Początek roku to dla wielu Polaków skuteczny bodziec do podjęcia próby znalezienia nowej, lepszej pracy. Są jednak branże, w których firmy wręcz zabijają się o pracowników, jak i takie, w których kandydaci mają mocno pod górkę. Kogo w 2020 roku poszukują pracodawcy?
Jak sprawdziła firma doradztwa personalnego Hays Poland, w 2020 roku wiele firm nadal ma ambitne plany rekrutacyjne. 62% szuka pracowników na stałe, a 38% myśli równocześnie o pracownikach etatowych, zewnętrznych, tymczasowych i kontraktowych.
Aż 80% przedsiębiorstw przypuszcza jednak, że będą miały spory problem, aby poszerzyć swoje załogi. Ich zdaniem na rynku brakuje kompetentnych pracowników. Dużą barierą są też wygórowane oczekiwania finansowe kandydatów na stanowiska.
Spis treści
Pracownicy IT nie mogą narzekać
Raport firmy StepStone, przygotowany dla Business Insider Polska wyraźnie pokazuje, że na polskim rynku pracy wciąż w najlepszej sytuacji są specjaliści IT, programiści i deweloperzy. Wszystko wskazuje na to, że zapotrzebowanie na przedstawicieli tych branż nadal będzie rosło. O brak ofert nie będą musieli obawiać się także liderzy ds. zarządzania projektami IT i project managerowie.
Od lat w bardzo dobrej sytuacji są również przedstawiciele kierunków inżynieryjnych i technologicznych, takich jak biotechnolog, mechatronik czy technolog produkcji i w tym roku będzie podobnie.
Analiza i budowanie wizerunku
Nie ma rozwoju przedsiębiorstwa bez analizy bieżących wyników i wyciągania z nich stosownych wniosków. Z takiego założenia coraz częściej wychodzą świadome firmy, co odzwierciedla liczba dostępnych ofert pracy dla analityków.
Rośnie również świadomość firm w zakresie budowania swojego wizerunku. Dziś coraz więcej z nich decyduje się na współpracę z employer branding managerem, czyli dedykowanym specjalistą do spraw budowania marki pracodawcy. I choć jest to stosunkowo młody zawód, skuteczny employer branding manager to dla przedsiębiorstwa prawdziwy skarb.
Czy wyobrażacie sobie budowanie wizerunku firmy bez własnej strony internetowej i obecności w mediach społecznościowych? No właśnie, dlatego też dziś bez trudu nowe miejsce pracy znajdzie każdy dobry content marketingowiec. Na całe szczęście pracodawcy coraz częściej dostrzegają, że nie wystarczy napisać w internecie czegokolwiek, aby pozyskać kolejnych klientów.
Dobry rzemieślnik na wagę złota
Przebierać w ofertach mogą również chętni do pracy w handlu i usługach. Z jednej strony jest to duża szansa dla pracownika, aby odnaleźć wymarzone miejsce pracy, z drugiej zaś prawdziwa zmora dla pracodawców, którzy zmagają się z ogromną rotacją personelu.
Lepsze liceum i jakiekolwiek studia, niż zawodówka – wszyscy ci, którzy wzięli sobie do serca życzliwą poradę przedstawicieli starszych pokoleń, mogą dziś zazdrośnie popatrzeć na zarobki kolegów, którzy mają fach w ręku.
Własna działalność czy praca u kogoś? Dla nich to bez znaczenia, ponieważ polski rynek pracy od wielu lat zmaga się z olbrzymim deficytem krawców, szewców, hydraulików, kaletników czy budowlańców i wykończeniowców, w przypadku których pracodawcy coraz częściej zmuszeni są posiłkować się robotnikami z zza granicy.
Jak pokazuje życie, jest ich i tak zbyt mało. Dziś na termin u solidnej ekipy wykończeniowej trzeba czekać nawet 1.5 roku…