Jak co roku, w drugi poniedziałek stycznia obchodzimy Ogólnoświatowy Dzień Czystego Biurka. To dość nietypowe święto, ale powiedzmy sobie szczerze – bardzo potrzebne. Wiemy, że niektórzy z Was kochają artystyczny nieład i tylko w takich warunkach mogą skupić się na pracy. Jednak większość wyznaje zasadę, że porządek na biurku to porządek w głowie. Dlatego dziś skupimy się na tym, jak uporządkować swoją przestrzeń.
W tym roku temat czystego biurka jest bardziej istotny, niż kiedykolwiek wcześniej. Większość z nas wylądowała na przymusowym home office i niejednokrotnie musiała wykroić kawałek przestrzeni na pracę. Czasem nie jest to proste, gdy naszym centrum dowodzenia staje się stół kuchenny, który przez większość dnia pełni inną funkcję. Zdarza się też tak, że nawet jeśli mamy odpowiednie miejsce do pracy, to nagle okazuje się, że kubki po kawie pomału zaczynają się zamieniać w wieżę Babel, a te wszystkie ważne papiery jednak nie mają swojego stałego miejsca.
Spis treści
Jak się zabrać za uporządkowanie biurka?
Nie ukrywajmy. To może zająć Wam dłuższą chwilę. Jednak po generalnych porządkach i wypracowaniu kilku nowych nawyków, żeby odkładać wszystko na swoje miejsce, zaoszczędzicie w przyszłości bardzo dużo czasu. No to do dzieła.
- Zdejmijcie wszystko z biurka i opróżnijcie wszelkie szafki i szuflady
- Dokładnie wyczyśćcie cały blat i wnętrza szafek oraz szuflad
- Zróbcie generalny przegląd i zadecydujcie, co faktycznie jest potrzebne i z czego często korzystacie
- Rozłóżcie niezbędne narzędzia do pracy w miejscu, które będzie dla Was poręczne
- Pozbądźcie się wszystkiego, co jest już zużyte lub na pewno się nie przyda
- Stwórzcie odpowiednie miejsce na papiery i dokumenty i zawsze odkładajcie je tylko tam
Więcej przydatnych porad znajdziecie w filmiku Słodkiej Ady
No to teraz już z górki…
Wiadomo, że jednorazowe generalne porządki nie sprawią, że Wasze biurko pozostanie czyste przez najbliższy rok. Ale systematyczne odkładanie wszystkiego na swoje miejsce i konsekwentne zostawianie swojego stanowiska pracy w takim stanie, w jakim się je zastało, pomoże Wam lepiej skupić się na tym, co faktycznie macie zrobić. Sprawdźcie zebrane porady na utrzymanie czystości w wykonaniu Praktycznie Perfekcyjnej. Z tekstu dowiecie się również, jakie narzędzia powinny być niezbędne w Waszej pracy oraz jak ważne jest rozmieszczenie ich w odpowiednich miejscach.
Polityka czystego biurka i ekranu
Ten termin od lat funkcjonuje w większości firm, które posiadają przestrzenie biurowe. Każdy pracownik powinien dbać o to, żeby na jego stanowisku nie leżały dokumenty lub papiery, których ujawnienie lub utrata może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do poniesienia dużej kary finansowej. Dlatego jeśli pracujesz w biurze, to pamiętaj, żeby zawsze pod koniec dnia uprzątnąć wszelkie dokumenty z widoku i schować je w odpowiednich segregatorach lub innych miejscach specjalnie do tego przeznaczonych.
To samo dotyczy ekranu komputera i to niezależnie od tego, czy pracujecie w domu, czy w biurze. Warto trzymać wszystko w odpowiednich folderach – to zaoszczędzi sporo czasu przy poszukiwaniu właściwego pliku w gąszczu małych ikonek. Jeżeli pracujecie w firmie, to ustawcie wygaszacz ekranu, który włączy się automatycznie w kilka minut po tym, jak opuścicie swoje stanowisko. Pamiętajcie też o haśle, które trzeba będzie wpisać po powrocie do pracy. To uchroni Was przed ryzykiem kradzieży ważnych informacji przez niepowołane osoby. Kilka innych wskazówek, zwłaszcza o przydatnych skrótach klawiszowych, znajdziecie tutaj.
Na koniec mamy dla Was zastosowanie Polityki Czystego Biurka w praktyce. Z przymrużeniem oka 😉