Ford jest obecny na rynku od wielu lat, i – podobnie jak inne wielkie marki – w tym czasie wprowadził wiele ulepszeń i nowości. Zobacz, jakim przemianom ulegały jego flagowe modele – Mondeo, Focus, Fiesta.
1. Mondeo
Nazwa samochodu pochodzi od łacińskiego słowa mundus, oznaczającego “świat”. Założenie było takie, żeby ten model stał się “samochodem świata”, czyli globalnym autem, dostępnym na wszystkich światowych rynkach. Wprowadzony do sprzedaży w 1992 roku (rok modelowy 1993), w 1994 otrzymał tytuł Car of The Year. Mk I był przygotowywany przy użyciu nowoczesnych technologii komputerowych. Jako pierwsze auto na świecie miał też seryjnie montowaną poduszkę powietrzną.

Ford Mondeo Mk I / rac.co.uk
Mk II – ulepszona wersja Mk I. Poprawiono szereg elementów związanych z bezpieczeństwem i dodano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów.
Mk III – nadwozie uzyskało ostrzejsze kształty.

Ford Mondeo Mk III / namasce.pl
Mk IV zostało zbudowane według zasady Kinetic Design, która dawała samochodowi bardziej drapieżny wygląd i masywny wlot powietrza w dolnej części zderzaka. Auto zagrało także główną rolę w filmie “Casino Royale”.

Ford Mondeo Mk IV / autokult.pl
Mk V to zupełnie nowe nadwozie i płyta podłogowa CD.

Ford Mondeo Mk V / hivewallpaper.com
Obecny model z linii ST-Line wykorzystuje zaawansowane technologie, a do tego ma bardziej sportowy wygląd – przemodelowane zderzaki, ciemniejszy grill, nowe felgi, sportową kierownicę i fotele.

Ford Mondeo ST-Line / ford.pl
2.Focus
Ten kompaktowy, popularny model jest produkowany od 1998 roku i był zastępcą Escorta. Od początku miał dość duże wyposażenie, które można było dowolnie poszerzać. Kolejne wersje pojawiały się co kilka lat – kombi, hatchbacki, sedany czy RS. Z czasem samochód był coraz mniej kanciasty i w 2007 roku zaczął być projektowany zgodnie z zasadą Kinetic Design.
Focus I posiadał niezależne, wielopunktowe, tyle zawieszenie z płaskim wahaczem oraz przełomową stylizację nadwozia New Edge Design, do której używano wielokątów i ostrych kształtów.

Ford Focus I / gazeta.pl
Focus II w 2007 roku przeszedł lifting, przeprowadzony według zasady Kinetic Design.

Ford Focus II / dailydriver.pl
Focus III został zbudowany według filozofii Kinetic Design. W 2011 roku zaprezentowano elektryczną wersję pojazdu. Zajął również 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku w 2012 roku.

Ford Focus III / autodata1.com
Współcześnie Focus wygląda świetnie – ma przeprojektowane nadwozie i masę rozwiązań technicznych, które ułatwiają i uprzyjemniają codzienne korzystanie z niego. Dla wielbicieli bardziej dynamicznych aut jest wersja ST-Line, widoczna poniżej.

Ford Focus ST-Line / ford.pl
Zobacz również: Sportowe ale ekonomiczne – czy to możliwe?
3. Fiesta
To najstarszy w naszym zestawieniu model Forda. Pierwsza wersja, Mk I, pojawiła się w 1975 roku, a w 1977 zajęła 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Było to auto kanciaste i niewielkie, co w późniejszych generacjach ulegało sporym zmianom.

Ford Fiesta Mk I / lookatthecar.org
Mk II od poprzedniej wersji różnił się tylko stylistycznie.

Ford Fiesta Mk II / honestjohn.co.uk
Mk III zajął 3 pozycję w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1990.

Ford Fiesta Mk III / wikimedia.org
Mk IV to bardziej zmodyfikowana wersja Mk III. W 1999 roku auto przeszło lifting, wykonany zgodnie z nurtem stylistycznym The New Edge.

Ford Fiesta Mk IV / autoevolution.com
Mk V – zaprojektowany według filozofii New Edge.

Ford Fiesta Mk V / driving.co.uk
Mk VI był praktycznie nie do poznania. Opływowy, wyposażony w szereg innowacyjnych technologii, przyciąga wzrok i wygląda dużo bardziej klasycznie.

Ford Fiesta Mk VI / ytimg.com
Podobnie jak inne modele Forda, również i Fiesta zyskała sobie bardziej sportowy design w wersji ST-Line. Ma wyrazisty charakter, sportowe zawieszenie, tylny spojler i pakiet stylizacji nadwozia.

Ford Fiesta ST-Line / ford.pl
Które wersje tych aut podobają się Wam najbardziej?