Ford jest obecny na rynku od wielu lat, i – podobnie jak inne wielkie marki – w tym czasie wprowadził wiele ulepszeń i nowości. Zobacz, jakim przemianom ulegały jego flagowe modele – Mondeo, Focus, Fiesta.
Spis treści
1. Mondeo
Nazwa samochodu pochodzi od łacińskiego słowa mundus, oznaczającego „świat”. Założenie było takie, żeby ten model stał się „samochodem świata”, czyli globalnym autem, dostępnym na wszystkich światowych rynkach. Wprowadzony do sprzedaży w 1992 roku (rok modelowy 1993), w 1994 otrzymał tytuł Car of The Year. Mk I był przygotowywany przy użyciu nowoczesnych technologii komputerowych. Jako pierwsze auto na świecie miał też seryjnie montowaną poduszkę powietrzną.
Mk II – ulepszona wersja Mk I. Poprawiono szereg elementów związanych z bezpieczeństwem i dodano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów.
Mk III – nadwozie uzyskało ostrzejsze kształty.
Mk IV zostało zbudowane według zasady Kinetic Design, która dawała samochodowi bardziej drapieżny wygląd i masywny wlot powietrza w dolnej części zderzaka. Auto zagrało także główną rolę w filmie „Casino Royale”.
Mk V to zupełnie nowe nadwozie i płyta podłogowa CD.
Obecny model z linii ST-Line wykorzystuje zaawansowane technologie, a do tego ma bardziej sportowy wygląd – przemodelowane zderzaki, ciemniejszy grill, nowe felgi, sportową kierownicę i fotele.
2.Focus
Ten kompaktowy, popularny model jest produkowany od 1998 roku i był zastępcą Escorta. Od początku miał dość duże wyposażenie, które można było dowolnie poszerzać. Kolejne wersje pojawiały się co kilka lat – kombi, hatchbacki, sedany czy RS. Z czasem samochód był coraz mniej kanciasty i w 2007 roku zaczął być projektowany zgodnie z zasadą Kinetic Design.
Focus I posiadał niezależne, wielopunktowe, tyle zawieszenie z płaskim wahaczem oraz przełomową stylizację nadwozia New Edge Design, do której używano wielokątów i ostrych kształtów.
Focus II w 2007 roku przeszedł lifting, przeprowadzony według zasady Kinetic Design.
Focus III został zbudowany według filozofii Kinetic Design. W 2011 roku zaprezentowano elektryczną wersję pojazdu. Zajął również 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku w 2012 roku.
Współcześnie Focus wygląda świetnie – ma przeprojektowane nadwozie i masę rozwiązań technicznych, które ułatwiają i uprzyjemniają codzienne korzystanie z niego. Dla wielbicieli bardziej dynamicznych aut jest wersja ST-Line, widoczna poniżej.
Zobacz również: Sportowe ale ekonomiczne – czy to możliwe?
3. Fiesta
To najstarszy w naszym zestawieniu model Forda. Pierwsza wersja, Mk I, pojawiła się w 1975 roku, a w 1977 zajęła 3. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Było to auto kanciaste i niewielkie, co w późniejszych generacjach ulegało sporym zmianom.
Mk II od poprzedniej wersji różnił się tylko stylistycznie.
Mk III zajął 3 pozycję w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1990.
Mk IV to bardziej zmodyfikowana wersja Mk III. W 1999 roku auto przeszło lifting, wykonany zgodnie z nurtem stylistycznym The New Edge.
Mk V – zaprojektowany według filozofii New Edge.
Mk VI był praktycznie nie do poznania. Opływowy, wyposażony w szereg innowacyjnych technologii, przyciąga wzrok i wygląda dużo bardziej klasycznie.
Podobnie jak inne modele Forda, również i Fiesta zyskała sobie bardziej sportowy design w wersji ST-Line. Ma wyrazisty charakter, sportowe zawieszenie, tylny spojler i pakiet stylizacji nadwozia.
Które wersje tych aut podobają się Wam najbardziej?