Kilka dni temu Internet zapełnił się zdjęciami butów na wysokich obcasach. Publikowały je panie, publikowali panowie, jestem pewna, że publikowałby i kot sąsiadów – gdyby tylko miał konto na fejsie. Szpilki zawsze można pożyczyć.
Przejęcie Internetu przez fotki ludzi w szpilkach (piszę ludzi, bo buty na obcasie do zdjęcia zakładały nie tylko panie!), to efekt drugiej edycji kampanii Dzień Szpilek, za którą stoi sieć luksusowych sklepów, Moliera 2. Jej założenia są – przynajmniej na pierwszy rzut oka – bardzo proste. Wystarczy opublikować zdjęcie, na którym widnieją szpilki i oznaczyć je hasztagiem #dzienszpilek. Za każdą taką fotkę, Moliera 2 wpłaca 2 złote na konto fundacji opiekującej się dziećmi z chorobami nowotworowymi. Cel szczytny, działanie wspierające akcję przyjemne, lajki lecą, nie ma o czym dyskutować. A jednak jest.
Spis treści
Szpilką w Dzień Szpilek
Jeszcze w dzień akcji, w sieci pojawiło się bardzo wiele głosów krytykujących kampanię. Było ich oczywiście zdecydowanie mniej, niż fotek z hasztagiem #dzieńszpilek – ale były. I trzeba przyznać, że argumenty przeciwników kampanii Moliera 2, dają dużo do myślenia. Na dobrą sprawę, trudno się z nimi nie zgodzić.
Żeby nie było – nikt nie krytykuje idei wspierania fundacji (przeciwnicy Dnia Szpilek deklarowali wpłaty bezpośrednio na jej konto). Podkreśla się jedynie, że to nie jest jedyny cel tej akcji. Drugim – wcale nie mniej ważnym i oczywistym – jest promowanie marki Moliera 2. I wszystko byłoby pewnie okej, gdyby nie fakt, że marka ta, ma całkiem sporo za uszami. Począwszy od wątpliwości związanych z hasłami reklamującymi produkty sprzedawane w Moliera 2 (dla wielu wyraźnie seksistowskimi i pokazującymi kobiety jako puste lale, dla których największym szczęściem i jedynym celem w życiu jest kupno turbo luksusowych szpilek w cenie wyższej niż średnia krajowa), a skończywszy na zarzutach związanych z mobbingiem w salonach sieci.
Można by powiedzieć, że to czepialstwo – że hasła nie są seksistowskie, a osoby oceniające je w ten sposób, po prostu są przewrażliwione. Można by zarzucić byłym pracownikom oskarżającym Moliera 2 o mobbing, że skarżą się, bo zemsta jest taka słodka. Sprawdźcie co w tym temacie mają do powiedzenia chłopaki z Vogule Poland:
Ale są i takie zarzuty wobec autorów kampanii, że trudno podać je w jakąkolwiek wątpliwości – na przykład kwestia regulaminu akcji. Przeanalizowała go dla Was blogerka, Joanna Pachla – tutaj.
Nagle okazuje się, że nie każde zdjęcie ze szpilkami w kadrze to gwarancja 2 złotych dla Fundacji „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” (Przylądek Nadziei). Okazuje się też, że biorąc udział w akcji, oddajecie prawo do korzystania z Waszego zdjęcia sieci sklepów Moliera 2. Dwie złotówki za zgodę na udostępnienie swojego wizerunku, to raczej niewiele. Swoją drogą, ciekawe, czy taka Anna Lewandowska promująca akcję na swoim profilu na Instagramie, też tyle dostała. Ona i wszystkie pozostałe celebrytki, które nawoływały do publikowania zdjęć w szpilkach. Wątpliwe.
https://www.instagram.com/p/CFkMHJwhOjI/
I ja też wzięłam udział w akcji
Ale tylko przez kwadrans. Opublikowałam zdjęcie rzutem na taśmę, ale bardzo szybko je usunęłam. Następnego dnia natrafiłam na wpis na Facebooku, który jedynie utwierdził mnie w przekonaniu, że ta akcja wcale nie jest taka spoko jak się wydaje. To link do niego. Przeczytajcie uważnie.
Warto pomagać!
I to jest hasło, o którym nigdy nie powinniśmy zapominać. Nie ma znaczenia jaki jest dzień – ważne jest działanie i nasza chęć. Swoją drogą, z pierwszych wyliczeń wynika, że Moliera 2 będzie musiało wpłacić na konto fundacji i pomocy dzieciakom z chorobami nowotworowymi ponad milion złotych! Jeśli to prawda (czyt. jeśli nie okaże się nagle, że połowa zdjęć biorących udział w akcji nie spełnia wymogów zawartych w regulaminie…), to cudownie! Ostatecznie ważne jest to, że pieniądze trafią do ludzi, którzy naprawdę ich potrzebują.
Moliera 2 natomiast, musi sobie teraz poradzić z kilkoma całkiem bolącymi odciskami, jakie zostawiła po sobie tegoroczna edycja Dnia Szpilek. Temat ten świetnie podsumowano w artykule na Spider’s Web: https://spidersweb.pl/2020/09/dzien-szpilki-moliera2.html.