Automatyczne skrzynie biegów kojarzą się większości osób z wozami sportowymi, jest to jednak mylny pogląd, ponieważ automatyczna skrzynia biegów coraz częściej gości także w zwykłym samochodzie osobowym. Obsługa automatycznej skrzyni biegów ma dwie ważne cechy. Pierwsza – może początkowo sprawiać trudności. Druga – po przyzwyczajeniu się, ciężko wrócić do ręcznego przerzucania biegów.
Spis treści
Zalety automatycznej skrzyni biegów
Skrzynia automatyczna to zdecydowanie bardzo wygodne rozwiązanie dla kierowców – samoczynnie zmienia biegi w zależności od stopnia obciążenia silnika pojazdu. Skrzynie automatyczne dzieli się na cztery kategorie: hydrauliczne, hydrauliczno-elektryczne, hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym oraz bezstopniowe. Każda posiada kilka charakterystycznych trybów, które umożliwiają dopasowanie pracy skrzyni do sposobu jazdy. Automatyczna skrzynia biegów ma odpowiednie dla nich oznaczenia. Najczęściej, z oczywistych względów, używany jest tryb D – pozwala on na jazdę do przodu przy użyciu wszystkich możliwych biegów. R to z kolei bieg wsteczny, a N to luz. Skrzynia biegów automatyczna ma także trzy tryby dodatkowe, które powszechnie spotyka się w nowoczesnych samochodach. Są to opcje, które blokują dane przełożenia lub uruchamiają specjalny tryb jazdy, np. przeznaczony do przemieszczania się po terenach górzystych. Niektóre samochody z automatyczną skrzynią biegów mają także tryb zimowy.
Zobacz również: Kupujesz używane auto? Zobacz na co zwrócić uwagę!
Jak jeździć automatem?
Jazda automatem wymaga oduczenia się dwóch rzeczy. Po pierwsze – nie sięgać do manetki skrzyni biegów, po drugie – nie wciskać sprzęgła. Wielu kierowców, którzy pierwszy raz prowadzą tego typu pojazd, odruchowo szuka lewą stopą sprzęgła, co w efekcie prowadzi do tego, że wciskają hamulec. Jakie może spowodować to sytuacje na drodze, a zwłaszcza, gdy jedzie się szybko – to nietrudno sobie wyobrazić. Dlatego też przed wyjechaniem na ulicę warto poćwiczyć na nieuczęszczanym terenie, np. placu manewrowym. Należy także pamiętać o tym, że samochód z automatyczną skrzynią biegów musi całkowicie wyhamować zanim zmieni się tryb pracy silnika, np. z D na R.
Automatyczna skrzynia biegów – jak o nią dbać?
Skrzynia biegów wymaga konserwacji. W tym przypadku konieczna jest zmiana oleju co minimum 60 tys. km. Jest to sprawa dość skomplikowana, ponieważ trzeba wybrać odpowiedni olej – informacje na temat polecanych najlepiej znaleźć na stronie producenta danego pojazdu – oraz dokonać wymiany w warsztacie. Konstrukcja automatycznej skrzyni biegów jest dość skomplikowana, a w wielu modelach do wymiany filtra trzeba wyjąć całą miskę olejową skrzyni. Dlatego najlepiej powierzyć taką operację fachowcom.
A może półautomat?
Półautomatyczna skrzynia biegów to alternatywa, która również ułatwia życie. Zmiana biegu następuje poprzez zmienienie pozycji drążka zmiany biegów, który znajduje się przy kierownicy. Czasami zamiast drążka ma się do czynienia z łopatkami. Skrzynia półautomatyczna nie wymaga stosowania sprzęgła, jednak również i do niej trzeba się przyzwyczaić.
Czy warto? Gdzie jest haczyk?
Jeśli ceni się wygodę jazdy, to warto zainwestować w auto wyposażone w takie właśnie rozwiązanie. Automatyczna skrzynia biegów ma wady i zalety, jednak tych drugich jest zdecydowanie więcej. Poza trudnościami z samodzielną konserwacją nie ma żadnych wad, które przeszkadzałyby w codziennej jeździe. Należy jednak pamiętać, że samochód z taką skrzynią biegów nie ruszy „na popych” lub podczas holowania. Na szczęście do sytuacji, w których zostaje on unieruchomiony, dochodzi bardzo rzadko.