Choć wydawałoby się, że sztuka pisania listów odchodzi w zapomnienie, ciągle jednak zdarzają się sytuacje, w których musimy lub chcemy go wysłać. Warto zatem znać różnicę między listem oficjalnym a prywatnym i wiedzieć, jak je napisać. Poniżej znajdziesz przydatne podpowiedzi!
Spis treści
Jak napisać list? Najważniejsze zasady pisania listów
Choć list oficjalny (np. wysyłany do urzędu) różni się znacząco od listu prywatnego (np. wysyłanego do koleżanki), to jednak pewne zasady są zbieżne dla obu typów korespondencji. Warto stosować się do tych ogólnie przyjętych zwyczajów poprawnego pisania listu. O czym musimy pamiętać? Czy istnieje wzór listu? Niestety nie, ale jest kilka zasad, o których warto pamiętać:
- w prawym górnym rogu kartki wpisz miejscowość i datę napisania listu;
- pod nią umieść nagłówek, w którym zwracasz się bezpośrednio do adresata (np. „Cześć, Pawle!” — w przypadku listu prywatnego lub „Szanowny Panie”, gdy wysyłasz list oficjalny);
- zaimki pisz wielkimi literami (np. Tobie, Cię);
- podpisz się na końcu listu.
Jak dobrze napisać list oficjalny?
Jak wygląda list oficjalny? O czym jeszcze poza ogólnymi zasadami powinniśmy pamiętać? To jak napisać list formalny jest określone dosyć szczegółowo. Przede wszystkim dbaj o odpowiedni układ listu. Zapisz miejscowość, datę i nagłówek zgodnie z wytycznymi przedstawionymi powyżej. Dodatkowo w lewym górnym rogu powinieneś zapisać swoje dane, tj. imię i nazwisko oraz adres. Poprawne pisanie listu oficjalnego nie jest trudne, jednak musisz pamiętać o jeszcze kilku dodatkowych kwestiach:
- Pisz bez błędów i starannie. Jeśli Twoje pismo jest niewyraźne, pisz kapitalikami lub napisz swój list w komputerowym edytorze tekstu i wydrukuj. Szczególnie w przypadku załatwiania ważnych spraw urzędowych nie warto ryzykować, że ktoś błędnie odczyta dane zawarte przez nas w treści listu. Pamiętaj jednak, by pod listem podpisać się ręcznie.
- Układ listu oficjalnego powinien być możliwie prosty, dlatego stosuj krótkie i zwięzłe zdania bez zbędnych ozdobników słownych, zwrotów potocznych i kolokwializmów. Nie zapomnij o używaniu akapitów!
- Bądź uprzejmy i kulturalny.
Zasady pisania listów nieformalnych warto też wdrożyć tworząc usprawiedliwienie nieobecności. Zobacz, jak zwolnić ucznia.
Zasady listu nieformalnego
Jak napisać list prywatny? W tym przypadku nie musimy się aż tak pilnować, jak podczas pisania listu oficjalnego. List prywatny piszemy zazwyczaj do bliskiej nam osoby, więc dopuszczalne są (a nawet wskazane) zwroty nieformalne, lekki ton czy wtrącenia i wyrażanie własnej opinii. Jednak zanim będziesz mógł do tego przejść, musisz dowiedzieć się, jak zacząć list prywatny. Początek jest zgodny ze schematem ogólnym, tzn. miejscowość, data, nagłówek. W pierwszych zdaniach warto wyjaśnić powód napisania listu lub podziękować za otrzymaną wcześniej korespondencję. Dalsza część listu, czyli rozwinięcie, to w zasadzie pełna dowolność. Nadawca może opisać tutaj tematy, które zamierzał poruszyć w liście. Dozwolone jest wyrażanie własnych opinii, opis przeżyć i uczuć — ważne jednak, by nie przekraczać granicy danej znajomości. List powinien odwzorowywać poziom relacji i sposób, w jaki rozmawiamy z daną osobą na żywo. Kolejnym elementem listu prywatnego jest zakończenie, w którym sygnalizujemy, że kończymy nasz list. W tym miejscu zawieramy też pozdrowienia. Pod listem nieformalnym oczywiście należy się podpisać.
Nie bój się pisać listów!
Mamy nadzieję, że rozwialiśmy Twoje wątpliwości jak napisać list. Jak widzisz, list prywatny różni się nieco od listu formalnego i zdecydowanie zalecamy zachowanie odpowiedniego układu w każdym z nich. Choć pisanie listów nie jest już popularne, warto wiedzieć, jak robić to dobrze, by nie czuć obaw w razie konieczności przygotowania oficjalnej lub prywatnej korespondencji. Zobacz też, dlaczego przestaliśmy pisać listy.