Środowisko Influencerów to dość nowy rynek, który do tej pory nie podlegał żadnym konkretnym przepisom prawnym. Jednak w październiku 2021 to się zmieniło i UOKiK właśnie nałożył pierwsze kary na kilku znanych Influencerów.
Minęło ponad pół roku, od kiedy UOKiK postanowił bliżej przyjrzeć się działaniom Influencerów w social mediach. Celem było sprawdzenie, czy treści sponsorowane są dobrze oznaczone, tym samym dając odbiorcom jasny sygnał, że ich idol nawiązał płatną współpracę z daną firmą lub marką. Jest to ważne, ponieważ do tej pory publikowane reklamy mogły zostać zinterpretowane przez fanów jako subiektywna recenzja produktu lub usługi.
Jak podaje prezes UOKiK Tomasz Chróstny jest to bardzo istotne dla konsumentów, których łatwo wprowadzić w błąd.
https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1542085466467573760
Spis treści
Co badał UOKiK?
Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące treści sponsorowanych, prezes urzędu Tomasz Chróstny skierował do kilkudziesięciu popularnych Influencerów specjalne wystąpienie. W rozesłanej korespondencji znane osoby zostały poproszone o udzielenie informacji m.in. o tym, czy treści reklamowe w mediach społecznościowych są odpowiednio przez nich oznaczane. Celem przedsięwzięcia było również sprawdzenie, jak obecnie działa branża influencerska, jak wyglądają warunki współpracy oraz ustalenia z reklamodawcami.
UOKiK badał też, czy działania gwiazd Internetu nie są scamem, który jest negatywną praktyką szkodzącą konsumentom. Chodziło o wyeliminowanie sytuacji, w której polecane są produkty lub usługi np. szkodzące zdrowiu kupujących.
Kto został ukarany?
Niestety kilku Influencerów nie dostarczyło stosownej dokumentacji, tym samym utrudniając udowodnienie stosowania nielegalnych praktyk i opóźniając możliwość zebrania odpowiednich danych w określonym czasie. Takie naruszenie przepisów może skutkować karą nawet do 50 mln euro. Jednak mając na uwadze okoliczności, na ten moment zostało wydanych 6 decyzji dotyczących ukarania Influencerów za brak współpracy na łączną kwotę 139 tys zł.
Na tej liście znaleźli się:
- Kruszwil Marek Kruszel – 50 tys. zł
- MD Marcin Dubiel – 25 tys. zł
- Maffashion Julia Kuczyńska – 30 tys. zł
- Paweł Malinowski – 20 tys. zł
- Marcin Malczyński – 10 tys. zł
- Marley Marlena Sojka – 4 tys. zł
Warto podkreślić, że kary finansowe dotyczą jedynie utrudniania postępowania wyjaśniającego, a nie nieprawidłowego oznaczania reklam.
Jak podała Maffashion w rozmowie z jednym z popularnych portali plotkarskich, nie miała na celu utrudniania postępowania. W jej przypadku brak odpowiedzi był spowodowany dostarczeniem korespondencji z UOKiK na nieaktualny adres zamieszkania.
Decyzja nie jest prawomocna i wszyscy wyżej wymienieni mają prawo się od niej odwołać.