Mówi się, że jeżeli nie ograniczymy czynników wywołujących globalne ocieplenie, do 2090 roku temperatura wzrośnie o 4 stopnie Celsjusza. Chociaż to bardzo niewiele, skutki mogą być fatalne. IKEA postanowiła zwrócić na ten fakt uwagę klientów.
Akcja o nazwie 4 degrees rozegrała się w jednym z kanadyjskich sklepów IKEA. W całym markecie podniesiono panującą temperaturę o 4 stopnie (czyli o przewidywaną wartość ocieplenia). Wydawać by się mogło, że tak mała zmiana nie wywoła żadnej reakcji – nic bardziej mylnego.
Klienci odczuli cieplejsze powietrze, a wielu z nich zgłaszało zmęczenie temperaturą. Co ważne: eksperyment IKEA trwał tylko chwilę. Gdyby temperatura podniosła się na stałe, należałoby przyzwyczajać się do cięższych warunków.
Szwedka sieć mówi też o tym w swoim spocie przygotowanym w ramach akcji. Sloganem A small change can have a big impact IKEA wieńczy krótkie wideo z klientami przecierającymi czoła z powodu gorąca. Dodatkowo, na potrzeby mini-kampanii przygotowano wielkie banery, które umieszczono w najwidoczniejszych miejscach w sklepie. One również informowały o skutkach, jakie może mieć na naszą cywilizację globalne ocieplenie.
Jak przeciwdziałać?
Można bagatelizować problem, ale tylko dopóki nie zazna się symulacji globalnego ocieplenia i jego skutków. Nie wiemy, czy IKEA przeniesie akcję do innych swoich sklepów, a w tym do Polski, ale nawet zanim to się stanie, powinniśmy uwierzyć na słowo i zacząć przeciwdziałać.
Należy w tym celu stosować chociażby żarówki energooszczędne, albo wyłączać w swoich urządzeniach elektronicznych tryb stand-by, który to jest najbardziej podstępnym pożeraczem prądu. Zamiast jeździć samochodem można przemierzać miasto na rowerze. Istotne jest też oszczędzanie wody: nie odkręcaj kranu, gdy nie korzystasz z całej płynącej wody i gotuj jej tylko tyle ile potrzebujesz. Kupując sprzęty AGD i RTV zwracaj uwagę na ich parametry i wybieraj tylko te, które są przyjazne środowisku. Możesz też po prostu zmniejszyć temperaturę w swoim domu choćby o 1 stopień. To również wiele pomoże!
Chcielibyście wziąć udział w eksperymencie IKEA, czy też potraficie i bez tego podjąć niezbędne działania?