Czasy się zmieniają i I Prywatne Liceum Ogólnokształcące w Słupsku właśnie otwiera nabór do klasy o profilu vlogerskim! Dla osób starszych taki pomysł może wydawać się kontrowersyjny, jednak badania IQS dla organizacji Inspiring Girls Polska dowodzą, że prawie 50% nastolatków jako wymarzony zawód wskazuje właśnie bycie Youtuberem. Dlatego klasa vlogerska, w której będzie można kształcić się w kierunku rozbudowywania własnej marki w mediach społecznościowych może okazać się strzałem w dziesiątkę!
Obecne programy nauczania przepełnione są bezużyteczną wiedzą, z której po opuszczeniu murów szkoły większość z nas nie korzysta ani w życiu zawodowym, ani w codziennym. Nasza kreatywność jest tłamszona i nawet w analizie wiersza nie ma miejsca na własną interpretację, jeżeli nie zgadza się ona z wizją nauczyciela. Dlatego powstanie klasy vlogerskiej może okazać się trafionym pomysłem w drodze do efektywnego nauczania na tym etapie edukacji.
Spis treści
Kim jest vloger?
Słowo vloger, a tak w zasadzie, to vlogger powstało z połączenia angielskich słów video oraz blogger. Czyli jest to osoba, która prowadzi swój blog w postaci filmów publikowanych w sieci. Jednak to dopiero czubek góry lodowej. Bo żeby taki materiał mógł powstać, potrzebna jest wiedza o sprzęcie do nagrywania, montażu, sposobach promocji w Internecie oraz… pomysł! Do tego dochodzi śledzenie trendów, umiejętność radzenia sobie z krytyką i utrzymywanie pozytywnych relacji ze swoimi fanami. I właśnie to wszystko jest głównym wyznacznikiem odniesienia sukcesu w tej dziedzinie. A jak wiemy, udaje się to nielicznym.
Dlaczego klasa vlogerska?
Sukces w Internecie odnoszą przede wszystkim osoby młode. Dlatego nauka przedsiębiorczości już na wczesnym etapie edukacji może im pomóc w budowaniu własnej marki. Łukasz Janowski, który jest dyrektorem kreatywnym oraz inicjatorem powstania nowego profilu uważa, że klasa vlogerska została stworzona w odpowiedzi na zmieniające się trendy i zapotrzebowanie na rynku pracy. Jak sam mówi: Uczniowie tego profilu będą posiadali umiejętności graficzne, nauczą się nagrywać i montować materiał video, pisać scenariusze/artykuły i zbierać cenny content oraz dbać o wizerunek w mediach. Od tej pory klasa zastępować będzie tę o profilu dziennikarskim. Jednak elementy z poprzedniego programu również znajdą się w nowym planie, ale realizowane będą w bardziej nowoczesnej formie.
Innowacyjny kierunek potrzebuje innowacyjnego podejścia, dlatego dyrekcja skupia się na modyfikacji dotychczasowych ram nauczania zamkniętych w określonych przedmiotach. Oczywiście nadal będzie obowiązywać podstawa programowa, lecz od tej pory uczniowie będą również brali udział w warsztatach kreatywnych, szkoleniach z wystąpień publicznych, czy spotkaniach ze specjalistami, którzy osiągnęli sukces w dziedzinie marketingu internetowego.
Więcej szczegółów na temat zajęć w klasie vlogerskiej przedstawi Grzegorz Ułan, który jest redaktorem serwisu antyweb.pl i stworzył specjalny artykuł, w którym analizuje wszystkie przedmioty, które będą realizowane w ramach nowego kierunku.
Czy to się opłaca?
W klasie vlogerskiej nie chodzi tylko o to, żeby wyszkolić nowe osoby, które będą nagrywać filmiki na Youtube. To również szansa na zdobycie pracy w zawodach związanych z PRem, dziennikarstwem, fotografią, marketingiem internetowym, planem filmowym, czy wystąpieniami publicznymi. Dodatkowym atutem jest nauka języka angielskiego z naciskiem na specjalistyczne słownictwo, które będzie przydatne w powyższych dziedzinach.
A jak to się przedstawia finansowo? Paweł Swinarski, który jest twórcą kanału Dla Pieniędzy, gdzie publikuje materiały dotyczące finansów, gospodarki, ekonomii i tematu sławy, stworzył specjalny film, w którym odpowiada na pytanie jak i ile zarabia się na Youtube?
W czasach, gdy niemalże każdy ma dostęp do Internetu i może tworzyć własne treści, konkurencja jest ogromna. Czy absolwenci klasy vlogerskiej łatwiej osiągną sukces i wybiją się na tle innych twórców? Czas pokaże.
O tym, jak tworzyć dobre vlogi pisaliśmy również tutaj.