TVP nie mogło sobie wymarzyć lepszej reklamy. Od kilku dni polski Internet żyje spotem nowego kanału TVP Kobieta. Postanowiliśmy sprawdzić reakcje środowiska blogowego i przekonać się, co sądzą na ten temat.
Jeszcze nie opadł kurz po zmianie zapisu w ustawie antyaborcyjnej, a polski rząd znowu postanowił zwrócić się do kobiet. Tym razem używając do tego stacji telewizyjnej (tylko o tym pomyśleliśmy, czy jednak to napisaliśmy?). Nowy, damski kanał TVP Kobieta startuje – nie inaczej – 8 marca. A my dostaliśmy przedsmak tego, co na nim znajdziemy w postaci spotu reklamowego. Czy jest to próba ocieplenia wizerunku? Sądząc po reakcjach internautów – niekoniecznie.
Spis treści
„Kobieta TVP – Taka jak Ty”
Czy aby na pewno? Spot przedstawia kobiety w bardzo stereotypowym wydaniu. Mamy tu dużo różu, przesadzanie kwiatków, gotowanie, opiekę nad dziećmi i… niepokojącą przemianę Tomasza Kammela w Marzeną Rogalską, która w dniu premiery spotu wydała oświadczenie o rozstaniu ze stacją TVP.
Cała narracja tego filmiku niepokojąco przypomina amerykańskie poradniki z lat 50’ o tym, jak być dobrą żoną. Więcej na ten temat przeczytacie u Pożałowanej Wandy, która prowadzi bloga o popkulturze i czynnikach, wpływających na nastroje i zachowania społeczne. Jest zdeklarowaną feministką i jak sama o sobie pisze – cechuje ją minimalny obiektywizm i szeroka gama emocjonalności.
Kolejną autorką, która wyraziła swoje niezadowolenie dotyczące spotu jest tajemnicza twórczyni instagramowego kanału bezmanier, na którym publikuje swoje krótkie wiersze. Swoją twórczość opisuje następująco: szczerze o tej erze, bez manier, bez granic, bez barier. Jednak ten jedyny raz, wyjątkowo postanowiła zwrócić się do swoich odbiorców prozą i podzielić się swoim obrzydzeniem oraz oburzeniem na sposób, w jaki kobiety zostały przedstawione w nowym spocie.
https://www.instagram.com/p/CLW0Vwyhmg8/?utm_source=ig_web_copy_link
W całej sprawie głos zabrał również mężczyzna, który dostrzegają w spocie ukrytą rękę patriarchatu. Bartek Fetysz, twórca bloga www.bartekfetysz.com, felietonista i autor książki Obudziłem się trochę podły zdobywa coraz większą popularność poprzez swoje ostre pióro i tematy, których nie boi się podejmować. Koniecznie przeczytajcie, co sądzi na temat nowego spotu TVP Kobiety:
https://www.instagram.com/p/CLWUmJ2lUzw/?utm_source=ig_web_copy_link
Głos rozsądku
Należy zadać sobie pytanie, czy tak naprawdę propozycja nowej ramówki znacząco różni się od tych proponowanych przez Polsat Cafe czy TVN Style? Czy ostre reakcje internautów nie wynikają głównie z faktu, że – z pomocą naszych podatków – za podobny format wzięła się akurat Telewizja Polska, a nie prywatni nadawcy, którzy podobne treści serwują swoim odbiorcom od lat?
Janina Bąk jest autorką książki Statystycznie rzecz biorąc. Czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla oraz twórczynią bloga www.janinadaily.pl, na którym znajdziemy bardzo wartościowe treści dotyczące przemyśleń z niemalże każdej dziedziny życia. I to właśnie Janina jest naszym głosem rozsądku w sprawie nowego spotu TVP:
Rozładujmy to napięcie
Na pewno znacie ten stan, gdy sytuacja jest na tyle kuriozalna, że nie pozostaje nic innego, jak po prostu się z niej śmiać. Często żarty pozwalają nam się też uporać z czymś, co nas przerasta lub pomagają wyrazić swoją opinię. I do takiego sposobu, już po raz kolejny po przeróbce reklamy Apartu, ucieka się Klub Komediowy. Ponownie udało im się wypunktować to, co większość z nas sądzi na ten temat:
Czy kanał TVP Kobieta faktycznie będzie zawierał jedynie stereotypowe treści, w których kobieta będzie przedstawiana jako kura domowa bez własnego hobby? O tym przekonamy się już 8 marca. Jednego jesteśmy pewni – po takiej burzy w Internecie, w dzień premiery nowa stacja będzie miała bardzo wysoką oglądalność, co z pewnością zostanie odnotowane w wieczornych Wiadomościach.