W czasach PRL-u rynek samochodowy nie był zbyt zróżnicowany. Na ulicach miast mogliśmy spotkać setki tych samych modeli aut. Dziś są to prawdziwe klasyki, a najlepiej zachowane egzemplarze są poszukiwane przez kolekcjonerów i miłośników motoryzacji. Sprawdź najciekawsze auta PRL.
Spis treści
6. Zastava
Jugosłowiańskie auto, które było produkowane od 1971 roku. Warto podkreślić, że również w Warszawie w fabryce FSO składano ten mały hatchback i dlatego dość często można było spotkać go na ulicach polskich miast. Zastava współpracowała z włoskim Fiatem i to właśnie na płycie 128p zbudowano ten model. Pod maską tego auta znajdował się silnik o pojemności 1,1 litra, o mocy 55KM. Prędkość maksymalna Zastavy 1100p to 135km/h.
5. Warszawa
Kultowe polskie auto, które produkowano w latach 1951-1973. Warszawa była pierwszym polskim autem produkowanym po II wojnie światowej. Fabryka Samochodów Osobowych wypuściła na rynek aż cztery rodzaje nadwozia: sedan, kombi, pickup i rzadko spotykanym fastback. Ten samochód posłużył w Polsce jako taksówka, drezyna, ambulans, czy pocztylion. Dziś są to najbardziej pożądane wersje specjalne, jednak bardzo rzadko można je spotkać. Pod maską tego auta znajdowały się dwa rodzaje silników. Jeden o pojemności 2,1 i mocy 50KM, a drugi 2,1 i mocy 70KM.
4. Polonez
A dokładniej Polonez FSO, którego produkcja rozpoczęła się w 1978 roku, a zakończyła się w 1996. Był to następca popularnego Fiata 125p. Auto było prawdziwą rewolucją na polskim rynku motoryzacjynym. Zastosowano w nim bardzo dużo innowacji, a duża gama wyboru nadwozia sprawiła, że Poloneza można było spotkać niemal wszędzie. To właśnie to auto zastąpiło na wielu płaszczyznach przestarzałą wówczas Warszawę i Fiata 125p. Mocno zielony kolor samochodu to dziś najbardziej pożądany egzemplarz.
3. Fiat 125p
Popularnie nazywany „Kredensem” Fiat 125p to niemal ikona motoryzacji czasów PRL. Samochód klasy średniej, który był marzeniem każdego kierowcy tamtych czasów. Wygodny i przestronny samochód oferował dużą gamę silników, jednak najpopularniejszym był oczywiście 1,5 o mocy 70 i 75KM. To auto możemy spotkać w wielu filmach z czasów PRL. Przez wiele lat „Kredens” służył jako radiowóz dla Milicji Obywatelskiej.
2. Syrena
Jest to drugie po Warszawie auto, które zostało produkowane po II wojnie światowej. Ich linia była bardzo podobna, jednak często mówiło się, że przypomina niemieckiego Trabanta. Popularną „Skarpetę” zaczęto produkować w 1957 roku i do 1983 ciągle wyjeżdżała z fabryki. Pod maską syreny znalazły się różne silniki. Bardzo popularny był ten wstawiony od Wartburga. Miał on pojemność 1,0 litra i mocy 40KM. Powstało wiele prototypów Syerny, w tym wersja sportowa, która jest prawdziwą perłą polskiej motoryzacji.
1. Fiat 126p
Prawdziwy lider naszego zestawienia. Prawdopodobnie w każdym polskim domu słyszy się, że ktoś kiedyś był posiadaczem „Kaszlaka”. Popularny Maluch w Polsce był produkowany od 1974 do 2000 roku. 126p był najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach. Nic w tym dziwinego, bowiem w latach 73-86 sprzedano ponad 3 miliony egzemplarzy tego autka. Silnik montowany był z tyłu samochodu, a jego pojemność wynosiła 0,6l i moc 23KM. Dzisiaj zachwycają się nim nawet gwiazdy Hollywood! Słyszeliście o zachwytach Toma Hanksa?
Zobacz również: 6 używanych samochodów, które najczęściej kupują Polacy
A Ty, które auto z PRL-u chciałbyś mieć najbardziej? Podziel się!
(źródło: topgear.com, youtube.com)