Choć można deklarować, że pisuje się dla przyjemności lub idei, to jednak każdy autor tak naprawdę marzy o tym, aby napisana przez niego książka stała się powszechnie znana i doceniana. Jak mówi stare przysłowie, „łaska pańska na pstrym koniu jeździ”. W wolnym tłumaczeniu, na potrzeby rynku wydawniczego można powiedzieć, że „popularność książki zależy od kapryśnych czytelników”. Czy jest jedna, uniwersalna recepta na osiągnięcie sukcesu?
Spis treści
1. Fabuła jest ważna…
Jeżeli nie jest się popularnym autorem, który ma już kilka pozycji na koncie, a na kolejne czekają rzesze wiernych czytelników, przypomina to wykupienie kuponu na loterii. Zainwestowało się mnóstwo czasu w pracę nad powieścią, w jej porządny druk i dystrybucję, a następnie pozostaje czekać cierpliwie na wyniki sprzedaży, które mogą być bardzo różne. Od czego zależą te dobre? Tu czynników jest wiele i nie ma jednej, uniwersalnej recepty na sukces.
Gatunków literackich także jest wiele i od każdego oczekuje się czegoś innego. Autor powieści kryminalnych musi opracować zaskakującą fabułę, która sprawi, że czytelnik nie będzie chciał oderwać się od lektury, a zarazem będzie chciał sam odgadnąć, kto jest sprawcą opisanej zbrodni. W powieści romantycznej liczą się postaci, z którymi czytelniczka może się utożsamiać, a fantastyka daje praktycznie niczym nieograniczone pole dla wyobraźni. Czytelnicy bardzo cenią sobie nowatorstwo – nikt nie lubi powtarzanych po raz któryś schematów i chętnie zapozna się ze świeżym spojrzeniem na dany gatunek. Warto więc brać przykład z najlepszych, ale równocześnie starać się iść swoją ścieżką. To podstawa sukcesu.
2. …a marketing najważniejszy.
Nawet jednak najgenialniejsza fabuła nie wystarczy, aby książka dobrze się sprzedała. Profesjonalnie przygotowana pozycja wymaga marketingu, reklamy i promocji, co może przerazić autora wydającego metodą self-publishingu – jeżeli jest się nawet najlepszym twórcą, nie oznacza to równocześnie bycia ekspertem w wymienionych dziedzinach. Dlatego też sprawy te warto powierzyć profesjonalistom. A najlepiej połączyć dwa w jednym, czyli zlecić zarówno samo wydanie, jak i promocję książki firmie, która kompleksowo zajmie się wszystkim – od redakcji po umieszczenie reklam w sieci.
Takim serwisem jest Rozpisani.pl. Umożliwia on autorom oddanie książki do profesjonalnej obróbki przez korektę, przygotowanie wydania i oczywiście sam wydruk, a następnie zadbanie o godną dystrybucję. Serwis ten należy do grupy PWN, więc autor/autorka może mieć pewność, że książka trafi do takich sieci księgarń jak Empik czy Ravelo, a także znajdzie się w sprzedaży w księgarniach online. Daje to dostęp do setek tysięcy potencjalnych nabywców.
3. Nie zapomnij o krytykach!
Na tym jednak nie koniec. Jak wykazują badania, ludzie chętniej kupują książki, o których mogą przeczytać w sieci, na przykład na portalach poświęconych kulturze. Dlatego też warto rozesłać egzemplarze recenzenckie książki do takich właśnie miejsc – dobre recenzje zdecydowanie pomagają w sprzedaży książek.