Płyn chłodniczy to specjalny środek dla samochodowych układów chłodzenia. Zastępuje tam wodę i ma niższą od niej temperaturę krzepnięcia oraz wyższą wrzenia. Płyn do chłodnicy sprzedawany jest najczęściej w postaci gotowego roztworu, rzadziej jako koncentrat do samodzielnego rozcieńczenia. W powszechnej świadomości jako synonim gotowego płynu tego typu używana jest nazwa „płyn Borygo”. Dlaczego? Otóż płyn ten był przez dekady najpowszechniejszym płynem chłodniczym w Polsce.
Spis treści
Jak działają płyny chłodnicze?
Ze względu na zastosowane dodatki dzieli się je na siedem rodzajów. Kupując płyn, warto zdecydować się na posiadający duży zestaw składników dodatkowych, które ochronią silnik
i podzespoły chłodnicy. Należy jednak patrzeć na opis płynu, ponieważ niektóre polecane są do konkretnych rodzajów chłodnic – np. istnieje specjalny płyn do chłodnic g12.
Płyn do chłodnic ma za zadanie transportować energię cieplną pomiędzy silnikiem a chłodnicą. Dobry odprowadza około 30% energii cieplnej, która jest zawarta w spalonym paliwie. Ponadto zabezpiecza przed korozją elementów silnika i jego przegrzaniem. Najczęściej spotykany jest płyn chłodniczy zielony lub niebieski, co oznacza, że zawiera dodatki nieorganiczne. Inny kolor płynu chłodniczego świadczy o obecności dodatków organicznych – może być to np. płyn do chłodnic różowy. Co ciekawe, teoretycznie wlana do chłodnicy woda destylowana może zastąpić płyn chłodniczy, jednak nie byłoby możliwe skuteczne odprowadzanie ciepła.
Zobacz również: Zobacz super drogi jacht, który wygląda jak pojazd Batmana
Jak uzupełnić płyn chłodniczy?
O tym, jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego, każdy kierowca uczy się już na kursie prawa jazdy. Jeśli ktoś jednak zapomniał, przypominamy – na zbiorniku płynu umieszczone są znaki maksymalnej i minimalnej pojemności. Idealna sytuacja jest wtedy, gdy poziom płynu w chłodnicy znajduje się dokładnie pomiędzy nimi. Jeśli jest blisko minimum, wówczas niezbędne jest uzupełnianie płynu chłodniczego do momentu osiągnięcia przez niego optymalnej pozycji.
Dolewanie płynu chłodniczego to prosta czynność, która nie wymaga jakiejś specjalnej wiedzy – po prostu odkręca się nakrętkę i wlewa płyn do środka. Dla wygody można korzystać z plastikowego lub metalowego lejka. Uwaga – płyn dolewamy wyłącznie przy zimnym silniku!
Dlaczego warto dbać o płyn do chłodnicy?
Odpowiednie dolewanie płynu do chłodnicy jest rzeczą istotną, ponieważ jego zbyt niski poziom może prowadzić do nieprawidłowej pracy silnika. Jeśli zauważy się, że po dolaniu poziom płynu dość szybko maleje, może być to objaw takiej awarii, jak uszkodzenie uszczelki pod głowicą, chłodnicy lub też wyciek w innym miejscu. Poziom zbyt wysoki to z kolei objaw zapowietrzenia układu lub również awarii uszczelki. W obu przypadkach należy kontaktować się z mechanikiem w celu naprawy problemu.

giphy.com
Objawy awarii układu chłodzenia
Skoro już wiadomo, jak dolać płyn do chłodnicy, warto wiedzieć także, jakie są objawy, że cały układ chłodzenia nie działa prawidłowo. Pierwszą oznaką jest oczywiście nadmierne nagrzewanie się silnika. Nie trzeba zaglądać pod maskę – wskaźnik temperatury silnika znajduje się na desce rozdzielczej. Jeżeli układ chłodniczy ma wyciek, wówczas trzeba sprawdzić auto od spodu, korzystając z podnośnika. Można także sprawdzić olej – jeżeli ma on barwę brązową lub jasną, może oznaczać to, że płyn chłodzący dostaje się do wnętrza silnika – należy wówczas jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego, ponieważ jazda w takim stanie może powodować jego zatarcie.