Nic tak nie cieszy, jak zbliżająca się wiosna! Jedni nie mogą doczekać się słońca i wyższych temperatur, inni radują się na myśl o dłuższych dniach, a jeszcze kolejni planują wieczorami trasy rowerowe na najbliższe pół roku. I do nich właśnie kierujemy ten tekst!
Jak wiadomo, rower jest jednym z tych pojazdów, które lubią “psuć się od stania”. Zanim ruszycie na pierwszą, wiosenną wycieczkę rowerową, rzućcie okiem na naszą listę. Wypisaliśmy kilka punktów, które należy spełnić, aby mieć pewność, że Wasz rower jest sprawny i spełnia wymogi bezpieczeństwa. Po kolei!
Spis treści
CIŚNIENIE W OGUMIENIU
Niskie ciśnienie w dętce, może doprowadzić do uszkodzenia opony, co z kolei często skutkuje wypadkiem rowerowym albo uszkodzeniem elementów roweru. Pamiętajcie zatem, żeby sprawdzić w jakim stanie jest jego ogumienie. Wiemy, że pompowanie kół zwykłą, małą pompką nie należy do najprzyjemniejszych czynności, dlatego mamy dla Was dwie podpowiedzi.

pexels.com
Zawsze możecie postawić na profesjonalną, stacjonarną i bardzo łatwą w użyciu pompkę. Można też wymienić dętki w rowerze na te z wentylem samochodowym. Pozwoli Wam to pompować koła na niemalże każdej stacji benzynowej! Sprawa rozwiązana?
SMAROWANIE ŁAŃCUCHA
Zdaniem specjalistów, o łańcuch w rowerze dobrze jest zadbać już jesienią. Jak wiadomo, piwnice, garaże i pomieszczenia, w których trzymamy nasze rowery, często są brudne i wilgotne. To idealna okoliczność na pojawienie się korozji.

pexels.com
Jeśli jakimś cudem łańcuch naszego roweru jest po prostu brudny i suchy, przesmarujmy go, używając do tego specjalnych oliwek do łańcuchów lub – w razie ich braku – samochodowego oleju silnikowego. Pamiętajcie, aby po smarowaniu wytrzeć łańcuch do sucha. Dzięki temu brud nie będzie się do niego tak łatwo przyczepiał.
PRZERZUTKI, LINKI PRZERZUTEK I HAMULCÓW MECHANICZNYCH
To elementy roweru, które – podobnie jak łańcuch – są podatne na działanie rdzy. Tutaj również poleca się ich porządne przesmarowanie i napuszczenie specjalnego oleju w bardziej czułe na uszkodzenia miejsca. Sprawdźcie linki również pod kątem pęknięć. Jeśli znajdziecie uszkodzenie tego typu, linka jest do wymiany!
HAMULCE
Nie musimy chyba tłumaczyć, że hamulec to absolutnie najważniejszy element każdego roweru. Po nasmarowaniu linek hamulcowych, przyjrzyjmy się bliżej klockom. Istnieje możliwość, że będziemy musieli je wyregulować albo po prostu wymienić. Co prawda rower to nie samochód, jednak i tu miewamy do czynienia z płynem hamulcowym. Powinniśmy wymieniać go co roku, jednak na dobrą sprawę wszystko zależy od tego, w jakim stopniu go zużywamy.
ŁOŻYSKA
Jeśli wsiądziesz na rower i poczujesz opór w kołach, to znak, że łożyska piast dopraszają się Twojej uwagi. Mogą one wymagać wymiany lub zwykłego czyszczenia i smarowania. Te czynności warto wykonać również w sytuacji, kiedy koła kręcą się normalnie. Lepiej mieć pewność, że w trakcie jazdy nie spotka nas żadna stresująca przygoda, prawda?
SERWIS
Pomijając dobre chęci i wiarę w to, że nikt nie zna Waszego roweru lepiej od Was samych, pewne naprawy lepiej zostawić specjalistom. Przemawia przez nich nie tylko pasja, ale i doświadczenie. Ponadto dysponują lepszymi narzędziami! Kiedy oddać rower do serwisu? Najlepiej jeszcze przed wiosną. Najpierw wykonajcie sami naprawy, co do których macie pewność, że leżą w zakresie Waszych kompetencji, a potem oddajcie sprawy w ręce profesjonalistów. Przezorny, zawsze ubezpieczony!
Kto z Was nie wyobraża sobie wiosny bez wycieczek rowerowych?