Spis treści
Zaczyna się od Warszawy
Warszawa jako pierwsza wprowadza Strefę Czystego Transportu. Z uzyskanych doświadczeń i obserwacji czerpać mają inne miasta, które również planują wyznaczenie SCT. Jest to spowodowane chęcią dbania o poprawę jakości powietrza, ale przede wszystkim regulacjami Unii Europejskiej.
Sama stolica postawi również odpowiednie znaki, które nie są wymagane. Jednak pozwolą one w porę ostrzec kierowców o zbliżaniu się do SCT, dzięki czemu będzie jeszcze czas i możliwość zmiany trasy. O ile oczywiście sytuacja będzie tego wymagała. Bo Strefa Czystego Transportu, przynajmniej na chwilę obecną, będzie miała dość niskie obostrzenia. Szacunkowo dotyczyć będzie zaledwie ok. 3% kierowców.
Kto nie wjedzie do SCT?
Strefa Czystego Transportu, która wejdzie w życie z dniem 1 lipca, jest dopiero programem pilotażowym. Będzie testowana, a z czasem modyfikowana i zaostrzana. Teraz jednak dotyczyć będzie tylko 2 rodzajów samochodów:
- Aut benzynowych starszych niż z 1997 roku,
- Aut z silnikiem diesla starszych niż z 2005 roku.
Wszyscy kierowcy, którzy mają nowsze samochody niż wymienione wyżej, nie muszą przejmować się SCT. Przynajmniej chwilowo. W każdym razie, jeśli ktoś ma wątpliwości i chciałby się upewnić, czy może swobodnie poruszać się po wyznaczonej strefie, może to sprawdzić na stronie sprawdzsct.zdm.waw.pl. Cały proces trwa ok. 30 sekund. Wystarczy podać podstawowe informacje na temat pojazdu, a kierowca natychmiast otrzyma informacje o tym, czy jest on dopuszczony do ruchu w Strefie Czystego Transportu. W takim przypadku nie trzeba robić nic więcej – żadnych nalepek, znaków ani formularzy.
Co to jest #StrefaCzystegoTransportu? Dlaczego takie strefy powstają, jak działają, gdzie już funkcjonują i kiedy mogą pojawić się w Polsce?
Krótka odpowiedź w filmie ⬇️, dłuższa na: https://t.co/LovZ4GU9aF pic.twitter.com/C9nrWTuudV— Strefy Czystego Transportu (@sctpolska) September 26, 2022
Wyjątki od reguły
A jeśli Twój samochód nie spełnia wymagań? W takim przypadku nie możesz wjechać do Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Ale od tej zasady są 3 wyjątki. Zakaz wjazdu nie dotyczy:
- Kierowców po 70 roku życia,
- Osób zameldowanych i rozliczających podatki w Warszawie,
- Posiadaczy europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnościami.
W tych 3 przypadkach konieczne jest posiadanie specjalnej naklejki na szybę, która pozwoli uniknąć mandatu i innych nieprzyjemności. Wniosek o naklejkę składa się na stronie Urzędu Miasta Warszawa. Jeśli wolisz wszystkiego dowiedzieć się osobiście, a nie przez Internet, to czeka na Ciebie punkt informacyjny przy ul. Chmielnej 124. Czynny jest w dni powszednie od 8:00 do 20:00.
Czy to się opłaca?
Wstępne analizy wykazują, że wstępu do Strefy Czystego Transportu nie będzie miało zaledwie 3% kierowców. Pozostałe 97% nie odczuje tych zmian, a także nie będzie konieczności podejmowania żadnych działań. Jednak korzyści z SCT mają być zaskakująco duże. Oczywiście w kontekście ochrony środowiska. Zdaniem ekspertów, postawienie pierwszego kroku i wyznaczenie SCT sprawi, że znacząco spadnie emisja szkodliwych substancji. W tym m.in. tlenku azotu o 11% i pyłów zawieszonych o 20%.
Zmiany wchodzące w życie 1 lipca 2024 nie będą odczuwalne dla zdecydowanej większości kierowców. Jest to jednak dopiero pierwszy krok. Z czasem zasady będą ulegać zaostrzeniu i z poruszania się w Strefach Czystego Transportu wykluczonych będzie więcej pojazdów. Ale teraz jeszcze można spać spokojnie.