku prezydenta Donalda Trumpa leży już wniosek o dofinansowanie budowy i badań nad projektem. Czy zostanie podpisany? Tego jeszcze nie wiadomo. Jedno jest pewne. Ze względu na niewyobrażalnie wysokie koszty realizacji planu, wsparcie ze strony rządu jest absolutnie obowiązkowe.
Myślicie, że era hyperloopa już nadeszła? Czy HTT zdąży w terminie?