Kiedy mieliśmy wrażenie, że w marketingu internetowym już wszystko zostało wypowiedziane, objaśnione i pokazane, przyszedł rok 2020. Z nim pandemia, która oprócz wielu strat i utrudnień, ukształtowała nowe potrzeby zrozumienia świata, a za tym i konsumpcji treści.
Jakie są te nowe wyzwania i gdzie możemy znaleźć na nie odpowiedź? W jaki sposób na tych przemianach skorzystają marki, a w jaki odbiorcy i jak będą wyglądać te relacje?
Spis treści
Nowy kierunek w określaniu wartości
Marketing wartości w nowej definicji rozumiany jest jako wyróżnienie przez markę konkretnych wartości i edukowanie o nich. Komunikat kierowany do klienta powinien być pełny i zawierać niebanalny kontekst, którego rolą jest ukazanie nowego spojrzenia na schematy funkcjonujące głównie w obszarze naszego zdrowia psychicznego i relacji.
Najważniejsze jest nawiązywanie czynnego dialogu z odbiorcą i wielowątkowe opracowywanie tych wartości. Nie wystarczą już zapewnienia, że skoro nasz produkt odnosi się do konkretnych wartości, to również wedle nich działa marka. Teraz tym marketingiem wartości określa się działania niezwiązane stricte z promocją produktu czy firmy, a wszystkie niosące wartość realnie wspierających w przemianach społecznych m.in. treści tworzone ze specjalistami od zdrowia, rozwoju osobistego, a nawet duchowości. Daje to ogromne możliwości wyboru marki przez klienta, na podstawie właśnie tych szczegółowo zadeklarowanych wartości, przez co relacja którą nawiązują, jest silniejsza.
Przymus izolacji społecznej wywołany przez pandemię, a w niej doświadczanie trudnych emocji, pokazały ogromny problem rozumienia mechanizmów myślenia. Tym samym określiło to potrzebę edukacji w tym temacie. Która z firm zacznie wyciągać trafne wnioski i prawdy o nowej rzeczywistości oraz przedstawi je w swoich treściach, ta zdobędzie uważnych i zaangażowanych odbiorców, a tym samym klientów.
Bogactwo treści na kanałach marek
Jednym z najnowszych przykładów projektu, który w wysokim stopniu odpowiada aktualnym trendom marketingu wartości, jest kanał DALEJ. Sam kanał jest prowadzony przez kobietę- ikonę, jedną z najsilniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce – Martynę Wojciechowską. Program można oglądać w formie video na YouTube oraz słuchać w wersji audio na Spotify.
Premiera pierwszego odcinka odbyła się w kwietniu, a w dotychczasowych zrealizowanych rozmowach Martyna szukała odpowiedzi na pytania o życiową ciekawość, zmiany, motywację, pasję i odwagę. My zachęcamy do obejrzenia odcinka, w którym gościnią była Angelika Chrapkiewicz-Gądek, podróżniczka i autorka. Sama Angelika i jej historia jest niezwykła, a w rozmowie pada wiele ważnych słów o roli wytrwałości w życiu.
Rozmowy bez tabu
Nazwa kanału “Oświeceni hedoniści” brzmi kontrowersyjnie, a koncepcja jak i same treści które powstają w ramach tego projektu, niosą jasny, istotny i odważny komunikat. Goście z różnych ramion showbiznesu wraz z prowadzącymi, rozmawiają o życiu według własnych zasad, bez kompromisów. Te wartości nawiązują do kreacji marki Glo (sponsora kanału) określonej hasłem #breakbinary, który ukazuje koncepcję świata, w którym dotyczasowe, lecz krzywdzące podziały zostają zniesione. Swoimi przemyśleniami o życiowym dojrzewaniu w miłości i podróżach podzielił się aktor młodego pokolenia Maciej Musiał. Rozmowę poprowadziła doradczyni wizerunkowa Maja Sablewska.
Z ekspertami przy kawie
Wartościowym projektem jest kanał Akademia Dolce Vita, marki włoskich ekspresów do kawy. Marka w swej komunikacji zdecydowała się na tworzenie treści, których głównym tematem są wartości włoskiej filozofii życia. Głos oddała jednak Polakom, którzy właśnie z nią się utożsamiają. Prowadzący kanału to Olivier Janiak – dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem, o wizerunku ulubieńca widzów oraz mężczyzny świadomego i rodzinnego jednocześnie.
Do rozmowy zapraszani są działacze z różnych dziedzin nauki, biznesu oraz sztuki. Każda z rozmów stara się nieść przekaz o tym jak niewiele trzeba, by dostrzec otaczające nas piękno i prawdziwie cieszyć się życiem. W odcinku, w którym gościła znana i ceniona psycholożka Katarzyna Miller, wybrzmiały ciekawe stwierdzenia na temat sztuki budowania relacji i o krzywdzących schematach, które potrzebujemy zmieniać w naszym społeczeństwie.
O równowadze i świadomym biznesie
Nowoczesną koncepcję tworzenia wartościowych treści wypracowuje również autorka bloga lifegeek.pl i podcastu LifeGeek Show, Natalia Dolżycka. W podcaście, autorka konsekwentnie realizuje rozmowy ze specjalistami z dziedziny zarządzania i marketingu. Uświadamia jak pracować nad produktywnością i uczy jak osiągać swoje cele bez zbędnego stresu. O lepszych rozwiązaniach w organizacji pracy, o przemianie w marketingu wartości, a także o tym, jak budować własną, innowacyjną markę Natalia porozmawiała z Moniką Borucką – trendwatcherką, która zajmuje się analizowaniem przyszłości.
LGS 004: Co czeka nas w przyszłości w pracy i w biznesie? O trendach z Moniką Borycką
Choć wszystkie treści wyróżnione w tym artykule niosą wysoką wartość i dla wielu mogą być źródłem inspiracji, to warto pamiętać, że za każdym tym przekazem stoi produkt i cele sprzedażowe. Za wartościami idą emocje, czyli najskuteczniejsze wsparcie reklamy. Poszerzając swoją świadomość i próbując odnaleźć własne, nowe wartości, kierujmy się zaufaniem przede wszystkim do samego siebie. Wysłuchanie cudzych doświadczeń, niech będzie lekcją, jak przyglądać się im, a także je wartościować.