Spis treści
Porsche Cayman – coś innego niż 911
Gdy w 2006 roku do oferty wprowadzono Porsche Cayman, niektórzy uznali go za propozycję dla osób, których nie stać na model 911. Cayman był tańszy i dysponował mniejszą mocą – 245 KM w podstawowej wersji; mocniejszy Cayman S miał 295 KM a topowa odmiana Cayman R wprowadzona w 2011 roku rozwijała 330 KM. Porsche 911 z tamtego okresu rozwijało moc od 325 do nawet około 500 KM w zależności od wersji.
Cayman odróżnia się najbardziej rozpoznawalnego Porsche nie tylko mocą. Silnik został w nim zamontowany między osiami, a nie z tyłu jak w 911, co przełożyło się m.in. na inny rozkład masy pojazdu. W efekcie wszystkich różnic konstrukcyjnych Cayman stał się modelem oferującym zgoła odmienne i niekoniecznie gorsze doznania z jazdy niż 911. Niektóre opinie wskazywały, że osiągi wersji Cayman S dorównują standardowej odmianie Porsche 911 Carrera, a Cayman R był w sprincie do 100 km/h tak samo szybki, jak 911 Carrera S.
W 2016 roku nazwa modelu zmieniła się na 718 Cayman – stanowiło to nawiązanie do dawnego modelu 718 z 1957 roku. W międzyczasie rozwijano projekt Cayman, a na rynek trafiały coraz bardziej ekscytujące wersje. Na szczególne uznanie zasługuje limitowana do 2500 sztuk odmiana Cayman GT4 o mocy 385 KM, która zapewnia nadzwyczajne możliwości na torach wyścigowych.
Porsche 959 – pierwszy super samochód marki
Porsche 959 to model produkowany w latach 1986-1989. Z mocą wynoszącą 450 KM znacznie przewyższał on potencjał Porsche 911 z tamtego okresu, które w najmocniejszej odmianie miało do dyspozycji „zaledwie” 300 KM. Możliwości Porsche 959 to jednak nie tylko efekt wysokiej mocy. Auto wykorzystywało nadwozie z kevlaru i aluminium, zaawansowany napęd na wszystkie koła, a także dwie turbosprężarki co przekładało się na nadzwyczajny w tamtych czasach poziom osiągów.
W momencie swojej premiery Porsche 959 było najszybszym seryjnym modelem na świecie; model przyspieszał od 0 do 100 km/h w 3,7 s oraz mógł jechać z prędkością 317 km/h. Z uwagi na swoją wyjątkowość był to również model mocno limitowany. W sumie wraz ze wszystkimi prototypami powstało nieco ponad 300 sztuk 959. W efekcie Porsche 959 jest obecnie niezwykle łakomym kąskiem dla kolekcjonerów gotowych zapłacić niemałą kwotę – oferty sprzedaży pojawiają się niezwykle rzadko, a ceny najlepiej zachowanych egzemplarzy przekraczają 1 milion euro.
Każdy chłopiec chciałby jeździć Porsche – najlepiej każdego dnia
Jazda sportowym Porsche zapewnia niezwykłe doznania, jednak użytkowanie małego sportowego auta na co dzień może być uciążliwe. Mimo to marka od dawna starała się tworzyć swoje modele tak, aby były nie tylko sportowe, ale również możliwie użyteczne – Porsche 911 było wielokrotnie wskazywane jako idealne sportowe daily. Wciąż jednak było to dwudrzwiowe auto sportowe i potrzeba było czegoś innego.
Marka wielokrotnie podejmowała próby stworzenia prawdziwego Porsche na co dzień. Można wśród nich wymienić m.in. koncepcyjne modele 4-drzwiowe z lat 50. oraz prototyp z lat 80. stworzony na bazie modelu 928. Na przełomie lat 80. I 90. zaprezentowano także Porsche 989. Model łączył czworo drzwi i zgrabną sportową sylwetkę, ale ostatecznie nie doszło do uruchomienia produkcji.
Prawdziwie codzienne i wszechstronne Porsche pojawiło się dopiero w XXI wieku, wraz z premierą SUV-a Porsche Cayenne. Chociaż nie wszyscy miłośnicy marki przyjęli ten pomysł z entuzjazmem, to okazał się on strzałem w dziesiątkę. W efekcie z czasem do oferty dołączyły kolejne modele wyposażone w dwie pary drzwi – Panamera oraz Macan. Nawet elektryczne Porsche Taycan otrzymało nadwozie 4-drzwiowe.
Zobacz też: Najrzadsze samochody Porsche robione na zamówienie >>
Dzięki połączeniu sportowego rodowodu i eksperymentów z różnymi typami nadwozia, marka Porsche może dzisiaj dostarczać szalenie emocjonujące, jak również niezwykle wygodne i wszechstronne samochody.