Zakup pojazdu to prawdziwa inwestycja (nie bez powodu mówi się, że samochód to skarbonka, która nigdy się nie zwraca). Na jaki rodzaj paliwa postawić, aby cieszyć się z jazdy, a jednocześnie nie zrujnować swojego portfela?
Spis treści
Klasyczna benzyna
Najpopularniejszymi i najchętniej kupowanymi są pojazdy z tradycyjnymi silnikami napędzanymi benzyną (pomimo tego, że ten rodzaj paliwa jest najdroższy). Ich „żywotność” jest stosunkowo długa, a ceny napraw przystępne. Gdyby jednak cena benzyny była problemem – zawsze można przerobić je na gaz.
Oszczędny diesel
Samochody z silnikiem diesla napędzane są za pomocą ropy. Ze względu na swoją konstrukcję oraz skład dostarczanego paliwa, palą one nieco mniej w stosunku do swoich odpowiedników w wersjach benzynowych. Przykład: pojazd w wersji benzynowej palący ok. 7 litrów na 100 km, w wersji diesel pali ok. 5,5 – 6 litrów na 100 km.
Kolejnym ich atutem jest długa żywotność. Znane są przypadki, gdy pojazdy typu diesel miały przebieg ponad miliona kilometrów (i nadal jeździły!). Coś absolutnie nie do pomyślenia w przypadku benzyniaków. Ich mankamentem są natomiast ceny części, które potrafią przyprawić o zawrót głowy.
Ciekawostka
W prawdziwej światowej stolicy wydobycia ropy – Stanach Zjednoczonych, pojazdy z silnikiem diesla są praktycznie pomijane (ich udział w rynku to ok. 1%). Nikt nie chce nimi jeździć, po pierwsze za sprawą cen (benzyna jest dużo tańsza), a po drugie Amerykanie mają złe wspomnienia związane z dieslem. Wszystko zaczęło się w latach 70-tych. Wtedy to firma GM (General Motors) wypuściła na rynek, jak się później okazało, wadliwy model właśnie z tym silnikiem. Po tej wpadce Amerykanie tak bardzo zrazili się do tego rodzaju silników, że do tej pory diesel na amerykańskich drogach to prawdziwa rzadkość.
Tanie LPG
Napędzanie swojego auta gazem to opcja dla oszczędnych. Przejechanie 100 km za pomocą auta z instalacją LPG to koszt maksymalnie 20 zł (tyle w benzynie nie pali nawet Tico).
Niestety, LPG znacznie skraca żywotność silnika. Dodatkowo powoduje większą konsumpcję oleju, a także wymaga częstszego serwisowania auta. Samochód potrafi stracić też na dynamice.
Co wybrać?
Jeśli zależy nam na dynamice, nie robimy ogromnych przebiegów i korzystamy z auta raczej sporadycznie – najlepiej, jeśli wybierzemy benzynę.
Podróżujemy naprawdę dużo, zwłaszcza po drogach międzymiastowych, pokonując nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie – wybierzmy diesla.
Jeździmy dużo, zwykle po mieście i liczymy się z każdym groszem – postawmy na instalację LPG, najlepiej zamontowaną w niedrogim aucie.
A wy czym jeździcie? Oszczędzacie jeżdżąc na LPG lub ropie, czy jesteście bardziej rozrzutni i do swojego auta lejecie benzynę?