Wiele lat zajęło mi dojście do tego, że maksyma „czas to pieniądz” nie jest do końca zgodna z prawdą. Czas ma o wiele większą wartość od pieniędzy. Każde pieniądze można odrobić, natomiast nikt nie zwróci Ci straconych minut. Czas jest więc jednym z naszych najważniejszych zasobów.
Oto kilka life tricków, dzięki którym Wasza doba wydłuży się o parę cennych minut. Jeżeli więc cierpisz na notoryczny brak czasu i czujesz się przytłoczony niekończącą się listą zadań do wykonania, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
Spis treści
Twórz timeboxy
Czym jest timebox? To po prostu odcinek czasu, w którym masz zrealizować dane zadanie. Może być to na przykład rozmowa biznesowa, oglądanie sali weselnej, zmywanie naczyń czy nauka angielskiego – jak to działa? Dajmy na tę rozmowę biznesową – powiedzmy, że w jej trakcie musisz omówić szczegóły współpracy z partnerem. Taką rozmowę można rozwlec na godzinę bądź zamknąć w ciągu 20 minut. W jaki sposób? Pomóc może Ci w tym rozpisanie punktów, które w trakcie tej rozmowy chciałbyś poruszyć.
Twórz to do list
I w ten sposób płynnie przechodzimy do kolejnej ciekawej metody zarządzania czasem, czyli tworzenia to do list, czy po prostu listy zadań do zrobienia. Najlepiej, jeżeli na tej liście rozpiszesz sobie jeszcze godziny, w jakich będziesz realizować konkretny podpunkt. Spróbuj – może uda Ci się oszukać zegarek i wykonać zadania z końca listy kilka godzin przed czasem – rzadko się zdarza, ale bardzo cieszy. Przy tworzeniu takiej listy istotna jest również priorytetyzacja – czyli realizacja najważniejszych zadań w pierwszej kolejności.
Doprowadzaj sprawy do końca
Staraj się doprowadzać sprawy do końca, a te, których nie jesteś w stanie zrealizować za jednym zamachem, rozpracuj „metodą słonia”. Na czym polega ta metoda? Na dzieleniu realizacji zadań na kawałki i konsekwentnej realizacji kolejnych etapów. Więcej misji doprowadzonych do końca, to mniej zadań na liście do wykonania, co znacznie ułatwia strategiczne zarządzanie czasem.
Deleguj zadania
Niestety czasem ilość obowiązków związanych z życiem biznesowym i osobistym potrafi nas grubo przerosnąć. Zastanów się, jakie zadania z Twojej listy możesz w takim razie powierzyć komuś innemu – czyli delegować. Oczywiście, za to wsparcie należy uczciwie zapłacić. Delegowanie zadań jest więc dobrym sposobem, aby „kupić sobie” kilka dodatkowych godzin czy minut. Jak delegować? Kwestę tę szerzej poruszył Przeciętny Człowiek. Ja ze swojej strony dodam, że delegowanie stwarza szerokie możliwości w zakresie rozwoju biznesowego – to wspaniała okazja na nawiązanie nowych relacji.
Dbaj o regenerację sił
Tylko z naładowanymi bateriami będziesz w stanie realizować cele i przejąć większą kontrolę nad swoim czasem. Dbaj więc o ładowanie baterii, czyli o odpoczynek fizyczny i umysłowy.
Życie nie kończy się na pracy, a jeżeli uda Ci się wypracować złoty środek pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, to zapewniam, że zaskoczysz się wydajnością, jaką możesz osiągnąć.