Jeśli jesteś blogerem i aktywnie rozwijasz się w sieci, to prędzej, czy później nastąpi moment, w którym zaczniesz nawiązywać współprace z różnymi firmami. Jak zrobić to dobrze i czerpać z tego obopólną korzyść? O tym opowiedzą blogerzy, dla których taka współpraca to codzienność.
Spis treści
Czy każda współpraca jest owocna?
Z pozoru wydaje się to proste i przyjemne, jednak po drodze czyha wiele pułapek dotyczących nieścisłości w regulaminie współpracy, czy sposobu reklamowania usług i produktów. Warto też pamiętać, że pomimo dobrych chęci obu stron, współpraca nie zawsze dochodzi do skutku i jest to jak najbardziej naturalne zjawisko.
Więcej na ten temat przeczytacie u naszej autorki Eweliny Gac, która prowadzi bloga wposzukiwaniu.pl. Znajdziecie u niej treści zarówno poradnikowe i lifestylowe, jak i relacje z dalekich podróży dookoła świata.
Jakie są rodzaje współpracy pomiędzy blogerem, a firmami?
Blogerzy nawiązujący pierwsze współprace z firmami zazwyczaj decydują się na barter, czyli otrzymanie produktów lub vouchera na usługę w zamian za reklamę w swojej przestrzeni blogowej. Następnym krokiem jest współpraca płatna lub udział w zysku ze sprzedaży. Jednak ten ostatni sposób rozliczenia jest obciążony pewnym ryzykiem – jeżeli nic się nie sprzeda, to my zostaniemy bez pieniędzy za wykonanie naszej usługi.
Jak nawiązać współpracę z firmami?
Istnieją dwa podstawowe sposoby nawiązania współpracy – albo firma sama się do Ciebie odzywa, albo Ty się z nią kontaktujesz. Niekoniecznie wpływ na chęć nawiązania kontaktu będzie miała ilość Twoich obserwujących. W dobie botów i nieprawdziwych kont coraz bardziej odchodzi się od sugerowania się akurat tym słupkiem w tabelce. Bardziej liczą się Twoje zasięgi organiczne oraz stopień zaangażowania Twoich obserwatorów. Duże znaczenie dla przyszłych zleceniodawców ma również przebieg wcześniejszych współprac i realny wzrost sprzedaży reklamowanych usług lub produktów.
Każdy ma inne kryteria doboru firm, z którymi chce współpracować, dlatego warto stworzyć wewnętrzny regulamin, który będzie punktem wyjścia do stworzenia umowy zawierającej zasady współpracy z daną firmą. Warto zapoznać się z artykułem Katarzyny Kędzierskiej, która jest prawniczką i prowadzi bloga simplicite.pl. Z jego treści dowiecie się, jak opracować swój własny regulamin oraz jak może wyglądać przebieg współpracy z markami.
Współpraca na blogu. Mój osobisty regulamin współprac blogowych
Co w przypadku, gdy Twój blog dopiero się rozwija?
Solidne zasięgi nie powstają z dnia na dzień, a są budowane latami. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie spróbować nawiązać współpracę z daną firmą nawet, jeśli masz jeszcze niewielu obserwujących. Bardzo dobrym sposobem jest zaoferowanie swoich usług copywriterskich. O tym, jak to zrobić oraz jak wycenić swoją pracę opowie Paweł Tkaczyk, który jest jednym z najpopularniejszych specjalistów od social mediów i budowania marki osobistej w Polsce.
Dobrze zacznij, a dobrze skończysz
Zapewne wiesz, że w dobie influencerów wiele firm dostaje dziennie dziesiątki, a nawet setki maili od blogerów z zapytaniem o możliwość współpracy. Jak sprawić, żeby wybrali właśnie Ciebie? To jest ten moment, w którym musisz się bardzo dobrze przygotować, żeby wyróżnić się z gąszczu innych i zainteresować potencjalnego zleceniodawcę. Pomoże Ci w tym Klaudyna Maciąg, która jest copywriterką oraz specjalistką z dziedziny blogosfery i prowadzenia własnej firmy. W jej artykule znajdziesz przykłady tego, jak nie formułować maila do firmy, z którą chcesz nawiązać współpracę oraz co napisać, żeby zwrócili na Ciebie uwagę.
Warto również przygotować swojego bloga na odwiedziny zleceniodawcy. Wielu doświadczonych blogerów decyduje się na stworzenie specjalnej zakładki o nazwie Współpraca, w której prezentują w liczbach swoje zasięgi, ilość odwiedzin, zaangażowanie czytelników, przebieg wcześniejszych współprac, czy zakres i formę swoich usług, które mogą zainteresować reklamodawcę. Takie portfolio może być istotnym elementem w dążeniu do finalizacji zleceń. Przykład jak taka zakładka wygląda w praktyce znajdziecie u naszych autorów Jarka i Doroty Kowalskich, którzy prowadzą bloga podróżniczego szalonewalizki.pl.
Na koniec najważniejsze – jeżeli dopiero planujesz założenie bloga, a Twoją główną intencją jest współpraca z markami, to możesz się wypalić szybciej, niż zdążysz dojść do naprawdę opłacalnych zleceń. Warto kierować się pasją i mieć konkretny plan na rozwój bloga w tematach, które chcesz poruszać, a płatne współprace okażą się smaczną wisienką na torcie.