Jeśli pracujesz lub uczysz się zdalnie, musisz zapewnić sobie jak najlepsze warunki. Nie chodzi tu tylko o ergonomiczne krzesło i dobre ustawienie monitora. To także wilgotność powietrza oraz jego temperatura. Sprawdź, jak sobie radzić w domu podczas upałów.
Spis treści
Upał a praca w domu – kilka prostych zasad
Najprostszym sposobem na to, jak przetrwać pracę w domu w trakcje upałów jest oczywiście założenie klimatyzacji. Ale umówmy się, nie każdego na to stać i nie zawsze jesteśmy szczęśliwymi właścicielami danego lokalu, który może sobie pozwolić na wszystko. Biura są już lepiej wyposażone i dbają o pracowników, ponadto wymaga tego prawo. W mieszkaniach trzeba z kolei pamiętać o tym, aby:
- maksymalnie ograniczyć włączone urządzenia elektryczne, one także emitują ciepło (np. telewizor),
- ustawić wentylator niedaleko miejsca pracy, a kiedy jest wyjątkowo gorąco, można ułożyć przed nim miskę z lodem lub powiesić zimną ściereczkę,
- zasłonić okna, kiedy padają na nie promienie słoneczne,
- zamknąć okna, kiedy temperatura jest wyższa na zewnątrz niż w pomieszczeniu, czyli wietrzyć najlepiej o poranku lub wieczorową porą,
- ubrać się w luźne i zwiewne koszulki czy też spodenki, znacznie polepszą one samopoczucie.
W ekstremalnych przypadkach przyda się też ręcznik włożony wcześniej do lodówki lub zamrażalnika (wtedy będzie chłodny, a nie mokry). Ułóż go na karku, aby schłodzić organizm. Nie zapominaj też o piciu wody! Kiedy na zewnątrz panuje upał, powinno się spożywać nawet dwa razy więcej płynów, niż normalnie.
A co z gotowaniem w trakcie upałów? Zbyt długie nagrzewanie piekarnika czy podgrzewanie potraw na płycie grzewczej nie jest dobrym pomysłem. Ogranicz się do lekkich sałatek, zup kremów czy innych potraw na zimno.
Praca w domu wymaga też przygotowania dobrego stanowiska pracy, np. niedaleko okna. To znaczne ułatwienie, bo światło dzienne znacznie pomaga w skupieniu, jednak latem, może to nie zdać egzaminu. Jest tu po prostu zbyt gorąco. Postaraj się też zainwestować w dobrej jakości słuchawki, które pozwolą Ci wygłuszyć otoczenie, kiedy obok Ciebie trwa życie rodzinne. Zaczynaj też od dobrego i pożywnego śniadania! Więcej trików znajdziesz u naszej twórczyni, autorki bloga magdapisze.pl, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą właśnie w domu. A kiedy zdecydujesz się pracować wieczorem, może spacer po pobliskim lesie w ramach relaksu czy wizyta w kawiarni z klimatyzacją jest lepszym pomysłem?
Praca zdalna, studia online, nauka zdalna – jak się przygotować i o czym pamiętać?
Wilgotność w domu ma znaczenie!
Zbyt wysoki poziom nawilżenia powietrza jest tak samo niebezpieczny, jak za niski. W pierwszym przypadku możemy mieć do czynienia z pojawianiem się zbyt dużej ilości pary wodnej na szybach a nawet grzybem czy pleśnią. Z kolei zbyt suche powietrze może doprowadzić do problemów skórnych, trudności z oddychaniem i kaszlu. Właśnie dlatego warto zadbać o wilgotność, która powinna wynosić od 40 do 60%. Jak można to sprawdzić? Najlepiej za pomocą specjalnych higrometrów. Wilgotność powietrza często jest też wskazywana na stacjach pogody. Zbyt suche powietrze można łatwo nawilżyć np. poprzez powieszenie prania na suszarce w pokoju. Służą też do tego specjalne sprzęty.
Zobacz też: Masz psa lub kota? Oto sposoby na to, aby pupil przetrwał upały
Koncentracja podczas upału
Jeśli masz wolną rękę co do godzin pracy, najlepiej jest zaplanować sobie je wtedy, kiedy temperatura jest najniższa. Ale uwaga! W niektórych mieszkaniach temperatura rośnie dopiero po długim czasie nagrzewania się i pozostaje na wiele długich godzin. To może oznaczać, że praca w domu w trakcie największej ekspozycji słońca jest w miarę znośna, bo później mieszkanie się nagrzewa i jest jeszcze cieplej. Właśnie dlatego pod uwagę trzeba wziąć specyfikę danego miejsca i przedział godzin, w których jest najprzyjemniej.
Zaplanuj swój dzień, biorąc pod uwagę prognozę pogody, a także rób więcej przerw w ciągu dnia. Nie możesz skupić się w ciągu dnia? Wieczorem lepiej się skupiasz? W takim razie odłóż woją pracę na wieczór, jeśli będzie ona bardziej produktywna. Tak radzi autorka bloga lifegeek.pl, Natalia, która na co dzień uczy produktywności i zarządzania małą firmą. Jeśli nie możesz się skoncentrować, weź pod uwagę pracę w tzw. sesjach skupienia. Trwają one od 60 do 90 minut, a potem przychodzi czas na odpoczynek. Jedną z metod jest technika pomodoro, o której właśnie wspomina Natalia na swoim blogu.
Zadbaj o swoje miejsce pracy i zorganizuj na nowo godziny skupienia, aby produktywnie wykorzystać czas w trakcie upałów. Nie zapominaj też o odpoczynku – innym niż przed laptopem, zdrowej diecie i piciu wody!