Kobiety mają swoje buty (a często całe szafy, wypchane nimi po brzegi), a my – panowie – mamy swoje ulubione obuwie – czyli felgi do naszych aut. Jakie rodzaje kół rozróżniamy i co warto o nich wiedzieć – zapraszamy do zapoznania się z tym wpisem.
Spis treści
Rodzaje felg
Felgi dzielimy na 2 główne rodzaje:
Aluminiowe, pełniące funkcje ozdobne (w większości przypadków wyglądają po prostu dobrze), stosowane zazwyczaj w sezonie od wiosny do jesieni, gdy na ulicach nie ma śniegu.
Stalowe, służące po prostu do jazdy, albowiem ich wygląd nie jest zbyt atrakcyjny (wyjątek stanowi tzw. szeroka stal*). Stosowane zazwyczaj do jazdy w zimie lub po prostu przez osoby, które nie zwracają uwagi na wygląd auta lub nie chcą tracić pieniędzy na zakup aluminiowych odpowiedników. Niektórzy próbują poprawiać wygląd swoich aut poprzez dodanie kołpaków (o czym opowiemy sobie za chwilę).
*Szeroka stal to popularna nazwa dla felg, które zostały poddane procesowi tzw. poszerzania. Aby zwiększyć szerokość felg, jednocześnie nadając im unikatowego charakteru, spawa się do nich dodatkowe kawałki blachy (nawet po kilka cali). Zabieg ten stosowany jest często przy okazji optycznego tuningu pojazdu.
Różnice
Poza wyglądem, te dwa rodzaje felg różnią się także wagą, wytrzymałością i podatnością na korozję. Felgi stalowe są mocniejsze i bardziej odporne na ewentualne wykrzywienia, natomiast słabo znoszą kontakt z wodą i solą, przez co szybko na ich powierzchni może pokazać się rdza (wbrew pozorom są też nieco lżejsze). Tzw. alusy są delikatniejsze, jeśli chodzi o wszelkiej maści uderzenia i wykrzywienia, jednocześnie wykazują się większą odpornością na rdzę.
Kołpaki – czy warto?
Jest to oczywiście subiektywna ocena, ale w większości przypadków kołpaki są „passe”. Nieudolnie próbują one imitować prawdziwe alufelgi, jednocześnie ciągle pozostając plastikowymi (imho tandetnymi) zamiennikami.
Rozmiary felg
Większości osób rozmiar felgi kojarzy się po prostu z jednym wymiarem, liczonym jako jej średnica (podawanym w calach). Poza tym klasycznym rozmiarem występuje jeszcze kilka bardzo istotnych miar o których trzeba pamiętać np. przy okazji zakupu czy wymiany felg. Są to:
- Szerokość (przed zakupem należy sprawdzić, czy felga „zmieści się do samochodu”*).
- ET, czyli odsadzenie felgi (podobnie jak szerokość pokazuje, czy felga będzie pasowała do pojazdu).
*Zamontowana felga wraz z oponą nie może wystawać poza obrys auta. W innym wypadku policja ma prawo zabrać dowód rejestracyjny i nakazać kierowcy zmianę felg na odpowiednie.
Stal czy alu? Jakie są Wasze preferencje, jeśli chodzi o dobór felg? Stawiacie na wygląd, czy liczy się dla Was jedynie funkcjonalność?