Function of Beauty to nowy startup, który będzie produkował spersonalizowane szampony i odżywki. Mają one zniwelować efekt starzenia się włosów, dodać połysku, zakręcić włosy w loczki – jednym słowem, spełnić każde życzenie klienta. Jak to działa?
Powstały w Nowym Yorku startup rozpoczął swoją działalność w październiku. Symbolicznym momentem narodzin projektu, był moment, w którym jego twórca Zahir Dossa pisał pracę dyplomową na Uniwersytecie Technologii w Massachusetts. Tematem pracy obranym przez Dossę była optymalizacja łańcucha wartości i sprzedaży internetowej. Pozwoliło mu to zagłębić się w specyfikę różnych sektorów gospodarki.
„Odkryłem, że najbardziej napęczniałym, prosperującym i najciekawszym przemysłem jest branża piękna, łańcuch wartości dla tego sektora przez ostatnie 100 lat nie uległ prawie żadnym zmianom.” – przyznaje inicjator projektu w wywiadzie z Business Insiderem. „Wszystko było do tej pory pośrednie, uniwersalne”.
Spis treści
12 bilionów wariantów
Dossa postanowił rozpocząć swoją własną działalność opartą na pielęgnacji włosów, lecz inną od wszystkich. Kosmetyki miały być skierowane bezpośrednio do każdego z klientów, przystosowane do jego potrzeb. Rynek szamponów i odżywek zdał mu się najbardziej zróżnicowany, co warunkowane jest przez wiele różnych typów włosów i różnych zachcianek ich właścicieli. Oznacza to niekończące się możliwości personalizacji produktów.
No może nie do końca nieskończoną – szacowany limit wariantów to 12 bilionów.
Jak wygląda personalizacja?
- Cała procedura zaczyna się przez wypełnienie quizu dotyczącego twoich włosów na tej stronie. Definiujesz swój typ włosów, ich strukturę, nawilżenie skóry głowy.
- Twój profil włosów jest zapisywany na Twoim koncie, tak, żebyś łatwo mógł zamówić następne produkty.
- Następnie wybierasz 5 Twoich głównych potrzeb, celów. Chodzi tu np. o: błysk, zwiększenie objętości, wydłużenie, czy nawilżenie.
- Ostatni krok to wybór koloru i zapachu szamponu.
Zamówienie jest dostarczane do domu wysyłkowo. W formularzu zamówienia można zaznaczyć „subskrypcję” na szampon lub odżywkę i ustalić co jaki czas będzie do Ciebie wysyłana kolejna butelka.
Znając czyjś typ włosów, jego potrzeby, algorytm Function of Beauty tworzy specjalną, indywidualną formułę. Można też dodać własne imię na butelce szamponu i pudełka.
Co ciekawe i godne pochwały, jest też coś na kształt gwarancji. Jeżeli przygotowana dla Ciebie formuła nie przyniesie efektu, możesz odesłać szampon a zostanie Ci doręczony nowy, przygotowany według innej receptury. Oczywiście za darmo.
A jak ceny?
Jesteśmy warci 110 milionów dolarów
Chociaż Function of Beauty nie ukończyło na rynku jeszcze nawet roczku, przedsiębiorstwo jest wyceniane na oszałamiające 110 milionów dolarów, czyli ponad 407 milionów złotych polskich.
Startup został dofinansowany przez inne przedsiębiorstwo Y Combinator, kwotą około 12 milionów dolarów i jak wspomina CEO Function of Beauty Zahir Dossa, już generuje zyski.
Do tej pory nie słyszałem o czymś podobnym, więc podoba mi się innowacyjność projektu. Jest dosyć skomplikowany, ale wygląda na to, że procedura od zamówienia do dostarczenia przebiega naprawdę sprawnie. Szampon i odżywkę można na razie zamówić online, ale firma planuje otworzyć też stoiska stacjonarne, na których pokaże też jak przygotowuje kosmetyki. Jesteś zainteresowany kupnem produktów Function of Beauty? Podziel się!
Źródło: businessinsider.com, functionofbeauty.com