Stało się. Pierwsi influencerzy, którzy na swoich profilach w mediach społecznościowych reklamowali wysokoprocentowy alkohol, usłyszeli zarzuty. Według śledczych zostały złamane przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Jeśli na co dzień śledzicie w internecie znanych polskich celebrytów, to z pewnością zwróciliście uwagę, że wielu z nich na swoich profilach beztrosko reklamuje napoje wysokoprocentowe.
Choć promowanie mocnego alkoholu nie jest zgodne z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, to koncerny alkoholowe były w stanie ją obejść właśnie za sprawą influencerów działających w Internecie. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Spis treści
Influencerzy z zarzutami
Jednak do czasu. Niedawno do sądu trafił skierowany przez warszawską prokuraturę akt oskarżenia przeciwko influencerce Julii Kuczyńskiej (znanej jako Maffashion) i aktorowi Maciejowi Musiałowi.
Zarzuty? Promowanie na Instagramie mocnych alkoholi. W przypadku Macieja Musiała chodzi o wpisy z 31 sierpnia 2021 roku i 6 lipca 2022 roku dotyczące szkockiej whiskey i włoskiego piwa. Natomiast Julia Kuczyńska 23 czerwca 2022 roku reklamowała na Instagramie włoskie piwo.
Każdemu z wymienionych za złamanie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, grozi kara grzywny: od 10 do nawet 500 tysięcy złotych.
Sprawę skomentował Wojciech Kadrys, który jest specjalistą od komunikacji biznesowej. W swoim poście zwraca uwagę na zmiany w strategii promocyjnej, które nieuchronnie czekają producentów alkoholu.
Można, czy nie można?
Oskarżeni zapewniają, że na swoje posty nałożyli ograniczenia wiekowe (treść była wyświetlana jedynie pełnoletnim użytkownikom Instagrama). Dzięki temu zabiegowi do tej pory wielu polskim celebrytom udawało się obejść prawo.
Jednak, jak czytamy w punkcie 8. artykułu 131. ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ograniczenia wiekowe, to nie wszystko:
Art. 131. 1. Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem że:
8) nie wywołuje skojarzeń z:
- a) atrakcyjnością seksualną,
- b) relaksem lub wypoczynkiem,
- c) nauką lub pracą,
- d) sukcesem zawodowym lub życiowym.
W związku z powyższym, warto zwrócić uwagę na opis posta na profilu Maffashion, którego dotyczy oskarżenie.
Najprawdopodobniej to dopiero początek zmian, które czekają polskich influencerów działających w sieci. Coraz mocniej zwraca się uwagę na wpływ, jaki ich działania mają na młodych odbiorców.