Samochód nie jest, niestety, rzeczą niezawodną. Najgorzej, kiedy coś złego dzieje się z jego mechanicznym „sercem”, czyli silnikiem. Awaria silnika jest jedną z najbardziej poważnych – naprawa może kosztować naprawdę dużą kwotę, a uszkodzony silnik uniemożliwia używanie samochodu. Jak rozpoznać poszczególne objawy awarii silnika? Jest ich wiele, ponieważ silnik składa się z kilku istotnych elementów.
Spis treści
Uszczelka pod głowicą – objawy
Problem z uszczelką pod głowicą jest jedną z najbardziej złośliwych awarii, jakie mogą się wydarzyć. Na własną rękę nie da się jej naprawić – w tym przypadku niezbędna jest pomoc fachowca. Objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą to duże ubytki płynu chłodniczego, biały dym z rury wydechowej, podnoszący się poziom oleju, trudności z rozruchem auta, a przede wszystkim zapach spalin wewnątrz samochodu. Nie można lekceważyć takich sygnałów – jazda z niesprawną uszczelką może doprowadzić nawet do zatarcia silnika, czyli jego zniszczenia. Gdy tylko pojawią się wymienione, wadliwe objawy uszczelki pod głowicą, należy natychmiast skontaktować się z fachowcem.
Zobacz również: Automatyczna skrzynia biegów. Jak jeździć automatem?
Sonda lambda – rzecz mała, a ważna
Instalowana w nowoczesnych samochodach sonda lambda to niewielki czujnik w układzie wydechowym. Ma on wpływ na spaliny wydobywające się z komory spalania oraz skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Objawy uszkodzonej sondy lambda to przede wszystkim znacznie podwyższone zużycie paliwa przy równoczesnym, odczuwalnym spadku mocy silnika. Jeśli nie wykryje się i naprawi usterki odpowiednio szybko, może ona doprowadzić do przegrzania katalizatora. W krytycznych sytuacjach może on nawet ulec zapłonowi!
Turbina, przepustnica, odma
Kolejne elementy, które lubią ulegać awarii, to turbina, przepustnica i odma. Objawy uszkodzonej turbiny to przede wszystkim jej gwizd, który czasem brzmi tak, jakby tarły o siebie metalowe elementy. Awaria tego typu bierze się między innymi z używania nieodpowiedniego oleju, może zdarzyć się także, że do środka dostanie się wraz z zasysanym powietrzem ciało obce. Tu można próbować czyszczenia na własną rękę, lepiej jednak powierzyć to działanie specjaliście.
Natomiast większość problemów z przepustnicą wynika z jej zabrudzenia. Uszkodzona przepustnica wykazuje objawy takie jak zbyt wysokie obroty biegu jałowego, gaśnięcie silnika przy nagłym zdejmowaniu nogi z pedału gazu oraz „falujące” wolne obroty.
Odma to odpowietrzenie silnika, podłączone pod przewód pomiędzy filtrem a przepustnicą. Jej rolą jest niedopuszczenie do nadciśnienia w silniku. Uszkodzona odma ma objawy charakterystyczne, jak niebieski dym oraz woń spalonego oleju.
Inne uszkodzenia
Często awarią są nadmierne wycieki oleju z silnika. Przyczyn wycieków może być wiele, jednak najczęstszym ich źródłem są uszkodzenia wszelkiego rodzaju uszczelek i pierścieni uszczelniających. Pocieszający jest jednak fakt, że wymiana uszczelek lub uszczelniaczy miski olejowej to niedrogi wydatek, na który można sobie bez problemu pozwolić.
Natomiast pierścienie tłokowe objawy uszkodzenia mają następujące: biały dym z rury wydechowej, „klekotanie” i dzwonienie tłoków w cylindrach (zwłaszcza przy wolnych obrotach) oraz zmniejszenie mocy silnika. Są to także przyczyny, dla których odczuwalna jest nierówna praca silnika. Natomiast objawy awarii wtryskiwaczy to przede wszystkim problem z rozruszaniem zimnego silnika oraz utrata przez niego osiągów. Zdarza się także, że silnik gaśnie po nagrzaniu lub są trudności z jego wyłączeniem. Gdy pojawią się takie objawy, trzeba jak najszybciej udać się do warsztatu – brak naprawy może skutkować uszkodzeniem silnika