Tatuaże jak widać modne są nie tylko wśród ludzi. Duża sieć dyskontów właśnie eliminuje wszystkie plastikowe opakowania bio warzyw i owoców – zamiast nich pojawią się bezpieczne dla ludzi i środowiska tatuaże na skórkach.
Spis treści
Skąd moda na plastik?
Skąd w ogóle wzięła się (na szczęście przemijająca) moda na kretyńskie pakowanie w plastikowe, obcisłe opakowania? Jeden ze szwedzkich marketów, znany z „plastikowania” warzyw i owoców tłumaczy to tym, że plastik pozwala oddychać produktom i tym samym przedłuża ich świeżość. A to ma mieć znaczenie dla problemu marnotrawstwa jedzenia. Ale czy faktycznie pakowanie każdego pomidora w plastik jest mądrą decyzją? Sprzedawcy powinni pomyśleć o alternatywnych ekologicznych opakowaniach, które rozwiążą obydwa problemy.
150 ton plastiku to niedługo wspomnienie
Płacąc za bio warzywa oraz owoce oczekujemy, że nie będziemy dokładali się do rosnącej megasterty plastiku. Dlatego sieć Lidl wpadła na pomysł, aby zrezygnować z takiej formy opakować i wprowadzić tatuowanie swoich eko produktów. Naturalna wiązka światła wykonuje oznaczenia na warzywach, a sam proces jest w 100% bezpieczny i zapewnia kompostowalność obierków. Taki ruch pozwoli wyeliminować nawet 150 ton plastiku. Wartość warzyw i owoców pozostanie niezmienna.
Idzie redukcja
To tylko pierwszy krok na jaki zdecydowała się sieć. Do 2025 dyskont wszystkie opakowania marek własnych wyprodukuje z tworzyw sztucznych, które będzie można recyklingować. Ponadto o 20% ma spaść całkowite zużycie plastiku we wszystkich produktach. Pozostałe sieci nie zostają w tyle. Carrefour również stara się redukować niepotrzebne opakowania i dlatego klienci mogą poprosić o pakowanie produktów do własnych pudełek, które pracownicy odpowiednio okleją kodem kreskowym.
Plastik jest już wszędzie – kiedy i jak Europa chce się go pozbyć?
Dobrze widzieć pozytywne zmiany wśród wielkich graczy na rynku artykułów spożywczych. Działanie nawet jednego z producentów może wyeliminować w skali roku wiele ton paskudnego plastiku. Jednak to my, jako klienci, również jesteśmy odpowiedzialni za mądre zakupy i niegenerowanie dodatkowych śmieci.