W pracy spędzamy lwią część naszego dorosłego życia. Chyba każdemu z nas zależy więc na ty, by czuć się tam dobrze i żeby innym było dobrze z nami. Budowanie dobrych relacji z koleżankami i kolegami z pracy nie różni się specjalnie od pielęgnowania innego rodzaju więzi, bo powinny się one opierać na podobnych fundamentach.
Spis treści
Pozytywny vibe jest ważniejszy, niż myślimy
Aby zespół, do którego należysz, funkcjonował jak dobrze naoliwiona maszyna, musisz przede wszystkim mieć w sobie chęć do współpracy. Skupianie się li tylko na własnych obowiązkach daleko Cię nie zaprowadzi, choć oczywiście sumienne wykonywanie swoich zadań jest ogromnie ważne. Ale przecież w pracy nie funkcjonujesz w próżni. Obok Ciebie są ludzie, podobni Tobie albo całkiem od Ciebie inni. I to otwartość na nich, ich spojrzenie, pomysły i światopogląd sprawi, że nie będą jedynie osobą z biurka obok, ale kimś, z kim możesz pogadać w przerwie, wymienić się serialowymi odkryciami i twórczo dyskutować o tym, co dotyczy pracy.
W pracy nie mam kolegów, tylko znajome twarze
Czy zdarzyło Ci się kiedyś usłyszeć coś podobnego? Jeśli tak, to te słowa najpewniej padły z ust osoby, która nie za bardzo liczy się ze zdaniem innych. A przecież w budowaniu relacji w pracy ogromną rolę pełni wzajemne zaufanie. Musisz wierzyć, że innym także zależy na pracy równie mocno, jak Tobie i każdy chce dołożyć od siebie cegiełkę, dzięki której firma będzie osiągać sukces za sukcesem. To pozwoli Ci też z większą śmiałością podejmować kolejne wyzwania i łatwiej adaptować się do zmian.
No i szacunek. Bez niego ani rusz. Nie licz na to, że będziesz cieszyć się sympatią współpracowników, jeśli konsekwentnie będziesz lekceważyć to, co mają do powiedzenia, uważając swoje zdanie za jedynie słuszne. Nie tędy droga. Najzwyczajniejsza w świecie życzliwość, przyzwoitość, uśmiech i serdeczna rozmowa zaprowadzą Cię dalej, niż kolejny certyfikat czy kurs. Jeśli poprzez swoje zachowanie sprawisz, że innym będzie się dobrze z Tobą pracować, na pewno chętniej będą zapraszać Cię do kolejnych wspólnych projektów, podczas których zdobędziesz z pewnością bezcenną wiedzę i umiejętności.
Sporo ciekawych rzeczy na temat tego, jak pozytywne relacji w pracy mogą wpływać na nasz rozwój, samopoczucie i karierę, przeczytacie na blogu Moniki Juniewicz – konsultanta kariery, certyfikowanego doradcy zawodowego i headhuntera. Koniecznie przeczytajcie jej wpis pt. Jak zbudować dobre relacje w pracy >>
A czy Wy macie swoje sposoby na to, by praca nie kojarzyła się Wam wyłącznie z obowiązkami?