Jak napisał w czwartek „Nasz Dziennik”, rozpisanie przetargu na samoloty zaakceptował Komitet Stały Rady Ministrów, teraz dokumenty w tej sprawie trafią na posiedzenie rządu. „Jest to pierwszy rząd, który podjął tak ważką decyzję, a Komitet Stały Rady Ministrów już ją zaakceptował. Mam nadzieję, że w przeciągu najbliższych godzin również Rada Ministrów podejmie taką decyzję uchwałą obiegową” – powiedział dziennikarzom w Sejmie Kownacki, który odpowiada za zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego.
„Będziemy mieli wieloletni program, który zagwarantuje, że wreszcie w Polsce będą samoloty, które pozwolą w sposób prawidłowy, taki, który jest na poziomie kraju tej wielkości w Europie, realizować politykę dyplomatyczną, politykę międzynarodową” – dodał wiceminister.
Pod koniec lutego Kownacki poinformował, że został unieważniony przetarg na dwa małe samoloty pasażerskie do przewozu VIP-ów rozpisany przez poprzednie kierownictwo MON. Kownacki wyjaśniał wówczas, że ministerstwo zdecydowało się na pójście drogą równoległego ogłoszenia przetargów na zakup samolotów małych i średnich oraz na czarter dużej maszyny kilka razy w roku. Zapowiedział, że przetargi zostaną ogłoszone jeszcze w 2016 r.
„Stawiam sobie zadanie, aby przetarg został ogłoszony do września” – powiedział Kownacki czwartkowemu „Naszemu Dziennikowi”. MON planuje zakup dwóch nowych małych samolotów (dla ok. 20 pasażerów) i dwóch średnich (ok. 100 pasażerów), jest też rozważana opcja kupienia jednego używanego samolotu średniej wielkości. Koszt zakupu ma wynieść ok. 1,7 mld zł.
Poprzednia – unieważniona na początku 2016 r. – procedura nabycia małych samolotów dla VIP-ów rozpoczęła się po tym, jak w maju 2015 r. poprzedni rząd przyjął informację MON w tej sprawie. W 2013 i 2014 r. MON próbowało już wyczarterować dwa małe samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie. Pierwszy przetarg został unieważniony, bo uznano, że jedyna oferta jest za droga. Drugi nie wyłonił zwycięzcy, bo do konkursu stanęły dwie firmy, a w postępowaniu wymagano udziału co najmniej trzech.
Dwa samoloty średniej wielkości, Embraer 175, MON czarteruje od PLL LOT, umowa w tej sprawie wygaśnie w 2017 r. Poprzednie kierownictwo MON zapowiadało, że postępowanie na zakup dwóch samolotów tej klasy może ruszyć pod koniec 2015 r.
Po katastrofie smoleńskiej w 2010 r. i rozformowaniu pułku specjalnego, który przewoził VIP-y, w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Transport na większe odległości odbywa się dwoma samolotami czarterowanymi od PLL LOT. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego – np. w rejonie działań wojennych, wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi. (PAP)
ral/ msom/ pz/