Znacie już większość najpopularniejszych terminów w świecie graczy. Czas na ostatnią lekcję, po której będziecie gotowi, by zrozumieć: Rush na junglera, gg, easy!
Zobacz również: Terminologia graczy, część 1
Spis treści
Określenia na innych graczy i postaci:
Tank – „Nie mamy tanka? GG, surrender@20”
Jest to postać, która specjalizuje się w wytrzymaniu jak największej ilości ciosów i posiadaniu jak największej ilości HP. Występuje w większości gier.
ADC – Attack Damage Carry
Jest to postać, która specjalizuje się w zadawaniu jak największego DMG przeciwnikom. Występuje w większości gier.
Support
Jest to postać wspierająca wspiera innych graczy, często posiadając pakiet buffów, którymi wzmacnia sprzymierzeńców. Określenie spotykane w MOBAch i MMORPG. Zazwyczaj nikt nie chce grać supportem.
Jungler
Osoba, która skupia się na czyszczeniu dżungli z mobów i wspieraniu innych graczy w krytycznych sytuacjach. Określenie spotykane głównie w MOBAch.
Healer
Oznacza postać, która jest w stanie uleczyć innego gracza albo ocalić go od śmierci.
APC – Attack Power Carry
Jest to postać, która specjalizuje się w zadawaniu obrażeń magicznych opartych na skillach, w przeciwieństwie do ADC, który zadaje obrażenia fizyczne. Spotykany głównie w MOBAch.
Newbie
Nic innego jak początkujący gracz. Często mylone z noobem. Spotykany w każdym rodzaju gry.
Noob – „To wszystko wina tego nooba!”
Obraźliwy termin na złośliwego, psującego rozgrywkę gracza. Zdarza się noobom sprawiać kłopoty ze względu na ich brak doświadczenia i wiedzy (wtedy są newbie), lecz najczęściej jest to celowe zachowanie. Występuje w każdym rodzaju gry. Jak idzie ci źle – to pewnie wina noobów i lagów.
Camper
Termin oznaczający gracza, którego jedynym zadaniem jest siedzenie przyczajonym w kącie mapy i czekanie aż ktoś wbiegnie mu pod muszkę. Potrafi przesiedzieć tak cały mecz. Jeden z najbardziej znienawidzonych przez graczy typów. Występuje głównie w FPSach jak Counter Strike, Rainbow Six: Siege, Call of Duty.
Glitcher
Osoba wykorzystująca błędy gry niezgodne z zasadami, by zdobyć przewagę. Glitcherzy zazwyczaj szybko są zgłaszani do adminów i usuwani z serwera. Występują w każdym rodzaju gry sieciowej.
TL – Team Leader
Określenie na gracza, który wydaje rozkazy i koordynuje działania drużyny. Zazwyczaj występuje w taktycznych strzelankach jak ARMA 3 albo Rainbow Six: Siege.
Komunikacja graczy:
GG – Good Game
Dobra gra. Zazwyczaj usłyszymy to od każdego bardziej kulturalnego gracza po zakończeniu rundy.
GJ – Good Job
Dobra robota. To akurat można usłyszeć tylko jak gramy z naprawdę miłymi ludźmi.
AFK – Away From Keyboard
Oznacza, że ktoś musi odejść na chwilę od komputera.
Bug
Błąd gry wynikający z niedoskonałości w kodzie.
Glitch
Błąd gry spowodowany głównie błędnym wykorzystywaniem mechaniki gry.
Rush – „Rushuj go, Janek, rushuj! A nie, czekaj, on nas rashuje, Janek, on nas rashuje!”
Oznacza taktykę, która polega na jak najszybszym zaatakowaniu przeciwnika, często poświęcając własną obronę.
Aggro
Jest to skupienie przeciwnika na graczu. Niektórzy gracze specjalnie ściągają na siebie aggro, by inni gracze mogli w tym czasie uciec lub oflankować przeciwnika. Zazwyczaj potem heroicznie giną i żałują.
KS – Kill Steal
Oznacza, że ktoś ukradł komuś punkty za pokonanie przeciwnika.
Lag
Najważniejszy na liście. Lag jest zawsze wszystkiemu winny. Jeśli ktoś przegrywa, to pewnie ma lagi. Jeśli ktoś wygrywa, to dzięki lagom. Lag to największy wróg każdego gracza i zmora wielu serwerów. W teorii to nic innego jak zwolnienie rozgrywki internetowej przez słabe połączenie z serwerem lub też błąd w kodzie – w praktyce oznacza zepsucie gry i prawdopodobną porażkę. O dziwo, lagi występują nawet w grach, które nie wymagają internetu.
Zobacz również: Terminologia graczy, część 2
Terminów jest znacznie, znacznie więcej – my zaprezentowaliśmy jedynie słowniczek dla początkującego. Wystarczy on jednak, by spokojnie połapać się w większości komunikatów, które dostaniecie w grze i wdać się w dyskusję z innymi graczami. A jeśli czegoś nie wiecie – zwalcie na lagi. Lagi zawsze są wszystkiemu winne.