Kierowcy zmagają się z przeróżnymi problemami. Do dość często występujących usterek należy nierównomierna praca silnika. Podpowiadamy, co należy zrobić, aby ponownie cieszyć się przyjemnością z jazdy. W tym poradniku znajdziesz wszystkie szczegóły.
Spis treści
Nierównomierna praca silnika – co najpierw sprawdzić?
Problem ten mogą sygnalizować różne symptomy. Przede wszystkim nierówna praca silnika zarówno podczas jazdy, jak i na jałowym biegu dotyczy niepożądanych przerw w cyklu jego pracy. Najczęściej przyczyn należy szukać w osprzęcie oraz części eksploatacyjnej, która zwyczajnie mogła się zużyć. W wielu przypadkach nie trzeba przeprowadzać drogich napraw, a wystarczy wymienić część, aby znowu cieszyć się wygodną jazdą.
Nierówna praca silnika po odpaleniu zawsze wymaga sprawdzenia filtra powietrza. Ten może być zanieczyszczony, zwłaszcza jeśli nie był wymieniany od dłuższego czasu. Zastąpienie go nowym elementem często rozwiązuje problem. Pamiętaj jednak, aby kupić model od uznanego producenta. Jeżeli jednak kłopoty nie ustają, pora sprawdzić szczelność układu dolotowego, a także wężyków podciśnienia. Kiedy tu również wszystko działa poprawnie, najlepiej sięgnąć po tester diagnostyczny.
Pamiętaj, że przyczyny nierównej pracy silnika należy badać pod kątem paliwa, jakie zasila jednostkę napędową w Twoim aucie. Dzięki temu dużo łatwiej znajdziesz rozwiązanie problemu.
Silnik benzynowy i LPG
Przede wszystkim zwróć uwagę na układ zapłonowy. Przyczyna problemu może być bardzo prosta. Nierówna praca na zimnym silniku czy podczas jazdy może wynikać z faktu, że świece zapłonowe mają zbyt dużą lub zbyt małą przerwę na elektrodzie. Dlatego zapłon może wypadać i wpływać na niewłaściwe funkcjonowanie układu. Jeśli decydujesz się na wymianę świec, postaw na elementy uznanej marki. Dzięki temu zyskasz pewność, że zapewnią Ci komfort jazdy przez długi czas.
Pamiętaj, że zły stan przewodów może powodować nie tylko wypadanie zapłonu, ale również kłopoty z uruchomieniem. Zauważysz to najczęściej podczas deszczu i panowania niskich temperatur. Świece częściej należy wymieniać w silniku z LPG – najlepiej co 4 – 5 lat. Warto podkreślić, że do kłopotów z pracą silnika może również przyczynić się uszkodzona cewka.
Na tym jednak przyczyny nierównej pracy silnika się nie kończą. Bardzo często kłopot dotyczy zabrudzonej przepustnicy i niesprawnego czujnika, który odpowiada za jej położenie. Negar, który się odkłada, może znacznie zaburzyć parametry pracy jednostki napędowej. Warto mieć pod ręką specjalny środek lub po prostu wymienić czujnik.
Zwróć uwagę, że w silnikach LPG należy wymienić filtr fazy lotnej po przejechaniu ok. 10.000 km. W przeciwnym razie może pojawić się nierówna praca silnika oraz wiele innych kłopotów.
Silnik Diesla
Czas przyjrzeć się silnikom Diesla. Przyczyn problemu na początku warto poszukać przy wtryskiwaczach i podkładkach. To właśnie nieszczelność może być przyczyną utraty kompresji, a wówczas silnik nierówno pracuje. Ponadto wtryskiwacze mogą przyczynić się do zjawiska tzw. szarpania silnikiem. Pamiętaj, że w wielu autach wtryskiwaczy nie da się naprawić, więc konieczny może być zakup nowych.
Zdarza się, że przyczyną problemu jest niewłaściwa dawka paliwa. Pierwszym objawem może być nierówna praca silnika po odpaleniu. Rozruch auta stanie się trudniejszy niż zwykle, a z rury wydechowej będzie wydobywał się dym. Pamiętaj, że korekta dawki paliwa będzie możliwa wyłącznie przy zastosowaniu interfejsu diagnostycznego.
W silniku Diesla praca filtra paliwa ma jeszcze większe znaczenie dla układu niż w przypadku aut na benzynę bezołowiową. Dotyczy to szczególnie niskich temperatur, gdyż z oleju napędowego wytrąca się wówczas parafina. Ta zapycha filtr, co przekłada się na ograniczony przepływ paliwa, a nawet całkowitą blokadę tego procesu. Wtedy silnik nierówno pracuje. W tym miejscu warto zaznaczyć, aby dokonywać wymiany filtra paliwa zawsze przy przeglądach olejowych.
Do poważnych i kosztownych usterek zaliczyć należy problemy z pompą wtryskową. Przyczyn należy szukać najczęściej w zanieczyszczonym paliwie. Dlatego jeszcze raz warto przypomnieć, aby sięgać po filtry od renomowanych producentów. Ponadto zwróć uwagę na elektronikę pompy, gdyż ona również czasami funkcjonuje nieprawidłowo.
Nierówna praca na zimnym silniku może być spowodowana niesprawną świecą żarową. Do podstawowych objawów zaliczyć należy nie tylko utrudniony rozruch, ale również wibracje silnika oraz kopcenie. Zauważ, że świece pracują w dosyć trudnych warunkach i przy bardzo dużym obciążeniu termicznym. Wówczas ich wydajność spada lub po prostu przestają działać. Wymiany warto dokonać co ok. 75.000 – 100.000 km.
Łatwo zauważyć, że nierównomierna praca silnika może mieć przeróżne przyczyny. Obok wymienionych tu aspektów, mogą pojawiać się zupełnie inne usterki, a nawet poważne awarie, które powodują problem.
Nierówna praca silnika – czy usterkę naprawisz samodzielnie?
Z tym problemem zmaga się wielu kierowców. Jednak niewielu z nich potrafi je samodzielnie wyeliminować. Bez odpowiedniej wiedzy nie wolno zaglądać pod maskę i przeprowadzać żadnych napraw, gdyż to prosta droga do pogłębienia problemu. Wówczas najlepiej wybrać sprawdzony i polecany serwis.
Dzięki temu możesz liczyć na dokładną diagnostykę i sumienną naprawę. Ponadto nie musisz kupować wielu części, aby metodą prób i błędów szukać przyczyn usterki. Pamiętaj, że niektóre naprawy i wymiany wcale nie muszą być drogie. Wiele zależy od modelu auta oraz stopnia ewentualnych uszkodzeń.