Niezadowolenie pracowników z pracy to zjawisko częste. Cóż, często mają ku temu bardzo słuszne powody – nieadekwatne wymagania, humorzasty szef, niesprawiedliwość w traktowaniu podwładnych, niestabilność w firmie. To częste problemy w niejednej organizacji.
Równie jednak często do czynienia mamy w tej kwestii z wybujałą fantazją pracowników. Roszczeniowość, protekcjonalność i wieczne niezadowolenie. Mówiąc wprost – często iskrzy. Takie relacje mogą trwać krócej bądź dłużej, ale – prędzej czy później – kończą się rozstaniem.
Spis treści
Równowaga sił
Kilkanaście lat temu to pracownik musiał obawiać się tzw. „wilczego biletu” od pracodawcy. W dobie nowych technologii przewagę w tym starciu powoli zyskuje pracownik. Używając odpowiednich narzędzi, takich jak najpopularniejszy na polskim rynku portal pracy – GoWork (zobacz opinie tam zamieszczane), może opisać realne warunki panujące w firmie, które to mogą zniechęcić pozostałych kandydatów.
Tym razem to pracodawcy muszą wykazać się zapobiegliwością. Bo niezwykle łatwo jest narazić się firmie na niezbyt przychylne lub wprost negatywne, i co gorsza – adekwatne i trafne – opinie czy komentarze.
Jedyny serwis w Polsce
Największe, i jedyne tak naprawdę miejsce, w którym znaleźć możemy opinie o pracodawcach w polskim Internecie, to serwis GoWork.pl. To na tej stronie byli lub aktualni pracownicy opisują swoje doświadczenia z pracodawcami.
Trzeba jednak jednoznacznie stwierdzić, że oceny nie są zbieraniną przypadkowych, nieracjonalnych wpisów. Jeśli już takie się pojawiają, nie znajdują poparcia i potwierdzenia innych użytkowników, a więc – łatwo zostają zidentyfikowane jako niewiarygodne.
Opinie w związku z tym muszą w pewnym sensie przejść „próbę czasu”. Co to oznacza? Po pierwsze – w przypadku nieprawdziwych wpisów, można zgłosić wszelkie nadużycie o charakterze łamania prawa. Bezprawne używanie danych osobowych, oczernianie i ewidentne zmyślanie, można zgłosić do administratorów serwisu, z prośbą o usunięcie treści.
Zobacz najciekawsze wpisy na gowork.pl >>>
Dlatego opinie, które pozostają w serwisie dłużej, można uznać za wiarygodne.
Po drugie – firmy mogą aktywnie budować i tworzyć profil swojej firmy, równoważąc niesprawiedliwe opnie negatywne, które pojawiły się w serwisie. Ponadto mogą kwestie w nich poruszane adresować nawet bezpośrednio – wyjaśniając wszelkie nieprawidłowości i tłumacząc prawdziwe przyczyny takich opinii.
Profile firm
Pracodawcy mają możliwość również przygotować wywiady, który prezentują firmę „od kuchni”, obrazują fatyczne warunki pracy, jakie w niej panują, i informują użytkowników o działaniach i planach firmy. Obok wywiadu obejrzeć można często galerię zdjęć z miejsca pracy.
Wszystkie te opcje prowadzą do jednego wniosku – sprytni i zapobiegliwi pracownicy obserwują wpisy na temat swojej przyszłej firmy na gowork.pl.
Jeśli jednak już masz pracę, lub niedawno rozstałeś się z pracodawcą – pomóż innym i podziel się swoimi uwagami z innymi użytkownikami sieci. Opinie można zostawić zupełnie anonimowo, a kto wie – może twój komentarz zmieni losy jakiegoś nieświadomego, niedoszłego pracownika.